kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
رئیس‌سازمان شیلات ایران خبر داد

پرداخت تسهیلات کم بهره به پرورش دهندگان ماهیان خاویاری

رئیس‌سازمان شیلات ایران گفت که پرورش دهندگان ماهیان خاویاری در استان‌های شمالی کشور تسهیلات کم‌بهره و ارزان‌قیمت دریافت می‌کنند.



حسن صالحی دوشنبه شب در حاشیه اولین همایش تخصصی پرورش‌دهندگان ماهیان خاویاری کشور در بابلسر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود : براساس تفاهم نامه‌ای که شیلات و بنیاد مستضعفان به همراه استانداران استان‌های شمالی امضاء کرده‌اند ، تسهیلات با کارمزد هفت درصدی به سرمایه گذارانی پرداخت می‌شود که در بخش پرورش ماهیان خاویاری سرمایه‌گذاری کنند .
وی اظهار داشت : بخشی از این تسهیلات را بنیاد مستضعفان و بخشی دیگر را دولت از صندوق ملی و مبلغی دیگر را استانداران متقبل می‌شوند.
او با اعلام این که نرخ تسهیلات پرداختی در بانک‌ها هم اکنون 18 درصد است ، بانک عامل پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه گذاران را بانک سینا معرفی کرد.
صالحی با تاکید بر این که تسهیلات ارزان قیمت ناشی از این تفاهمنامه شامل تولیدکنندگان کوچک و متوسط می‌شود، گفت که تولیدکنندگان بزرگ به طور مستقیم از طریق شیلات و وزارت جهاد کشاورزی به بانک کشاورزی معرفی می‌شوند و تسهیلات دریافت می‌کنند.
رئیس‌ سازمان شیلات کشور همچنین پیش‌بینی کرد که امسال 380 میلیون دلار آبزی از کشور صادر شود.
وی با اظهار این که سال‌های متمادی خاویار ایران به آمریکا صادر نمی‌شد، افزود: هفته پیش اولین محموله خاویار ایران به آمریکا صادر شد و آمریکا بازار خوبی برای صادرات خاویار است.
معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران هم در این همایش گفت: سرمایه‌گذاران شهرک‌های پرورش ماهیان زینتی در کشور مورد حمایت قرار می‌گیرند.
حسین عبدالحی افزود: سال گذشته 200 میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور تولید شد و یک میلیون دلار نیز صادرات ماهیان زینتی داشتیم.
وی گفت: سالانه حداقل 10 الی 15 درصد به تولید ماهیان زینتی اعم از آکواریومی، قرمز و غیر آن در کشور افزوده می‌شود.
وی ضمن بیان این مطلب که 200 گونه ماهی زینتی در کشور وجود دارد؛ اظهارداشت: درباره شهرک‌های ماهیان زینتی تاکنون مطالعاتی داشته ایم ولی در کشور اجرایی نشده که به علت مشکل با سازمان دامپزشکی است و باید حل شود تا بتوان توشلید خانگی این محصول را از سوی زنان که خیلی علاقه‌مند به تولید آن می‌باشند را داشته باشیم.