الگوهای کفر و ایمان در محیطهای متضاد(پرسش و پاسخ)
پرسش:
از منظر قرآن کریم الگوهای زن کفر و ایمان چه ویژگیهای متمایزی داشتهاند که خدای متعال آنها را به عنوان نمونه و ضربالمثل برای اهل کفر و ایمان نام میبرد؟
پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به این سوال ضمن تشریح محیطهای متضاد چهار الگوی زنان مومن و کافر در قرآن کریم به نکات کلیدی رهیافتهای آیات مربوطه و انواع خانوادهها در قرآن پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پیمیگیریم.
ویژگیهای همسر فرعون «آسیه»
1- محیطزده نبود و جامعه شخصیت او را نساخته بود. او با منطق در برابر رژیمی فاسد ایستاد.
2- زرق و برق زده نبود و به تمام مظاهر دنیوی پشت کرد و از کاخ و رفاه و مادیات گذشت.
3- فضای سکوت و خفقان را شکست.
4- صبور بوده و زیر شکنجه جان داد و به شهادت رسید، ولی از راه و مکتبش دست برنداشت.
5- حامی رهبر معصوم زمان خود، حضرت موسی بود.
6- بلندهمت بود. او به کمتر از بهشت و قرب خدا قانع نبود.
7- شهامت داشت و تهدیدات فرعون در او اثر نگذاشت.
8- رضای خالق را بر رضای خلق مقدم داشت.
9- منطق و عقل و وحی را بر مسایل خانوادگی ترجیح میداد.
10- با نهی از منکر خود موسی را در کودکی از مرگ نجات داد.
11- همسر فرعون ثابت کرد بسیاری از شعارهایی که در طول زمان، جزو فرهنگ مردم شده،َ غلط است و باید آن را عوض کرد.
12- میگویند خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو، اما او گفت: من همرنگ جماعت نمیشوم و رسوا هم نمیشوم.
13- میگویند یک دست صدا ندارد، اما او ثابت کرد که یک نفر نیز میتواند موج ایجاد کند.
14- میگویند زن، شخصیت مستقل ندارد، اما او ثابت کرد زن در انتخاب راه مستقل است.
15- میگویند با مشت نمیشود به جنگ درفش رفت،اما او ثابت کرد حق ماندنی است و اگر مشت روی آهن اثر ندارد، روی افکار عمومی در تاریخ اثر دارد.
16- میگویند با یک گل بهار نمیشود، اما او ثابت کرد اگر خدا بخواهد با یک گل بهار میشود.
17- میگویند فلانی نمک خورد و نمکگیر شد، همسر فرعون نان و نمک فرعون را خورد، ولی از عقیده او متنفر بود و میگفت: «نجنی من فرعون» خدایا! مرا از فرعون نجات بده!
ویژگیهای حضرت مریم(س)
1- حضرت مریم به عنوان الگوی پاکدامنی برای مردان و زنان است.
2- ارزش زن به پاکدامنی اوست.
3- گام اول را باید خود انسان بردارد، آنگاه الطاف الهی سرازیر میشود.
4- فرزند پاک از دامان پاک برمیخیزد.
5- عمل به احکام و دستورات الهی بهترین تصدیق آنهاست.
6- خضوع و خشوع در عبادت خداوند، در کنار تصدیق قولی لازم است.