kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵

اعتراض نمایندگان مجلس به واردات میوه شب عید با وجود تولید داخلی

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به واردات میوه شب عید با وجود تولیدات داخلی اعتراض کردند.



رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دو روز پیش در نشستی به آقای حجتی گفتم آن‌قدر مرکبات داریم که نیازی به واردات نیست و بازار مرکبات را دوباره با واردات متلاطم نکنیم.
علی‌ محمد شاعری در گفت‌وگو با فارس، در مورد واردات پرتقال از کشورهایی همچون مصر یا ترکیه به ایران و واکنش مجلس به این موضوع، گفت: 2 روز قبل در جلسه‌ای با آقای حجتی مراتب اعتراض خود را مبنی بر اینکه با توجه به تولید مرکبات در داخل در مناطق شمال و جنوب کشور به اندازه کافی وجود دارد، اعلام کردیم.
وی افزود: به اندازه کافی یخ‌زدگی و سرمازدگی آذرماه تولیدکنندگان مرکبات در شمال کشور را متضرر کرده و نمی‌خواهیم دوباره با واردات مرکبات، بازار متلاطم‌تر شود، چرا که نیازی به واردات پرتقال نیست.
نماینده مردم رودسر در مجلس هم گفت: در حالی که مردم شمال کشور در بحث عرضه محصولاتشان با مشکل روبرو هستند ولی میوه‌های شب عید از بازارهای خارجی تامین شده است.
اسدالله عباسی در گفت‌وگو با میزان درباره پرداخت خسارت به باغدارانی که محصولات آنها از سرما آسیب دیده است از سوی دولت اظهار کرد: متاسفانه خسارت‌هایی که در طول فصل زمستان به باغداران شمال کشور وارد شده است بسیار بالا بود به گونه‌ای که علاوه بر میوه باغداران، درختان و نهال‌های آنها نیز از بین رفته است. وی افزود: بعد از گذشت بیش از یک ماه از وارد شدن این خسارات به محصولات کشاورزی دولت هنوز آغاز پرداخت خسارت‌ها را شروع نکرده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر مردم شمال کشور در بحث عرضه محصولاتشان با مشکل روبرو هستند ولی در همین حال میوه‌های شب عید از بازارهای خارجی تامین شده است.
عباسی تصریح کرد: انتظار می‌رود دولت و وزارت جهاد کشاورزی اقدامات مثمرثمری را در این راستا انجام دهند چون در شرایط فعلی و با توجه به وجود میوه‌های باغداران در سردخانه‌ها احتیاجی به واردات میوه در شب عید احساس نمی‌شود.
وی تاکید کرد: درست است که باغداران ما در فصل زمستان از نظر برداشت میوه با مشکلاتی روبرو شدند اما این روند به گونه‌ای حاد نیست که ما دست به واردات میوه بزنیم و باغدارانمان را با مشکلات مالی هم روبرو کنیم. از این رو دولت باید هرچه سریع‌تر در جهت پرداخت خسارت باغداران و حمایت از محصولات آنها برای توزیع در بازار شب عید حمایت کند.