kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱

چرا دانشگاه‌آزاد جایگاه آموزش‌عالی را متزلزل می‌کند؟


دانشگاه آزاد اسلامی تمام تلاش خود را به جذب کمی دانشجو برای تامین مالی خود معطوف کرده و به محلی برای دریافت آسوده مدرک برای کارمندان دولت تبدیل شده است. این اقدام سبب بی‌ارزش شدن مدرک علمی در کشور و کم‌اهمیتی به جایگاه قدرت‌آفرین علم و اقتصاد دانش‌بنیان شده است.
در سال‌های اخیر موج مدرک‌گرایی و همچنین هیجان ارتقای مدرک تحصیلی در میان کارکنان بخش دولتی به شدت افزایش پیدا کرده است. علت این موضوع را می‌توان نظام بیمار ارتقای حقوق کارمندان دولت بر مبنای مدرک تحصیلی از هر دانشگاه و اعتبار علمی است.
اما در این سال‌ها دانشگاه آزاد اسلامی رویه‌ای را پیش گرفته است که تنها برداشت آن می‌تواند توسعه کمی این دانشگاه برای تامین مالی خود، گذراندن امورات و فرار از ورشکستگی باشد. این دانشگاه پس از بی‌اعتبارسازی مدارک مهندسی به سراغ رشته‌های پزشکی رفته و با نگاه درآمدزایی و بدون توجه به کیفیت آموزشی در حال توسعه کمی ظرفیت پذیرش دانشجو است. به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۳ دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را ۱۳۸ و ۲۷۱ درصد افزایش داد و با افزایش ظرفیت مقطع دکتری، به ناگهان ۱۲۰۰۰ نفر دانشجو را جذب کرد.
این موج افزایش دانشجویان دارای مدارک علمی بالا تبعات فرهنگی و اشتغال فراوانی را به همراه خواهد داشت.
مسئولان دانشگاه آزاد در توجیه افزایش ظرفیت به بند ۲‎ـ‎۲ سیاست‎‎‎های کلی «علم و فناوری» که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد نیز اشاره دارند. در این بند از سیاست‎‎های ابلاغی که در تاریخ ۲۹ شهریورماه ۹۳ در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی خطاب به روسای قوای سه‎گانه و رئیس ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد، اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعداد و علاقه‎مندی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی و افزایش ورود دانشجویان به دوره‎‎های تحصیلات تکمیلی به‎عنوان یکی از نکات برجسته در بهینه‎سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور به ‎منظور دستیابی به اهداف سند چشم‎انداز و شکوفایی علمی مطرح شده است.
به نقل از عیارآنلاین؛ اما بند دوم سیاست ابلاغی رهبر انقلاب، هفت نکته دیگر را نیز در خود جای داده که دانشگاه آزاد کوچک‎ترین تحرکی در راستای بهبود آنها انجام نداده است؛ نکاتی همچون ساماندهی و تقویت نظام‎‎های نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی در حوزه‎‎های علم و فناوری، افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل چهار درصد تولید ناخالص داخلی، حمایت از تاسیس و توسعه شهرک‎ها و پارک‎‎های علم و فناوری، شناسایی نخبگان، پرورش استعداد‎های درخشان و حفظ و جذب سرمایه‎‎های انسانی.
کارشناسان عقیده دارند که می‌بایست در وهله اول در مقابل جذب کمی دانشگاه آزاد مقابله نمود و در وهله دوم نظام سختگیرانه‌تری برای کیفی‌سازی مدارک این دانشگاه اعمال نمود. چرا‌که توسعه کمی این دانشگاه باعث شده است که دیگر جایگاه علم‌آموزی برای کشور بی‌اهمیت گردد که این موضوع اهمیت دانش و اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه کلان کشور را با خطر جدی روبرو کرده است.
بنابراین ضروری است که برای حفظ جایگاه علم و اهمیت آن در اقتصاد آینده کشور جلوی تولید مدارک علمی بدون کیفیت و پشتوانه علمی در کشور گرفته شود.