kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
ادامه واکنش نمایندگان به طرح تعجب برانگیز دستگیری منتقدین

برای مقابله با اخلال و اغتشاش قانون وجود دارد /طرح فراکسیون امید در مجالس زمان شاه هم سابقه ندارد

نمایندگان مجلس در ادامه واکنش به طرح تعجب برانگیز فراکسیون امید برای دستگیری سؤال کنندگان در مراسمات با بیان این که برای مقابله با اخلال و اغتشاش که این طرح به بهانه آن تدوین شده است قانون وجود دارد تاکید کردند : طرح فراکسیون امید در مجالس زمان شاه نیز سابقه نداشته است.




اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد و عضو هیئت‌رئیسه مجلس با اشاره به طرح فراکسیون امید با موضوع تأمین امنیت مراسم رسمی و غیررسمی در کشور گفت: به نظر من طراحان این طرح آن را در حالت عصبانیت تهیه کرده‌اند و در حالت آرامش قرار نداشتند. وی افزود: مطالب مطرح ‌شده در این طرح نقطه مقابل آزادی در کشور است و برای آزادی بیان بازدارندگی دارد.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: در طول مجالس قبل از انقلاب هم سابقه نداشته است چنین طرح‌هایی به تصویب برسد و چنین حرکاتی مشاهده نشده و با تعدادی از امضاکنندگان این طرح که صحبت می‌کردم، در کلام از این اقدام خود پشیمان بودند. به گزارش فارس رنجبرزاده با بیان اینکه طرح فراکسیون امید به نتیجه‌ای نخواهد رسید، خاطرنشان کرد: این اقدام کار ناپسندی است و به هیچ وجه قابل دفاع نیست و این طرح سطح مجلس را پایین می‌آورد و این طرح در طول تاریخ به نام مجلس دهم ثبت می‌شود که خسارتی در حوزه قانون‌گذاری به شمار می‌رود.
برای مقابله با اخلال و اغتشاش قانون داریم
محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ نیز با اشاره به طرح فراکسیون امید با عنوان تأمین امنیت مراسم رسمی و غیررسمی گفت: در نظر گرفتن مجازات برای سؤال‌کنندگان در مراسمات ، در طرح فراکسیون امید مغایر با آزادی‌ها در کشور است.
وی افزود: راه تأمین امنیت مراسم این نیست و از سوی دیگر ما برای مقابله با هر نوع اخلال و اغتشاش به قدر کافی قانون داریم و این مسائل در قانون مجازات اسلامی مطرح و پیش‌بینی شده است.
عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: موارد مطرح‌شده در طرح فراکسیون امید نه تنها حمایت‌کننده نیست، بلکه محدودکننده است و حتی افرادی که این طرح را تدوین کرده‌اند خود به محدودیت‌های ذکرشده در طرح پیشنهادی منتقد هستند و می‌گویند باید آزادی باشد و افراد حرف‌هایشان را بزنند.
اصلاح‌طلبان تا زمانی به آزادی اعتقاد دارند که مورد سؤال قرار نگیرند!
حجت‌الاسلام صادق طباطبایی‌نژاد نماینده اردستان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به ارائه طرح دوفوریتی اعمال مجازات حبس برای سؤال‌کنندگان در اجتماعات و نشست‌ها گفت: دوستان ما در فراکسیون امید داعیه دموکراسی و جامعه مدنی دارند، اما نوبت خودشان که می‌رسد و مورد سؤال منتقدان واقع می‌شوند ناراحت و عصبانی می‌شوند.
وی با ذکر این نکته که اکثریت امضاکنندگان طرح دوفوریتی عضو فراکسیون امید و نیز برخی دیگر از حامیان دولت هستند، بیان داشت: حبس کردن کسانی که از سخنرانان نشست‌ها و اجتماعات سؤال می‌کنند به مدت دو سال با به اصطلاح آزادی بیانی که برخی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون دم از آن می‌زنند منافات دارد.
طباطبایی‌نژاد گفت: گویی این دوستان تا زمانی به آزادی بیان معتقدند که خود مورد پرسش واقع نشوند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ این طرح با استقبال نمایندگان مواجه نشده است و فراکسیون امید باید تغییرات بسیار و رایزنی‌های گسترده برای آن انجام دهد.
طرح فراکسیون امید مایه تعجب
و تأسف است
پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز با اشاره به طرح دو فوریتی فراکسیون امید برای برخورد قضائی با سؤال‌کنندگان در مراسمات اظهار داشت: مایه تعجب و تأسف است کسانی که ادعای آزادیخواهی و دموکراسی‌طلبی‌شان گوش عالم را کر کرده است، امروز پس از به قدرت رسیدن به دنبال قلع و قمع مخالفان خود هستند.
سروری ادامه داد: این جریان می‌خواهد هر صدای مخالفی را در گلو خفه کند و به دنبال ایجاد مدیریت قبرستانی در افکار عمومی هستند.
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه این طرح مغایر با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند که باید شرایط برای بیان مواضع فراهم باشد و مبتنی بر آزادی مطالب بیان شود.
وی تصریح کرد: هر چند ما با برهم زدن مراسمات مخالفیم اما این طرح را یک فریب و استفاده ابزاری می‌دانیم که می‌خواهد ناکارآمدی‌ها را لاپوشانی کند، در حالی که چنین طرح‌هایی مبانی انقلاب اسلامی را به چالش می‌کشد.
عقب نشینی فراکسیون امید
 این طرح در حد پیش‌نویس است!
به دنبال اعتراضات گسترده نمایندگان مجلس و کارشناسان و فعالان سیاسی محمد رضا عارف رئیس‌فراکسیون امید با عقب نشینی آشکار از طرح فوق اظهار داشت : این طرح در حد پیش‌نویس است و تغییر خواهد کرد!
رئیس ‌شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان صبح پنجشنبه در کنگره حزب ترقی ایران در تهران با اشاره به طرح فراکسیون امید برای برخورد با برهم‌زنندگان مجالس رسمی کشور اظهار داشت: پیام این طرح این است که هیچ‌کس حق ندارد هیچ برنامه مجوزداری را لغو کند و این جرم تلقی می‌شود. وی در عین حال خاطرنشان کرد که متن فعلی طرح پیش‌نویس است و متن نهایی طرح توسط حقوقدانان مجلس طراحی شده و اگر آئین‌نامه داخلی مجلس اجازه دهد می‌توان متن نهایی را جایگزین پیش‌نویس کرد.
رئیس‌شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به برخی انتقادات از طرح فراکسیون امید اظهار داشت: من برای همه دلسوزان و منتقدان احترام قائل هستم. این طرح فعلا در حد یک پیش‌نویس است. در کمیسیون‌های تخصصی نظرات و انتقادات دریافت و اصلاح می‌شود.