رئیسهیئت مدیره رجا در گفت وگو با کیهان:
دولت هیچ کمکی برای خرید ناوگان ریلی به شرکت ها نکرده است
رئیسهیئت مدیره شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به حمایتهای دولت از بخش توسعه زیرساختهای ریلی، تأکید کرد: در بخش خرید ناوگان متأسفانه به هیچ یک از شرکتها کمکی نشده است.
سرویس اقتصادی-
رئیسهیئت مدیره رجا در حاشیه نشست خبری مسئولان این شرکت در گفتوگو با کیهان، درباره اولویت یافتن خرید هواپیما به توسعه ناوگان ریلی در دولت یازدهم، اظهار داشت: دولت طی چند سال گذشته در بخش زیرساخت حمایت و کمک خوبی کرده است ولی در بخش خرید ناوگان متأسفانه به هیچ یک از شرکتها کمکی و تسهیلاتی نداده است.
سید محمد راشدی گفت: انتظار ما این است که وزارتخانههای صنعت و راه و شهرسازی و دیگر دستگاههای مرتبط از جمله سازمان برنامه و بودجه و بویژه مجلس شورای اسلامی اعتبارات و تسهیلاتی را برای شرکتهای بهرهبردار مسافری در نظر بگیرند که بتوانند ناوگان جدید اضافه کنند.
وی افزود: بخشهای مسافری ریلی در همه دنیا به جز مسیرهای خاص زیانده هستند. در آلمان و فرانسه که مهد خصوصیسازی محسوب میشوند هنوز دولتی هستند و دولت یارانه میدهد.
رئیسهیئت مدیره شرکت حمل و نقل ریلی رجا خاطرنشان کرد: امکانات واگنسازان داخلی خیلی خوب است اما نیاز به حمایت دولت دارد و وزارت صنعت باید از آنها حمایت کند تا با تکنولوژی روز، تولید را در داخل انجام دهند. این موضوع هم خواست مردم و هم مورد نظر مقام معظم رهبری و هم در راستای سیاستهای کلان است.
مدیر عامل رجا هم در این رابطه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه دولت یازدهم برای تأمین مالی خرید هواپیما که چند ده برابر نیاز شما برای خرید واگن بوده است، اقدام کرد اما برای توسعه ریلی چنین تلاشی صورت نداده است، گفت: اگر بخواهیم بخش ریلی را توسعه بدهیم باید از آن حمایت شود.محمد رجبی در حاشیه نشست خبری خود تأکید کرد: زمانی شعاری مطرح بود که یکسوم هزینه خرید هر واگن یارانه داده شود که امیدواریم محقق شود.
تدارک 860 واگن
برای نوروز 96
رجبی با اشاره به تمهیدات این شرکت برای نوروز ۹۶ تصریح کرد: حدود 860 واگن مسافری پشتیبانی برای ارائه خدمت در نوروز 96 در نظر گرفته شده است. از این تعداد660 واگن مسافری است و برای کاهش توقف کار برای این تعداد واگن حدود 146 واگن ذخیره در نظر گرفته شده تا خدماتدهی به موقع را تضمین کند.مدیرعامل رجاء همچنین از فراخوان برای خرید 250 واگن خبر داد و با بیان این که الان در مرحله تحویل اسناد هستیم، افزود: امیدواریم تا پایان تابستان این قرارداد به مرحله اجرایی برسد.رجبی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اعتبار مورد نیاز این خرید، گفت: حدود 1100 میلیارد تومان ارزش این واگنهاست که 9 شرکت تاکنون در این مناقصه شرکت کردهاند.
به گفته وی، رجاء 15 درصد از این میزان را تامین میکند و شرکتهای ایرانی و خارجی که با هم متصل میشوند نیز 85 درصد آن را تامین خواهد کرد.
فراموشی اولویتها
در دولت یازدهم
گفتنی است، وزارت راه دولت یازدهم مدتهاست تبلیغات بسیاری مبنی بر تأمین مالی خرید بیش از صد هواپیما را در دستور کار قرار داده در حالی که هر روز خبرهای جدیدی مبنی بر ادامه دار شدن تحریمها و ایجاد مانع در این مسیر منتشر میشود.بر اساس اعلام وزارت راه هزینه تأمین مالی ایرباسهای مورد ادعای دولت، بیش از 10 میلیارد دلار (حدود 40 هزار میلیارد تومان) است که البته در برخی گزارشها بسیار بیش از این رقم عنوان شده است.رقم توافق اولیه با ایرباس تا 90 هزار میلیارد تومان هم برآورد شده که با افزودن خرید احتمالی از بوئینگ، مجموع تأمین مالی برای خرید هواپیما در صورت تحقق، بسیار بیش از این ارقام خواهد شد. به این ترتیب تأمین مالی خرید هواپیماها دهها برابر تأمین مالی اخیر رجا برای خرید واگن است.
وزارت راه از یک سو تلاش زیادی را برای خرید هواپیما صورت داده و از سوی دیگر به جای حمایت از توان داخل در صنعت واگنسازی، برای واردات واگن به کشور تلاش میکند تا جایی که تسنیم دیماه امسال گزارش داد، آبانماه سال جاری وزیر راه و شهرسازی در نامهای به رئیسجمهوری اقدام وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات واگن باری را اقدامی غیررسمی و غیرقانونی خواند و با طرح این موضوع که سرمایه گذاران بخش خصوصی با این اقدام وزارت صنعت با بلاتکلیفی مواجه شدهاند، از رئیسجمهور خواست دستور رفع محدودیت واردات واگن را صادر کند!به این ترتیب در این شرایط دولت در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، به جای توجه به نیاز مردم و توسعه سیستم حمل و نقل ریلی، اولویت را به صنعت هوایی داده و علاوه بر این عرصه را بر توسعه تولید واگن در داخل کشور تنگتر کرده است.