رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانهداران چای:
سازمان چای کشور خسارت کارخانهداران را جبران کند
رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانههای چای شمال گفت: سازمان چای کشور به دلیل باز کردن در انبارهای چای سنواتی موجب خسارت حدود 40 میلیارد تومانی به کارخانهداران چای شده که باید این مبلغ را به کارخانهداران پرداخت کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، سعید رحمت سمیعی در جمع صنعتگران چای شمال این شهرستان برطرف شدن مشکلات چایکاران و کارخانهداران چای نیازمند کمک مسئولان و دستاندرکاران امر به ویژه نمایندگان استانهای شمالی در مجلس دارد.
وی تصریح کرد: سال گذشته معاون استاندار اظهار کرد که با افزایش بهای چای تصمیم گرفته شد 1/6 کیلو حواله واردات برای هر کیلو تولید چای خشک به کارخانه تعلق گیرد و مشتری یک هزار و 200 تومانی در صف ایستاده است.
وی ادامه داد: گفته شده بود که اگر برگ سبز درجه یک 20 درصد و درجه دو 80 درصد توسط کارخانهدار خریداری شود کارخانهداران نهایتا برای هر کیلو چای خشک زیر 400 تومان باید بپردازند که با برآورد هزینههای تولید مشخص شد هزینه تمام شده هر کیلو چای خشک حداقل 2 هزار تومان میشود.
رحمت سمیعی افزود: سرانجام خواسته به حق ما که بسته شدن در انبارهای چای سنواتی بود، محقق شد.
وی ادامه داد: دیری نگذشت که کارخانهها با قرارداد و یا بدون قرارداد با سازمان چای کارخانههای چای خود را باز کردند و بدون وقفه به تولید پرداختند.
اما ناگهان با حمایت سازمان چای در انبارهای چایهای سنواتی گشوده شد و بازار به سردی رفت.
وی اضافه کرد: با گشودن در انبارهای چای سنواتی مشتریها به طرف فروشنده چای تاریخ مصرف گذشته سرازیر شد و کارخانهدار ناراضی، خرید برگ سبز درجه یک کاهش فاحش یافت تا جایی که در پایان سال گذشته خرید برگ سبز درجه یک به 40 درصد کاهش یافت.
رحمت سمیعی، با بیان اینکه کشاورزان ناراضی شدند و رسوب چای در انبار کارخانهها نمایان شد، خاطرنشان کرد: هزینهها سرسامآور و خریدار ناپیدا شد و قیمت چای به طور متوسط بین یک هزار و 500 تا 2 هزار تومان در هر کیلو کاهش یافت.
وی ضرر و زیان ناشی از 20 هزار تن تولید چای در سال گذشته را حدود 30 تا 40 میلیارد تومان عنوان کرد و یادآور شد: درخواست ما مدیران کارخانههای چایسازی از سازمان چای کشور جبران ضرر و زیان ناشی از باز کردن انبارهای چایهای تاریخ مصرف گذشته است که باید سریعا به کارخانهداران پرداخت شود.
رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانههای چای شمال با بیان اینکه این ضرر و زیان معادل دو برابر کل قیمت چایهای تاریخ مصرف گذشته است و به 30 تا 40 میلیارد تومان حقالناس توجه نکردند، متذکر شد: ما مصرا خواستار جبران این ضرر و زیان هستیم.
وی تصریح کرد: سال گذشته معاون استاندار اظهار کرد که با افزایش بهای چای تصمیم گرفته شد 1/6 کیلو حواله واردات برای هر کیلو تولید چای خشک به کارخانه تعلق گیرد و مشتری یک هزار و 200 تومانی در صف ایستاده است.
وی ادامه داد: گفته شده بود که اگر برگ سبز درجه یک 20 درصد و درجه دو 80 درصد توسط کارخانهدار خریداری شود کارخانهداران نهایتا برای هر کیلو چای خشک زیر 400 تومان باید بپردازند که با برآورد هزینههای تولید مشخص شد هزینه تمام شده هر کیلو چای خشک حداقل 2 هزار تومان میشود.
رحمت سمیعی افزود: سرانجام خواسته به حق ما که بسته شدن در انبارهای چای سنواتی بود، محقق شد.
وی ادامه داد: دیری نگذشت که کارخانهها با قرارداد و یا بدون قرارداد با سازمان چای کارخانههای چای خود را باز کردند و بدون وقفه به تولید پرداختند.
اما ناگهان با حمایت سازمان چای در انبارهای چایهای سنواتی گشوده شد و بازار به سردی رفت.
وی اضافه کرد: با گشودن در انبارهای چای سنواتی مشتریها به طرف فروشنده چای تاریخ مصرف گذشته سرازیر شد و کارخانهدار ناراضی، خرید برگ سبز درجه یک کاهش فاحش یافت تا جایی که در پایان سال گذشته خرید برگ سبز درجه یک به 40 درصد کاهش یافت.
رحمت سمیعی، با بیان اینکه کشاورزان ناراضی شدند و رسوب چای در انبار کارخانهها نمایان شد، خاطرنشان کرد: هزینهها سرسامآور و خریدار ناپیدا شد و قیمت چای به طور متوسط بین یک هزار و 500 تا 2 هزار تومان در هر کیلو کاهش یافت.
وی ضرر و زیان ناشی از 20 هزار تن تولید چای در سال گذشته را حدود 30 تا 40 میلیارد تومان عنوان کرد و یادآور شد: درخواست ما مدیران کارخانههای چایسازی از سازمان چای کشور جبران ضرر و زیان ناشی از باز کردن انبارهای چایهای تاریخ مصرف گذشته است که باید سریعا به کارخانهداران پرداخت شود.
رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانههای چای شمال با بیان اینکه این ضرر و زیان معادل دو برابر کل قیمت چایهای تاریخ مصرف گذشته است و به 30 تا 40 میلیارد تومان حقالناس توجه نکردند، متذکر شد: ما مصرا خواستار جبران این ضرر و زیان هستیم.