kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۱۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
براساس گفته‌های وزیر اقتصاد

از ۱۱ میلیارد دلار پیش‌بینی شده تنها 9درصد سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد!

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: 11میلیارددلار طرح سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده بود که بیش از یک میلیارد دلار (9 درصد) جذب شده است.


به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،‌علی طیب‌نیا در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: برای سال 95 جذب هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به تصویب رسیده بود که تاکنون افزایش یافته است. از مجموع 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تصویب شده، بیش از یک میلیارد دلار تاکنون جذب شده است. برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید شرایط سرمایه‌گذاری داخلی فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه دشمنان نظام پس از جنگ تحمیلی نقاط ضعف اقتصاد کشور را شناسایی کردند، گفت: متوسط رشد اقتصادی 3/1 درصد و وابستگی دولت به درآمدهای نفتی از جمله این نقاط ضعف بود و براین اساس تحریم‌های نفتی و بانکی را علیه ملت ایران اعمال کردند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه رتبه ایران در کسب و کار با دوپله تنزل در جهان به 120 رسیده افزود: این نشان دهنده آن است که سرعت اقدامات ما کم بوده.
طیب‌نیا ادامه داد: صدور بیش از دو هزار مجوز در دستگاه‌های مختلف و فرآیند طولانی صدور آنها از جمله مشکلات فضای کسب و کار در ایران است. ما توانستیم 400 مجوز را پارسال حذف کنیم و هم اکنون اصلاح 500 مجوز دیگر را تحت بررسی داریم.
وی هدف اصلی دولت را کم کردن وابستگی به درآمدهای نفتی و تکیه بیشتر به مالیات دانست و افزود: با فعالیت سامانه یکپارچه الکترونیک برای دریافت مالیات‌ها و بومی کردن نرم‌افزار آن موفق شدیم شماری از مؤدیانی که پیش از این مالیات پرداخت نمی‌کردند را شناسایی کنیم و با استفاده از این سامانه از یکی از مؤدیان 300 برابر مالیات دریافت کردیم.
وزیر اقتصاد دولتی بودن اقتصاد را یکی دیگر از مشکلات کشور دانست و ادامه داد: واگذاری بنگاه‌های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی همواره با مخالفت‌هایی روبرو بوده است.