kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۵۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
با وجود 5 ماه تأخیر و افزایش ناچیز نرخ خرید گندم مطرح شد

معاون روحانی: دولت یازدهم با اعلام نرخ خرید گندم شیر شکار کرده است!

با وجودی که دولت نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را بالاخره با 5 ماه تأخیر اعلام کرد، معاون روحانی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید نمی‌داند که چه کار بزرگی انجام داده است و مانند کسی می‌ماند که شیر شکار کرده است(!)


سرویس اقتصادی-

سرانجام پس از 5 ماه که از فصل کشت و چشم‌انتظاری کشاورزان می‌گذرد، نوبخت در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال 96-95 را اعلام کرد.
یکی از مهمترین نرخ‌های اعلام شده مربوط به قیمت گندم است که بر این اساس هر کیلوگرم گندم با افزایش 2/3 درصدی نسبت به سال گذشته، هزار و 300 تومان از سوی اعضای شورای اقتصاد عضو هیئت وزیران نرخ‌گذاری شد.
بر اساس این ابلاغیه، سازمان برنامه و بودجه کشور با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و رعایت قوانین و مقررات مربوط، به عنوان مسئول نظارت بر فرایندهای خرید تضمینی مشخص شده‌اند.
طبق قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی باید تا نیمه شهریورماه هر سال نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی را محاسبه و به دولت اعلام کند و بر همین اساس هیئت دولت و شورای اقتصاد نیز مکلف شده‌اند تا پیش از آغاز فصل کشت پاییزه، یعنی مهرماه، این نرخ‌ها را تصویب و به اطلاع کشاورزان و مردم برسانند.
هرچند وزارت کشاورزی وظیفه خود را در اعلام نرخ فوق در مرداد ماه انجام داد و نرخ گندم را با افزایش 9 درصدی نسبت به سال گذشته، هزار و 470 تومان پیشنهاد داد، اما این مصوبه با کاهش قیمت خرید گندم و تأخیری 5 ماهه از سوی دولت اعلام شده است. این در حالی است که کشاورزان نیاز داشتند با اطلاع از نرخ‌های خرید تضمینی در زمان مقرر به تعیین سطح کشت مورد نظر اقدام کنند.
دولت: شیر شکار کرده‌ایم!
با این حال معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید نمی‌داند که چه کار بزرگی انجام داده است، گفت: اقدامات بزرگی توسط دولت انجام شده است اما این مسائل کمتر مطرح می‌شود.
به گزارش تسنیم، سید ابوالفضل رضوی با اشاره به حکایتی در خصوص شکار شیر، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید نمی‌داند که چه کار بزرگی انجام داده است و مانند کسی می‌ماند که شیر شکار کرده است(!)
وی که در نخستین المپیاد بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور سخن می‌گفت، ادامه داد: دولت نرخ خرید تضمینی را با پرداخت همان یارانه قبلی 300 درصد رشد داده است که این امر توجه به کشاورزی و طبقه ضعیف جامعه است!
معاون روحانی یادآور شد: در حالیکه نرخ گندم 400 تومان بود امروز به 1300 تومان افزایش یافته است و علاوه بر این افزایش نرخ گندم دولت برای اجرای آبیاری تحت فشار 80 درصد پول بدون برگشت به کشاورزان می‌دهد.
گفتنی است دولت درحالی معتقد است شیر شکار کرده(!) که نرخ خرید گندم نسبت به سال گذشته (هزار و 270 تومان) تنها 2/3 درصد افزایش داشته است و حتی با تورم 8 درصدی مورد ادعای دولت هم تناسب ندارد! ولی معاون رئیس‌جمهور مدعی رشد 300 درشدی قیمت خرید تضمینی است.
این نرخ آنقدر پایین است که اعتراض وزارت کشاورزی را هم در پی داشت و حتی از احتمال تغییر آن خبر داده بودند اما در نهایت با این پیشنهاد مخالفت شد.
معاون وزیر کشاورزی، در آذر ماه با اشاره به اینکه نرخی که سخنگوی دولت برای خرید گندم اعلام کردند عدد پایینی است، گفته بود: وزارت جهاد کشاورزی با درنظر گرفتن ۹ درصد تورم و ۹ درصد افزایش هزینه‌های تولید رقم مناسبی را نسبت به قیمت هزار و 270 تومان سال گذشته پیشنهاد کرد اما رقمی که آقای نوبخت سخنگوی دولت اعلام کردند متأسفانه عدد پایینی است.
عباس کشاورز گفت: امیدواریم با توجه به اتفاقات خوبی که در زمینه تولید و خرید تضمینی گندم افتاده است، رئیس‌جمهور این قیمت را اصلاح کند و افزود: قیمت خرید گندم اگر با ۵ تا ۶ درصد افزایش، اصلاح شده و حدود هزار و 470 تومان تعیین شود، عدد معقول و مناسبی است.
خرید گندم زیر نرخ
علاوه بر این، نرخ اعلام شده برای گندم به عنوان مهمترین نرخ از میان محصولات کشاورزی، متناسب با هزینه‌های کشاورزان و در جهت حمایت از تولید داخل محسوب نمی‌شود به طوری که صدای اعتراض کمیسیون کشاورزی مجلس را هم بلند کرده است.
به گزارش فارس، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اعلام نرخ خرید تضمینی گندم پس از حدود 6 ماه از سوی دولت، گفت: مراتب اعتراضمان را طی نامه کتبی به دولت اعلام کرده‌ایم، چرا که طبق قانون حداقل باید 9 درصد یعنی متناسب با نرخ تورم به قیمت خرید تضمینی گندم افزوده می‌شد.
شاعری با اشاره به اینکه حتی پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی هم افزایش 9 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم بوده، اظهار امیدواری کرد: دولت در مصوبه خود تجدیدنظر کند، چرا که این افزایش قیمت به هیچ عنوان متناسب با هزینه تولید و در راستای حمایت از تولید داخلی نیست.
وی افزود: برای حمایت از تولید داخل و در راستای اقتصاد مقاومتی باید هم فکری برای کاهش قیمت تمام شده بشود و هم اینکه پوشش این اختلاف قیمت را با استفاده از محل یارانه‌ای که پیش‌بینی شده جبران کنیم و به نظر من این حرف‌ها توجیه علمی و دقیقی ندارد.
رئیس‌کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید گندم در سال گذشته، دولت فکر می‌کند، ممکن است توان خرید گندم در سال آینده را نداشته باشد، برای همین نرخ را کمتر پیش‌بینی کرده تا از عهده خرید آن بر بیاید.
بنابراین هر چند دولت معتقد است با اعلام نرخ گندم شیر شکار کرده، اما باید به معاون روحانی گوشزد کرد که به جای مقایسه‌های عجیب و دور از ذهن، با حضور در حوزه‌ مسئولیت خود و مشاهده مشکلات مردم روستایی که این روزها درگیر مشکلات طبیعی هستند، به حل مشکلات آنها مشغول شود نه اینکه بعد از 5 ماه تأخیر در اعلام نرخ خرید محصولات و سردرگمی کشاورزان آن هم با افزایش ناچیز، به حمایت از تصمیمات دولت بپردازد.