kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۳۳۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵

استیضاح وزیر راه رای نیاورد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز، استیضاح وزیر راه و شهرسازی را بررسی کرده و با ۱۷۶ رأی مخالف استیضاح،‌ به ادامه فعالیت عباس آخوندی در دولت یازدهم رأی مثبت دادند.



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح و بعد از ظهر دیروز استیضاح وزیر راه و شهرسازی را بررسی کردند.
جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و صالحی امیری وزیر ارشاد در همان دقایق اولیه شروع مجلس در جلسه حضور یافتند.
محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز به عنوان موافق استیضاح اظهار داشت‌: باید فرهنگ پاسخگویی در بین مسئولین نهادینه شود و مسائلی هم که در مورد استیضاح وزیر راه مطرح شده است صرفاً بر مبنای وظایف قانونی نمایندگی است.
وی گفت‌: برخلاف شایعاتی که این چند روز توسط برخی جریانات و رسانه‌ها مطرح شده استیضاح سیاسی نیست و تمام مسائلی که مطرح می‌شود بر مبنای وظایف قانونی نمایندگی است.
این نماینده مجلس خطاب به وزیر راه،‌ اظهار کرد: چرا قطار مجهز به تجهیزات و امکانات لازم نبود؟ چرا امدادگران دیر رسیدند؟ ساعت ۹ این اتفاق رخ داده و واگن‌هایی سوختند اما امدادرسانی دیر انجام شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: حتی در زمینه مسکن، وزارتخانه هیچ اقدامی انجام نداده است، توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی نیز در همین وضعیت قرار دارند. آیا وزیر اطلاعی از وضعیت بافت‌های فرسوده دارد؟ اگر حادثه‌ای مانند زلزله رخ دهد چه اقدامی می‌خواهند انجام دهند؟
استیضاح وزیر به معنای
 نادیده گرفتن خدمات دولت نیست
نماینده اراک نیز به عنوان موافق استیضاح گفت که استیضاح وزیر به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست.
سیدمهدی مقدسی گفت‌: ما در مقابل قانون اساسی قسم یاد کردیم که از حقوق ملت دفاع کنیم و این استیضاح هم بر اساس احساس تکلیف بود. ما نباید نگران جراحی در دولت باشیم. زیرا اگر اشکالی را در دولت برطرف کنیم این به سود دولت خواهد بود و اعتقاد مردم به دولت بیشتر می‌شود.
محمدرضا صباغیان یک عضو دیگر فراکسیون امید نیز با تأکید بر اینکه «نمایندگان فارغ از نگاه سیاسی رأی خود را درباره استیضاح اعلام کنند» ابراز امیدواری کرد که این استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی شود.
سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر
 در جاده‌ها کشته شدند
نماینده زاهدان و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با استیضاح وزیر راه به آمارهای پزشکی قانونی در رابطه با تلفات جاده‌ای اشاره کرد.
حسینعلی شهریاری گفت: متأسفانه آمار پزشکی قانونی نشان می‌دهد که تلفات جاده‌ای در سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر بوده، همچنین ۳۱۳ هزار نفر در نتیجه تلفات جاده‌ای مصدوم شده‌اند؛ اگر به این مسئله دقت کنیم متوجه می‌شویم که تعداد زیادی از تخت‌های آی.‌سی.‌یو بیمارستان‌ها به تصادفات جاده‌ای اختصاص دارد که هزینه‌های زیادی بر روی دوش بهداشت و درمان می‌گذارد که شاید ده‌ها هزار میلیارد تومان باشد. یکی از علل تصادفات جاده‌ای، وضعیت نامناسب جاده‌های کشور است.
شهریاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: آقای آخوندی وزیر موفقی بود اگر به جز وزارت راه در هر وزارتخانه دیگری بود. شناختی که دکتر هاشمی، وزیر بهداشت از راه‌های منطقه ما دارد بیشتر از آقای آخوندی است. دکتر هاشمی چند بار به سیستان آمدند و هر بار چند روز حضور داشتند و تمام مسیرها را از طریق اتومبیل طی کردند و با جاده‌ها آشنا هستند. اما ندیدیم که آقای آخوندی این کار را انجام دهند.
چرا لیست اموال خود را
 به قوه قضائیه نداده‌اید؟!
نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی دیروز سخن می‌گفت خاطر‌نشان کرد: آقای آخوندی شما یک فعال اقتصادی هستید و شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلفی را تاسیس کرده‌اید، اما چرا در میان این فعالیت‌ها، کارخانه تاسیس نکردید که جوانان بتوانند در آنجا اشتغال داشته باشند و فقط دنبال تجارت بودید و اگر ان‌شاءالله رای نیاوردید حتما یک کارخانه تاسیس کنید.
وی افزود: آیا شما لیست اموال خود را به قوه قضائیه تحویل داده‌اید یا خیر؟ شرکت‌هایی که توسط اعضای خانواده شما اداره می‌شود و به ظاهر بعد از وزارت از آنها خارج شدید چقدر از وقت شما را گرفته است و از رانت وزارت شما استفاده کرده؟ لطفا نسبت خود را با خانم‌ها و آقایانی که در شرکت‌های منتسب به شما فعالند را بگویید. قاضی‌پور تصریح کرد: تعدادی از معاونان وزیر راه دو‌شغله هستند و در شرکت‌های خصوصی فعالیت می‌کنند و وزیر اطلاعات به جای اینکه در مجلس بنشیند و از وزیر حمایت کند برود و به این تخلفات برسد. اشخاص و وابستگان درجه یک آقای آخوندی همه در شرکت‌های خصوصی مشغول کار با وزارت راه هستند، نظیر شرکت کیسون، همچنین فرزند ایشان نیز چندین شرکت زیرساختی ثبت کرده است و محمدهادی آخوندی و احمد آخوندی شرکت‌های فراوانی به اسم خود دارند و با کد ملی ۰۰۱۰۳۱۱۶۴۶ و با شما چه نسبتی دارند؟
سوء‌مدیریت در وزارت راه
دلیل استیضاح آخوندی است
نماینده فریدن و فریدون‌شهر در مجلس نیز در موافقت با استیضاح گفت‌: سوء‌مدیریت در وزارت راه و شهرسازی دلیل اصلی استیضاح عباس آخوندی است.
اکبر ترکی با اشاره به اتفاقات روز شنبه در فرودگاه مشهد و اعتراض مسافران به تاخیر در پروازهای این فرودگاه یادآور شد: توجه کافی به مسائل راه صورت نگرفته، البته بیشتر در این میان به ناوگان هوایی توجه شده است، اما شاهد مشکلاتی در حوزه‌های دیگر از جمله حوزه ریلی هستیم.
آخوندی عذرخواهی کرد!
وزیر راه و شهرسازی در دفاع از خود در جریان رسیدگی به استیضاح در مجلس با توجه به حوادث اخیر اظهار کرد: یک بار دیگر بابت هرگونه قصور یا کوتاهی از دستگاه خودم یا سایر دستگاه‌های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.
به گزارش ایسنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی به استیضاح حضور داشت طی سخنانی اظهار کرد: من پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع‌کننده به سؤالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل که این نشان‌دهنده سیاست‌گذاری درست و تدبیر مطلوب بر وزارت راه و شهرسازی است و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم در حالی که روند اجرای استیضاح معمولاً به گونه‌ای است که اگر وزیر نتواند به سؤالات نمایندگان پاسخی قانع‌کننده بدهد در جریان می‌افتد.
وی با اشاره به رویکرد جدید وزارت راه در سه سال گذشته، گفت: توسعه حمل و نقل، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل برنامه وزارت راه است و برای تکمیل پروژه‌های در حال انجام ۱۷۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است و به این میزان پروژه‌هایی که نمایندگان برای توسعه حوزه انتخابیه خود دنبال می‌کنند نیز اضافه می‌شود. همچنین برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و برای رسیدن به اهداف برنامه ۱۴۰۴ نیز ۵۷۵ هزار میلیارد اعتبار ظرف هشت سال مورد نیاز است.
وی تأکید کرد: توسعه گفتمان جدید در وزارت راه برای تأمین اعتبارات از منابعی غیر از منابع دولتی و کاهش وابستگی به نفت و بودجه عمومی در دستور کار قرار گرفته و ۱۳ هزار میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری غیردولتی در زیرساخت‌ها تأمین شده و در سه سال گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها نشان از تدبیر و توجه به اقتصاد مقاومتی است. همچنین ۵۳۵۰ کیلومتر راه اصلی و ۷۰۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی اتفاق بزرگی است که در سه سال‌ اخیر اتفاق افتاده است که در همین زمان مشابه در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است.
آخوندی خاطرنشان کرد: تدبیر ویژه‌ای برای تأمین اعتبار و جلب سرمایه‌گذاری در وزارت راه پیش‌بینی شده تا وابستگی به منابع ملی کاهش یابد.
وزیر راه در ادامه سخنان خود اظهار کرد: صحنه سازندگی، صحنه «هو» سیاسی نیست. صحنه سازندگی، صحنه تلاش، دقت، مذاکره دقیق و دفاع از منافع ملت ایران است. برای اینکه موفق شویم نیاز به اجماع مجلس، دولت و قوه قضائیه داریم.
با بودجه‌های دولتی
 نمی‌شود کشور را اداره کرد
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تأکید کرد: نگاهی که ما به وزارت راه داریم اکتفا کردن به بودجه‌های دولتی نیست. با این بودجه‌ها نمی‌شود کشور را اداره کرد. ما داریم کارهای بزرگی انجام می‌دهیم. مدت‌هاست که در این کشور برای زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نشده است. سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار گران است.
وی با اشاره به انتقادات شهریاری نماینده زاهدان، گفت: خود آقای شهریاری می‌دانند چه طرح‌های مهمی در فرودگاه زاهدان ایجاد کردیم و در پی توسعه بندر چابهار هستیم. همچنین در حال اجرای ریل چابهار به زاهدان هستیم.
وزیر راه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نوسازی صنعت هوایی، تأکید کرد: کاری که ما کردیم تاریخی‌ترین کاری است که در نوسازی صنعت هوایی انجام گرفت. ۲۴۵ هواپیما داشتیم که ۱۰۰ تای آنها فرسوده بود. خود شما دیده بودید که چگونه فرودگاه ایران به گورستان هواپیما تبدیل شد. ما ۱۴۵ هواپیمای فعال با عمر ۲۴ سال داشتیم.
وی ادامه داد: من می‌گفتم ناوگان هوایی را بدون استفاده از منابع عمومی نوسازی می‌کنم اما حتی همکاران ما در دولت هم باورشان نمی‌شد. می‌گفتند مگر ممکن است ۲۰۰ هواپیما قرارداد ببندی و بدون یک ریال تضمین بانک مرکزی وارد کشور شود؟
وزیر راه متذکر شد: این کار آینده صنعت هوایی را زیر و رو می‌کند. ایران می‌تواند مرکز حمل و نقل هوایی باشد. من به این زمینه توجه کردم و به این صورت بود که اولین هواپیما وارد کشور شد، هواپیمای بعدی یک هفته دیگر می‌آید و هواپیمای دیگر هفته بعدش می‌آید. هواپیمای ای‌تی‌آر هم به زودی وارد می‌شود و ان‌شاءالله شاهد خواهیم بود که هر یکی دو ماه، دو تا سه هواپیما وارد ایران می‌شود. این اتفاق بزرگی است که بزرگ‌ترین اقدام در صنعت هوایی ایران است. حتی قبل از انقلاب هم جرأت نمی‌کردند چنین طرح‌هایی را مطرح کنند.
مخالفان استیضاح
 چه گفتند؟!
ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده دامغان در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: تمام تحقیقات و بررسی‌های انجام گرفته را بار دیگر با تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان حتی متخصصان بازنشسته مرور کردم و مشخص شد که مدیر‌عامل سابق شرکت راه‌آهن در حادثه قطار سمنان مقصر نبود.
حسن‌بیگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استعلام‌های انجام‌گرفته از وزارت اطلاعات در حادثه قطار سمنان گفت: در خصوص گزارش‌های متعدد تهیه شده در این موضوع از وزیر اطلاعات سؤال کردم و ایشان به من گفتند بخش اعظم گزارش‌ها نادرست است. به اذعان ایشان وزارت راه یکی از پاک‌ترین وزارتخانه‌ها در دولت فعلی است.
غلامرضا تاجگردون رئیس ‌کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز ضمن مخالفت با استیضاح وزیر راه گفت از باب وظیفه نمایندگی برخی ابهامات در مورد آخوندی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که این مسائل صحت نداشت است.
وی افزود: سالانه 20 تا 25 هزار نفر از عزیزان ما جانشان را در جاده‌ها از دست می‌دهند. شاید من و امثال من هم در آینده جزو این قربانیان باشیم. اما آیا وزیر مقصر این اتفاق است؟
آخوندی در بروز حادثه قطار تبریز مقصر و مسئول است
محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز در جلسه عصر در موافقت با استیضاح وزیر راه با تاکید بر اینکه آخوندی در حادثه قطار سمنان مقصر است، گفت:‌ بنده همواره سعی کردم با موضوعات با انصاف برخورد کنم اما حادثه قطار حالت عادی نیست؛ جان یک عده انسان بی‌دلیل از بین رفته و آقای آخوندی در این رابطه مسئولیت مستقیم دارد.
وی ادامه داد : آقای آخوندی در حادثه قطار مشهد - تبریز مقصر است. ایشان متهم است در شرکت راه‌آهن و هیئت مدیره آن افرادی غیر راه‌آهنی را منصوب کرده؛ حادثه‌ای که تحت مسئولیت وزیر رخ داده است.
محمد دهقانی نماینده چناران نیز گفت: در وزارت راه و شهرسازی تعداد زیادی مدیر دو‌شغله وجود دارد که یک پایشان در شرکت‌ها و یک پایشان در وزارتخانه و دولت است و تنها 24 نفر از آنها در راه‌آهن مشغول هستند و 14 نفر نیز در سازمان بنادر همین وضعیت را دارند.
حتی یک نفر از نزدیکانم در هیچ قراردادی مداخله نداشته‌ است
آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در نشست علنی نوبت عصر مجلس اظهار داشت: حتی یک نفر از نزدیکان من در هیچ قراردادی در وزارتخانه مداخله و شرکت نداشته‌اند.
آخوندی در ادامه گفت: می‌گویند راه‌آهن با محمدمهدی و احمد آخوندی قرارداد امضا کرده است. اولاً راه‌آهن نبود، بلکه شرکت رجا بوده که یک شرکت واگذارشده است و ربطی به راه‌آهن ندارد. دوماً محمدمهدی آخوندی نبوده، بلکه جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی بوده است. آقای محمدمهدی آخوندی از دانشمندان ایران است که برای ایشان محافظ گذاشته بودند که یک‌موقع ترور نشود.
وی تصریح کرد: شرکت رجا با جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی قراردادی بسته و این چه ربطی به فرد دارد. این قرارداد فردی و شخصی نیست که این‌چنین در تریبون مطرح می‌کنند که تنها برای مردم ایجاد نگرانی می‌کنند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: آقای سراج رئیس ‌سازمان بازرسی می‌گوید تا زمانی که گزارشی نهایی نشده و رئیس ‌سازمان بازرسی زیر آن را امضا نکرده، دارای هیچ سندیتی نیست. پس چگونه کارشناسان سازمان بازرسی به ادعای آقای دهقان اطلاعات خام بدون بررسی در اختیارشان قرار می‌دهند که بیایند و پشت تریبون بگویند.
وی پیرامون حضور دوشغله‌ها در وزارت راه گفت: می‌گویند 24 نفر دوشغله هستند. یک نفر از آنها را به من بگویید. اینکه نمی‌شود بدون هرگونه مدرک بخواهیم هر ادعایی بکنیم. این کشور قانون دارد، دادگاه دارد، شورای تخلفات اداری دارد، لااقل تا امروز به یکی از اینها ارائه می‌دادید.
وی خاطرنشان کرد: درباره آقای سعیدی‌نژاد بگویم قراردادی که می‌گویند اصلاً مربوط به دوره ما نیست بلکه مربوط به دوران گذشته است. شرط من بر این بوده که هر کسی می‌خواهد در وزارتخانه ما کوچک‌ترین سمتی بگیرد، باید در هیچ شرکتی که با وزارتخانه طرف معامله است، هیچ سهمی نداشته باشد.
مستندات نمایندگان در کمیسیون اصل 90 بررسی می‌شود
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعد از ظهر دیروز از کمیسیون اصل 90 خواست مستندات برخی نمایندگان علیه وزیر راه و شهرسازی را در این کمیسیون مورد بررسی قرار دهند.
لاریجانی در پایان جلسه استیضاح عباس آخوندی، اظهار کرد: در این جلسه نکات مختلفی مطرح شد و آقای آخوندی پاسخ داد. مجموعه‌ای از مطالب متنوع نیز به من ارائه شده، برخی از آنها عکس‌های مربوط به تصادفات، لوکوموتیو و چند شرکت مربوط به وزارت راه است و برخی از آنها ربطی به موضوع نداشت با توجه به اینکه آقای آخوندی گفت اگر اطلاعاتی هست رسیدگی شود ما اینها را به کمیسیون اصل 90 ارجاع می‌کنیم.
رئیس ‌مجلس در پایان اظهار کرد: در این جلسه اسمی از آقای سعیدنژاد آورده شد که لوکوموتیوهای راه‌آهن متعلق به ایشان است اما ایشان اعلام کرده من نه تنها لوکوموتیوی ندارم بلکه یک پیچ لوکوموتیوها هم متعلق به من نیست لذا به این موضوع رسیدگی کنید.
پس از اظهارات موافقان و مخالفان و دفاع آخوندی، طرح استیضاح به رای نمایندگان گذاشته شد و رئیس‌ مجلس در آغاز رای‌گیری برای طرح استیضاح آخوندی تاکید کرد که عدم اعتماد به وزیر راه و شهرسازی به رای نمایندگان گذاشته می‌شود.
پس از رای‌گیری برای طرح استیضاح، در نهایت نمایندگان با 176 رأی مخالف به استیضاح،‌ به ادامه فعالیت عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم رأی مثبت دادند.
استیضاح آخوندی 74 رأی موافق، 176 رأی مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در مجلس را کسب کرد.