رغبت الهي (سلوک عارفانه)
(بدان اي طالب راه حق!) سالک الي الله کسي است که خدا را از روي خوف و رغبت ميخواند «يدعوننا رغبا و رهبا» (انبياء-90) همچنين خداي متعال ميفرمايد: «الي ربک فارغب» به سوي پروردگارت با تضرع و زاري روي آور. (شرح-8)
(بدان اي طالب راه حق!) سالک الي الله کسي است که خدا را از روي خوف و رغبت ميخواند «يدعوننا رغبا و رهبا» (انبياء-90) همچنين خداي متعال ميفرمايد: «الي ربک فارغب» به سوي پروردگارت با تضرع و زاري روي آور. (شرح-8)
رجاء بر سه درجه است: درجه اول اختصاص به اهل علم دارد که از مطالعه خبر و تحصيل علم حاصل ميگردد. اين رغبت راغب را به کوشش واداشته از کسالت و انکسار حفظ و از کارهاي مباحي که موجب ضعف اوست باز ميدارد.
درجه دوم رغبت صاحبان حال است. اين رغبت قويتر از رغبت اول است. راغب در اين مقام هرچه در قوه دارد همه را صرف وصول به مقصود ميکند، صاحبان حال همتشان عالي است، غيرمقصود را هرچه باشد ترک ميکنند.
درجه سوم رغبت از آن اهل شهود است. اين رغبت علاقه راغب را از ماسوي الله قطع، او را از آفات قصور محفوظ، و براي او از علاقه کمترين اثري باقي نميگذارد.
عنوان اين رغبت، رغبت تشرف به حضور است.
رغبت يکي نفساني است، يکي روحاني است، و يکي الهي، در رغبت نفساني راغب در کسب ثواب ميکوشد، در رغبت روحاني در کسب معارف و در رغبت الهي در وصول به حق (ميکوشد). رغبت الهي عاليترين درجه از رغبت است. سالک در اين مقام جز رغبت وصول به حق رغبتي ندارد.1
1-مقامات معنوي، محسن بينا، ج1، ص 138
رجاء بر سه درجه است: درجه اول اختصاص به اهل علم دارد که از مطالعه خبر و تحصيل علم حاصل ميگردد. اين رغبت راغب را به کوشش واداشته از کسالت و انکسار حفظ و از کارهاي مباحي که موجب ضعف اوست باز ميدارد.
درجه دوم رغبت صاحبان حال است. اين رغبت قويتر از رغبت اول است. راغب در اين مقام هرچه در قوه دارد همه را صرف وصول به مقصود ميکند، صاحبان حال همتشان عالي است، غيرمقصود را هرچه باشد ترک ميکنند.
درجه سوم رغبت از آن اهل شهود است. اين رغبت علاقه راغب را از ماسوي الله قطع، او را از آفات قصور محفوظ، و براي او از علاقه کمترين اثري باقي نميگذارد.
عنوان اين رغبت، رغبت تشرف به حضور است.
رغبت يکي نفساني است، يکي روحاني است، و يکي الهي، در رغبت نفساني راغب در کسب ثواب ميکوشد، در رغبت روحاني در کسب معارف و در رغبت الهي در وصول به حق (ميکوشد). رغبت الهي عاليترين درجه از رغبت است. سالک در اين مقام جز رغبت وصول به حق رغبتي ندارد.1
1-مقامات معنوي، محسن بينا، ج1، ص 138