kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۱۸۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
گزارش خبری

در وسط معرکه جنگ نرم چه برنامه‌هایی داریم؟


ایرج نظافتی
در سال 73 تنها سه شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان شامل شبکه‌های لس‌آنجلسی مشغول فعالیت بودند و مدت پخش برنامه‌های آنان بسیار محدود بود، اما اینک برابر آمارهای موجود حدود هیجده هزار شبکه ماهواره‌ای باز و بدون محدودیت وجود دارد که شامل سیصد و هشتاد شبکه خاص موسیقی، ۲۵۲ کانال کودک و نوجوان و ۷۴ شبکه مد و لباس است و در واقع مدل‌های غربی و غیرایرانی را در سطح وسیعی تبلیغ و ترویج می‌کنند؛ در این میان حدود بیش از چهل شبکه فارسی‌زبان وجود دارد که مضامین اصلی آن‌ها مسایل سیاسی روز ایران و جهان ، فیلم و سریال‌های مختلف، شو و موسیقی و تبلیغ کالاهای غربی و مصرف‌گرایی را دربردارند.
همه این آمار و ارقام به خوبی گویای این واقعیت انکار‌ناپذیر است که دشمن قسم‌خورده ما از تمام ابزار و توان خود علیه ارزش‌ها و باورهای انقلابی و اسلامی ما استفاده می‌کند و باید ما نیز به ابزار ضدفرهنگی علیه غرب مجهز باشیم تا بتوانیم ترفندها و توطئه‌های دشمنان را به راحتی خنثی کنیم.
حال سوال اساسی این است که به راستی ما در این معرکه جنگ نرم کجا ایستاده‌ایم و مسئولان و متولیان فرهنگی ما چه برنامه‌ای در این زمینه دارند و چگونه می‌خواهند بر دشمن تا دندان مسلح خود در عرصه فرهنگ غلبه کنند و چگونه باید از آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی در برابر هجمه فرهنگی غرب دفاع کنیم؟
بر اساس آمارهای موجود درباره شبکه‌های ماهواره‌ای غربی‌، بیشترین آمار بینندگان را علاقه‌مندان به فیلم و سریال‌های چند صد قسمتی تشکیل می‌دهند که با دنبال کردن مدام و پی در پی و هر روز خود، این برنامه‌ها سبب می‌شوند کم‌کم مخاطب ایرانی برنامه‌های رسانه ملی را از لیست علاقه‌مندی‌های خود خط بز‌نند و رفته رفته به مخاطب ثابت این شبکه‌ها تبدیل ‌شوند و اینجاست که رسالت مسئولان دستگاه فرهنگی در صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر می شود و باید برای حفظ مخاطب ایرانی تلاش کنند و برنامه‌سازان خودی را به ساخت برنامه‌های جذاب و سرگرم‌کننده تشویق کنند.