kayhan.ir

کد خبر: ۹۸۰۶۵
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
با اختراع جوان تبریزی

ایران به کیفی‌ترین گاز مایع شیرین جهان دست پیدا کرد

یک جوان تبریزی با کیفیت‌ترین گاز مایع شیرین جهان که قابلیت رقابت با محصول بزرگترین پالایشگاه‌های صنعتی دنیا را دارد، اختراع کرد.

تبریز - خبرنگار کیهان:

«مسعود نیکدل» مخترع تبریزی که روش جدید تولید گاز مایع بی‌بو را ارائه و برنده جایزه ویژه جشنواره مسابقات بزرگ کویت 2017 شده است، افزود: طرح و اختراع روش جدید تولید گاز مایع بی‌بو برای مصرف در صنایع تولید افشانه، چسب و رنگ، ظروف یک بار مصرف و فوم در جشنواره اختراعات نفت، گاز و پتروشیمی کویت، جایزه ویژه این جشنواره را، برای دومین سال پیاپی بعنوان بهترین طرح نفت، گاز و پتروشیمی جهان که از ایران ارائه شده بود، کسب کرده است.
«نیکدل» افزود: در دنیا برای اسپری کردن انواع اسانس‌ها و افشانه‌های حشره‌کش و صنعتی از گاز مایع شیرین استفاده می‌شود ولی از آن‌جا که گاز مایع LPG بصورت طبیعی به هنگام تولید دارای ماده بدبوی مرکپتان است. لذا برای استفاده لازم است که بر روی آن فرآیند شیرین‌سازی یا همان حذف ناخالصی‌ها صورت گیرد تا گاز مایع بی‌بو و بی‌رنگ بعمل آید و اختراع ارايه شده در زمینه طراحی دستگاهی جدید برای شیرین‌سازی گاز مایع می‌باشد و با این سیستم ابداعی جدید، دسترسی به با کیفیت‌ترین گاز مایع‌ شیرین که قابلیت رقابت‌ با محصول بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های صنعتی جهان را دارد، ممکن شده است.
این گزارش حاکیست، اختراع مزبور موفق به دریافت 5 مورد گواهی ثبت اختراع در اداره ثبت مالکیت صنعتی کشور نیز شده است.
در مسابقات اختراعات و ابداعات کویت 2017 شرکت‌های بزرگ صنعتی از 20 کشور جهان مانند فرانسه، چین، امارات، مالزی، کویت و قطر حضور داشتند.
همچنین بیش از 200 مخترع از سراسر دنیا در این جشنواره شرکت نمودند که در نهایت بهترین طرح نفت و گاز جهان در این مسابقات، به ایران، تعلق گرفت.