kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
با 111 رای مثبت نمایندگان صورت گرفت

موافقت مجلس با کلیات لایحه بودجه 96

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعد از ظهر دیروز خود بررسی کلیات لایحه بودجه را ادامه داده و پس از اظهارات موافقان و مخالفان آن را تصویب کردند.



نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از روز دوشنبه وارد بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۶ شده بودند پس از استماع نظرات مخالفین و موافقان و همچنین اظهارات نوبخت رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی بعدازظهر دیروز با ۱۱۱رای موافق، ۷۰رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر کلیات لایحه بودجه ۹۶ را به تصویب رساندند.
با تصویب کلیات بودجه ۹۶، مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۶ در بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای خواهد شد.
لایحه بودجه ۹۶ که مشتمل بر یک ماده واحده و ۲۱ تبصره است ۱۴ آذرماه از سوی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد و بررسی آن در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۶، ۱۲ بهمن ماه به پایان رسید.
ارقام بودجه‌های سنواتی باید واقعی باشد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر دیروز در جلسه علنی بررسی کلیات لایحه بودجه را ادامه دادند ، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مخالفت با این کلیات گفت : ارقام بودجه‌های سنواتی باید واقعی باشند نه برای قانع کردن خودمان!
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در جلسه علنی دیروز طی سخنانی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1396 کل کشور، اظهار داشت: بودجه تقدیمی دولت از حیث منابع بالغ بر هزار و 84 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در کمیسیون تلفیق به هزار و 186 هزار میلیارد تومان افزایش یافت ولی ما در مجلس تنها روی 320 هزار میلیارد تومان از رقم بودجه بحث می‌کنیم و در نزدیک به 800 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه هیچ دخالتی نمی‌کنیم.
وی افزود: اعداد و ارقام بودجه باید واقعی باشند نه اینکه اعدادی را در نظر بگیریم که فقط خودمان را قانع کنیم، به عنوان مثال سال گذشته بودجه 297 هزار میلیارد تومان بود، از خودمان بپرسیم چه میزان از این رقم تحقق یافته است، اطمینان می‌‌دهم بیشتر از 220هزار میلیارد تومان تجاوز پیدا نخواهد کرد.
لاهوتی تصریح کرد: امسال هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید بگوییم 250هزار میلیارد تومان از بودجه محقق می‌شود، بنابراین چه اتفاق جدیدی قرار است بیفتد که این رقم را افزایش دهیم؟
نماینده لنگرود با انتقاد از رقم هر بشکه نفت در بودجه 96، گفت: باید از خودمان بپرسیم آیا اعضای اوپک حاضر هستند تولید نفت خود را کاهش دهند که ما چنین رقمی را برای هر بشکه نفت خام در نظر گرفته‌ایم؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته بعدی در بودجه 96 هزینه‌های جاری دولت است، سیل هزینه‌های جاری دولت در بودجه‌های سنواتی، هر ساله در دولت‌ها افزایش می‌یابد، از طرفی سال گذشته بودجه‌ای بالغ بر 57هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی پیش‌بینی کرده بودیم، ولی امسال این رقم به 72 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، باید پرسید آیا سال گذشته همان رقم 57‌هزار میلیارد تومان محقق شده بود که امسال بودجه پروژه‌های عمرانی را به 72 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم؟!
روش‌های کهنه
دیگر پاسخگو نیست
محمد محمودی شاه‌نشین نماینده شهریار نیز به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۶ گفت : روش‌های کهنه برای تدوین بودجه دیگر پاسخگو نیست و نمی‌توان به عملکرد بودجه سال‌های گذشته بی‌توجه بود. متأسفانه ما شاهد گسترش هزینه‌های جاری در بودجه ۹۶ بودیم که با این شرایط نمی‌توان به رشد ۸ درصد رسید.
وی افزود: تسلط سیاست‌های مالی بر پولی باعث می‌شود دولت برای تأمین کسری بودجه از طرق مختلف از جمله افزایش نرخ ارز اقدام کند. سؤال این است که چرا دولت در سال‌های اخیر نیاز به متمم و اصلاحیه بودجه نداشته است. دلیلش این است که ضمن بودجه این مجوزها را که خلاف اصول بودجه‌ریزی است از مجلس می‌گیرد.
محمودی شاه‌نشین با بیان اینکه در لایحه بودجه ۹۶، ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع از فروش اوراق مالی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: بودجه دولت در حال ورود به مسیری است که بدهی دولت را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد بودجه در ردیف‌های متفرقه است و باعث از بین رفتن شفافیت بودجه شده اظهار کرد: هر قدر اعتبارات ردیف‌های متفرقه و سایر زیاد باشد احتمال بروز رفتار مبتنی بر صلاحدید به جای رفتار مبتنی بر قواعد بیشتر خواهد شد.
این نماینده مجلس ادامه داد: کشوری که برنامه توسعه دارد تلاش می‌کند از طریق پس‌انداز یا مالیات سرمایه‌گذاری کند. اما متأسفانه در کشور ما قانون هدفمندی به انحراف رفته و باعث هدررفت منابع کشور شده است که همین روش غلط در بودجه ۹۶ نیز تداوم یافته است.
محمودی شاه‌نشین در پایان با بیان اینکه بودجه ۹۶ از وزن لازم برخوردار نیست، ‌تأکید کرد: میزان تحقق بودجه در دو سال گذشته در این لایحه منظور نشده است. اگرچه ما از تلاش‌های آقای تاجگردون، رئیس‌کمیسیون تلفیق بودجه به خاطر تجربه، تخصص و مدیریت ایشان تشکر می‌کنیم.
پیش‌بینی منطقی نرخ دلار و ارز
 در بودجه سال آینده
عباسعلی پوربافرانی نماینده نائین نیز طی سخنانی به عنوان نماینده موافق کلیات لایحه بودجه پیش‌بینی منطقی نرخ دلار و ارز را از ویژگی‌های بودجه 96 دانست و گفت: نباید نسبت به نظرات کارشناسان و متخصصان بی‌تفاوت باشیم، توجه ویژه به مدیریت منابع آب و طرح‌های آبرسانی در بودجه 96 از ویژگی‌های حائز اهمیت این لایحه است، همه شما می‌دانید که مناطق مختلف کشور با مشکل آبرسانی دست و پنجه نرم می‌کنند و لذا توجه به این موضوع بسیار دارای اهمیت است.
وی بر همین اساس حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که دغدغه مقام معظم رهبری نیز است و همچنین افزایش 25 درصدی بودجه دانشگاه‌ها را از دیگر نقاط قوت این لایحه مطرح کرد.
پوربافرانی اضافه کرد: افزایش سقف معافیتی مالیات کارمندان، بازخرید کارکنان از فروش مازاد دارایی‌ها، توجه به حمل‌ونقل ریلی و توسعه آن برای کاهش تصادفات جاده‌ای، افزایش سهم مالیات و نیز افزایش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای حاصل از فروش نفت را از نکات برجسته بودجه سال آینده است.
پوربافرانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در سال‌های گذشته بودجه‌ای که برای اشتغال جوانان اختصاص داده شده بود، درست هزینه می‌شد، امروز با مشکلات کمتری مواجه بودیم، در لایحه بودجه 96 توجه ویژه‌ای به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد شده است و مستمری این افراد طبق بودجه سال آینده حدود 3 برابر خواهد شد؛ افزایش توان دفاعی کشور و کمک به ساماندهی مناطق محروم از بخش‌های مهم دیگر بودجه 96 است.
معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران از دو به سه میلیون تومان افزایش می‌یابد
محمدحسین قربانی نائب رئیس‌کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: کمیسیون تلفیق معافیت مالیاتی حقوق بگیران را دو میلیون تومان در ماه تصویب کرد، اما خط فقر سه میلیون تومان است و مجلس تا این سقف را از مالیات معاف می‌کند.
به گزارش ایسنا وی گفت:‌ در لایحه بودجه اشتغال روستایی با سقف یک و نیم میلیارد دلار محقق خواهد شد. همچنین بودجه ۱۳۵۰ میلیارد تومانی صندوق بیمه محصولات کشاورزی مرحمی برای کشاورزان خواهد بود.
نماینده مردم آستانه اشرفیه افزایش اعتبارات استانی از ۷ هزار به ۱۷ هزار میلیارد تومان را از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه ۹۶ بر شمرد و این اتفاق را موجب افزایش ۱۵ درصدی بودجه عمرانی استان‌ها دانست.
وی ادامه داد: با توجه به رویکرد لایحه بودجه سال آینده به تولید و اشتغال مولد بستر مانایی روستاییان در روستاها و خودکفایی در محصولات استراتژیکی چون گندم و برنج قابل دستیابی است.
به گفته قربانی افزایش بنیه دفاعی کشور از شاخص‌های امنیت پایدار و از دلایل دفع تجاوزات احتمالی بیگانگان است که در لایحه بودجه ۹۶ مورد توجه قرار دارد.
غلامرضا کاتب عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز در ابتدای جلسه علنی دیروز در سخنان کوتاهی اظهار داشت: در پی تذکرات روز گذشته آقایان حاجی‌دلیگانی و حسنوند در خصوص ابلاغ قانون بخشودگی سود و جرایم وام‌های زیر 100 میلیون تومان، بانک کشاورزی رسماً اعلام کرد مردم می‌توانند به شعبات این بانک مراجعه کنند و از این بخشودگی استفاده کنند.