kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۲۹۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
15 سرکرده و 100 عضو داعش حین فرار کشته شدند

آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل با فرمان نخست‌وزیر عراق

همزمان با صدور فرمان آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل از سوی نخست وزیر عراق، میلیون‌ها اعلامیه برای دور نگه داشتن مردم از مراکز درگیری بر فراز موصل پخش شد. همزمان، خبر رسید که بیش از 100 تکفیری در مناطق غربی استان نینوا به هلاکت رسیدند.



عملیات آزادسازی بخش غربی شهر موصل دیروز سرانجام پس از هفته‌ها انتظار با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همراه با طلوع آفتاب کلید خورد. به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه، در دستور عبادی آمده است که نیروهای شرکت‌کننده در عملیات، باید آزادسازی «انسان» را بر آزادی خاک مقدم بدارند.
سرتیپ ستاد «عبدالرشید یارالله» فرماندهی کل عملیات آزادسازی موصل نیز اعلام کرد، که روحیه نیروهای عراقی بسیار عالی است. فرودگاه موصل مهم‌ترین هدف نیروهای عراقی در بخش غربی است. منابع خبری اعلام کرده‌اند که با صدور فرمان عملیات، توپخانه عراق به شدت در حال گلوله‌باران مواضع داعش در بخش غربی است. بخش شرقی موصل پنج بهمن گذشته بطور کامل به دست نیروهای عراقی آزاد شد. بخش شرقی دو سوم این شهر را در بر می‌گیرد و انتظار می‌رود عملیات آزادسازی بخش غربی در مدت کوتاه‌تری به سرانجام برسد. عملیات آزادسازی موصل بامداد 26 مهرماه با فرمان نخست‌وزیر عراق آغاز شده بود.
با آزادسازی شرق موصل، بسیاری از تروریست‌ها به بخش غربی فرار کردند و از آن‌جایی که نیروهای بسیج مردمی مسیر فرار به سمت سوریه را در غرب استان نینوا بطور کامل مسدود کرده‌اند؛ عناصر تروریستی به نوعی در بخش غربی در محاصره به سر می‌برند. پیش از آغاز این عملیات، هواپیماهای عراقی میلیون‌ها اعلامیه به صورت هفتگی بر فراز غرب موصل پخش می‌کردند که در آن از مردم عادی خواسته شده بود از مراکز داعش دوری کنند و حتی‌الامکان از خانه‌های خود خارج نشوند.
در همین ارتباط، فرماندهی عملیات «نینوا می‌آییم» دیروز از آزادسازی هفت روستا در ساحل راست (غرب موصل) خبر داد، تا اولین مژده پیروزی در آغاز عملیات باشد. سرلشگر عبدالامیر یارالله، فرمانده عملیات «نینوا می‌آییم» دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد، فرماندهی یگان نهم ارتش توانست صبح امروز روستای باخیره در غرب ساحل راست را آزاد کند. وی همچنین از آزادسازی روستای «عذبه» در جاده موصل - بغداد و روستای «الزاکه» در جاده قدیم حمام العلیل - موصل خبر داد. یارالله ادامه داد: نیروهای امنیتی همچنین بر نیروگاه اصلی برق در الزاکه تسلط یافتند و پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌های آن به اهتزاز درآوردند. در این راستا فرمانده ائتلاف ضد داعش عملیات در موصل را برای هر ارتشی در جهان دشوارترین خواند.
از سوی دیگر، تروریست‌های داعش که در غرب موصل محاصره شده‌اند، با نایاب شدن غذا به احتکار روی آورده‌اند و به شهروندانی که از همسایگان خود جاسوسی کنند و منابع اطلاعاتی ارتش را لو دهند غذا می‌دهند. در نتیجه این برنامه جاسوسی در برابر غذا، در هفته‌های اخیر چندین شهروند عراقی به جرم برقراری تماس تلفنی با ارتش، کشته شده‌اند. با نایاب شدن غذا، فروشندگان به ارائه مایحتاج مردم با قیمت‌های نجومی و داعشی‌ها هم به احتکار غذا روی آورده‌اند.
هلاکت ۱۱۵ داعشی
از سوی دیگر، عملیات عناصر گروه تروریستی داعش برای فرار از شهر تل‌عفر واقع در غرب موصل، به سوریه شکست خورد. پایگاه خبری اعلام الحربی شنبه گزارش داد، حمله داعشی‌ها برای فرار از تل‌عفر ناکام ماند و ۱۵ تن از سرکرده‌های این گروه تروریستی به هلاکت رسیدند. براساس این گزارش، طی درگیری‌های شدید که در شمال غرب تل‌عفر میان نیروهای ارتش و الحشد الشعبی عراق و تروریست‌های داعش رخ داد، بیش از ۱۰۰ عنصر تکفیری نیز کشته شدند. در این عملیات یگان‌هایی از تیپ شانزدهم نیروهای بسیج «ترکمانی» به فرماندهی محور شمالی با قدرت تمام حمله سنگین تروریست‌های داعش را به مناطق «قاطع شریعه» و «عین طلاوی» در تل‌عفر درهم شکستند. در این درگیری به تجهیزات و ادوات نظامی تروریست‌ها خسارات سنگینی واردشد و بیش از ۱۴ خودروی نظامی، بیل مکانیکی و خودروی بمب گذاری شده منهدم شدند.