kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶
وزیر خارجه آمریکا مطرح کرد

برجام را پاره نمی‌کنیم

وزیر خارجه جدید آمریکا، در اولین اظهارنظر رسمی خود در خصوص برجام پس از بر عهده گرفتن سکان این وزارتخانه، اخبار موجود در خصوص قصد دولت ترامپ برای لغو برجام را تکذیب کرد.



«رکس تیلرسون» وزیر خارجه جدید آمریکا، در اولین اظهارنظر رسمی خود در خصوص برجام پس از بر عهده گرفتن سکان این وزارتخانه، اخبار موجود در خصوص قصدش برای لغو برجام را تکذیب کرد.
تیلرسون در حاشیه نشست جی-20 در آلمان با «ژان مارک آیرو» همتای فرانسوی خود دیدار کرد.
وزیر خارجه فرانسه پس از این نشست دوجانبه به خبرنگاران گفت: دیدگاه پاریس و واشنگتن در قبال توافق هسته‌ای ایران(برجام) آشکارا متفاوت است و واشنگتن می‌خواهد که این توافق را مورد بازبینی قرار دهد و ملغی کند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: وزیر خارجه آمریکا در واکنش به سخنان وزیر خارجه فرانسه که گفته بود پاریس احساس می‌کند، واشنگتن می‌خواهد توافق اتمی با ایران را ملغی کند، اظهار داشت: من چنین نظری نداشته‌ام.
به گزارش جام، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که در دیدار با همتای فرانسوی‌اش نگفته است که واشنگتن می‌خواهد توافق اتمی با ایران را پاره کند.
رکس تیلرسون در نشست‌هایی که ماه گذشته با اعضای کنگره آمریکا داشت گفت که اگرچه درخواست لغو این توافق را نمی‌کند، اما می‌خواهد آن را مورد بازبینی کامل قرار دهد.
ایران اما تاکید دارد که اجازه بازبینی در توافق هسته‌ای را نمی‌دهد و اساسا این توافق، توافقی چندجانبه است و نه توافقی دوجانبه با آمریکا.
ترامپ: نمی‌گویم برنامه‌ام
 در قبال ایران چیست
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه برای معرفی نامزد جدیدش برای وزارت کار، در نشست خبری حاضر شد.
ترامپ در این نشست ادعاهای ضد ایرانی خود را تکرار کرد.
وی در اظهارنظری گستاخانه مدعی شد: علیه ایران که از دولت قبلی سوءاستفاده می‌کرد و بزرگترین حامی دولتی تروریسم است، تحریم‌های تازه‌ای وضع کردیم.
رئیس‌جمهور آمریکا افزود: در خارج از کشور به دنبال جنگ نیستیم، دنبال صلح هستیم. اما صلح از قدرت به دست می‌آید. در داخل هم من به دنبال امنیت هستم.
ترامپ در ادامه تاکید کرد که او هیچ وقت خواهان صحبت کردن درباره اقدامات نظامی نیست مثلا خواهان صحبت کردن درباره مواضعش درباره ایران نیست چرا که آنها نباید بدانند ما چه کار خواهیم کرد.
وی افزود: نمی‌گویم که می‌خواهم با کره شمالی چه کنم. نمی‌گویم که می‌خواهم با ایران چه کنم. می‌دانید چرا؟ چون آنها نباید بدانند.
رسانه‌های غربی پیش از این تصریح کردند که صحبت‌های سخت و محکم تیم ترامپ در مقابل ایران و حامی شماره اول تروریسم خواندن آن، تنها بلوفی بیش نیست.
فعالیت‌های موشکی ایران تحریک‌کننده است!
خبرگزاری«ترند نیوز» در گزارشی نوشت: یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نمی‌خواست نامش فاش نشود، گفت: تداوم توسعه موشک‌های بالستیک از سوی ایران و حمایت از امور خرابکارانه[منظور مبارزه جمهوری اسلامی ایران با گروهک‌های تکفیری تروریستی در منطقه و حمایت ایران از تمامیت ارضی کشورهای منطقه است] تحریک آمیز است و به امنیت، رفاه و آرامش منطقه لطمه می‌زند. از ایران می‌خواهیم تا این اقدام‌های تحریک‌کننده را متوقف نماید.
این مقام آمریکایی در اظهارنظری گستاخانه مدعی شد: نباید اقدام‌های ما علیه شرکت‌ها و افرادی که در حمایت بیشتر ایران از امور خرابکارانه تلاش داشته و به برنامه ساخت موشک بالستیک کمک می‌نمایند،باعث تعجب این کشور شود.
روزنامه صهیونیستی:
 رفتار ایران معتدل نشد
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: «دور گلد» مدیرکل سابق  وزارت خارجه اسرائیل در اظهار نظری گفت: رفتار ایران با وجود  گذشت بیست ماه از برجام نیز تغییر نکرده و آن‌هایی که بر این گمان بودند ایران معتدل می‌شود، کاملا اشتباه کردند.
کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه نشستی با موضوع بررسی سیاست‌های آتی آمریکا در قبال ایران برگزار کرد.
«اسکات مدل»، مدیر عامل گروه «راپیدان»، «کاترین باوئر»، از اعضای ارشد اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک و «دیوید آلبرایت» از موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در این نشست حضور داشتند.
«کاترین باوئر» در آغاز این نشست گفت که تحریم‌ها ابزارهایی بادوام و قدرتمند برای مقابله با ایران در زمینه‌های حقوق بشر، تروریسم و موشکی هستند.
وی همچنین با یادآوری اینکه برجام منعی برای وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران در نظر نگرفته است تصریح کرد: پیام آمریکا بایستی این باشد که با ایران در زمینه تحریم‌های غیرهسته‌ای مدارا نخواهد شد.
این ادعا در حالی است که 1+5 در توافق هسته‌ای متعهد شده‌اند از به کارگیری سیاست‌هایی که در عادی‌سازی روابط تجاری با ایران اخلال ایجاد کند خودداری کنند.
به گزارش خبرگزاری ها،لابی صهیونیستی آیپک از اقدام جدید دولت ترامپ برای وضع تحریم‌ علیه ایران استقبال کرد و آن را یک گام آغازین مهم ارزیابی کرد.