kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰

55 شهید در انفجار تروریستی بغداد /عبادی: کار داعش به زودی یکسره می‌شود

به دنبال عملیات انتحاری داعش در بغداد که 55 شهید بر جای گذاشت، نخست وزیر عراق اعلام کرد که کار داعش در این کشور به زودی یکسره خواهد شد.



عراق باز هم شاهد داستان تکراری عملیات انتحاری و شهادت شهروندان بیگناه است. بعد ازظهر پنجشنبه یک خودوری بمب‌گذاری شده در منطقه البیاع در جنوب بغداد منفجر شد و بیش از 100 کشته و مجروح بر جای گذاشت. این انفجار، سومین حمله انتحاری طی چند روز گذشته در بغداد بود که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت و تاکنون 55 شهید و 60 مجروح بر جا گذاشته است. فرماندهی عملیات بغداد اعلام کرد که انفجار این خودرو بمب‌گذاری شده وسط نمایشگاه خودرو در منطقه «البیاع» رخ داد. بنا بر اعلام خبرگزاری رویترز، در این انفجار خودروهای اطراف نیز در آتش سوختند و خسارات زیادی به ساختمان‌های اطراف وارد آمده است. پیش از این حادثه نیز، انفجار یک بمب در منطقه «الحمامیات» در شمال بغداد، سه زخمی بر جای گذاشته بود. روز چهارشنبه نیز در منطقه «جمیله» نزدیکی شهرک صدر بغداد انفجاری انتحاری رخ داد که 15 نفر را به کام مرگ کشاند. از 17 اکتبر(25 مهر) که ارتش عراق، عملیات آزادسازی شهر موصل، مرکز استان نینوا، مقر اصلی داعش در عراق را آغاز کرد، بغداد نیز شاهد افزایش حملات انتحاری است.
جلسه امنیتی بغداد
پس از انفجار اخیر در جنوب بغداد که حدود 100 کشته و زخمی برجای گذاشت، سازمان ملل، وزیر امور خارجه آمریکا و دولت اردن این حمله تروریستی را به شدت محکوم کردند. فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز نشستی فوق‌العاده با فرماندهان امنیتی و نظامی در بغداد تشکیل داد. «حیدر عبادی»، نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور دستوراتی را برای افزایش امنیت پایتخت صادر کرد. طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر العبادی، در نشست مذکور وضعیت امنیتی بغداد و اقدامات صورت گرفته برای حفظ امنیت مردم در برابر انفجارهای تروریستی و نیز تلاش‌های اطلاعاتی برای شناسایی گروه‌های تروریستی بررسی شد. در این نشست مجموعه دستوراتی برای حفظ امنیت پایتخت و ممانعت از سوءاستفاده تروریست‌ها از شرایط جهت آسیب رساندن به غیرنظامیان صادر شد.
پایان داعش
همچنین دفتر نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: عبادی دیروز طی دیدار با فرماندهان نظامی در مقر فرماندهی عملیات مشترک عراق از روند عملیات «نینوا ما می‌آییم» و مقدمات و آمادگی‌های نیروهای امنیتی برای آزادسازی کرانه راست شهر موصل آگاه شد. براساس این بیانیه، عبادی تماس‌هایی با فرماندهان میدانی گرفت و از آمادگی آنها برای نبرد مطلع شد و بر دستورات صادره خود به فرماندهان میدانی و نیروهای امنیتی تاکید کرد. وی با ستایش از نیروهای عراقی گفت: «نبرد با گروه داعش بسیار زود یکسره خواهد شد.» عبادی بر اهمیت این نکته تاکید کرد که همگان نبرد با تروریسم داعش را در اولویت قرار دهند.
در همین حال، فرمانده پلیس فدرال عراق در گفت‌وگو با فارس، تاکید کرد: «نیروهای پلیس فدرال تدارکات نظامی خود را به پایان رسانده و در آمادگی کامل برای آغاز نبردها در محور جنوبی شهر موصل در استان نینوی و آزادسازی آن از سیطره داعش هستند.» این فرمانده عراقی  بیان داشت: «نقشه‌های میدانی و جنگی مربوط به نبرد کرانه راست موصل کاملا ریخته شده و ما در انتظار صدور فرمان آغاز عملیات از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برای آزادسازی مناطق باقی مانده هستیم.»
در همین ارتباط، «قاسم مصلح» از فرماندهان حشد الشعبی عراق در مصاحبه با «رووداو» طرف‌های خارجی را مانع پایان عملیات آزادسازی موصل دانست. «قاسم مصلح» در این رابطه تاکید کرد: «مداخلات طرف‌های خارجی مانند آمریکا و ترکیه موجب عدم یکسره شدن نبرد موصل تا الان شده است. ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد نظامیان ترکیه در داخل شهر موصل حضور و (با تروریست‌ها) همکاری دارند.»