انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی
تازهترین شماره کیهان فرهنگی حاوی مطالب متنوع فرهنگی- سیاسی و نیز گفتوگوهای اختصاصی درباره «تحول علوم انسانی؛ فرصتها و مانعها» و همچنین «مهندسی و پیوست فرهنگی» چاپ و بر روی پیشخوان روزنامه فروشیها قرار گرفت.
در طلیعه این شماره با عنوان «ایستادگی بر آرمانها و ارزشهای الهی» از زبان مدیر مسئول با اشاره به عمق خباثتها و جنایتهای رژیم منفور پهلوی میخوانید: نظامی که به منظور انحطاط اخلاقی جامعه ایران، توطئه ضد اسلامی کشف حجاب را طبق برنامه محمدعلی فروغی نخستوزیر انگلیسی آن برپا کرد و به زور پرده عفاف و حجاب را از سر زنان مسلمان کشید، به جرم ارزشمداری و نهی از منکر، بیرحمانه با چکمه دندانهای فقیه مجاهد آیتالله بافقی را در حرم حضرت معصومه(س) شکست، معترضان مدافع حریم عفت و حجاب و احکام خدا را در حرم مطهر امام هشتم(ع) با گلوله آتشین به خون غلتاند و عفتزدایی را در مراکز آموزشی و اداری آغاز کرد و به نام آزادی زنان، آزادی چشم چرانی و فساد اخلاقی مردان را فراهم ساخت.
دکتر اصلانی در ادامه با اشاره به فروپاشی رژیم پهلوی میگوید: انقلاب اسلامی که گفتمان نوینی در جهان معاصر مطرح ساخت، اساس این رژیم ضد اسلامی را فرو ریخت و استوانههای ارزشی جدیدی را به جای آن برپا کرد. این نظام برآمده از ارزشها، نعمت کمی نیست که خداوند به پاس فداکاریها و اخلاص ورزیدنهای امت و امام نه تنها به ملت ما که به بشریت هدیه کرده است؛ لذا باید قدردان این نعمت بود و نگذاشت خدای ناکرده به نقمت تبدیل شود و بیجهت نیست که به تعبیر امام راحل، «حفظ این نظام اوجب واجبات است.» وی در پایان تأکید کرده است: تبدیل نعمت به نقمت و سلب نعمتها در اثر گناه کفران نعمت حاصل میشود. خدا را شکر که تودههای ملت ما سپاسگزار این نعمتاند و همان گونه که قبل از انقلاب با پایداری خود تا پای دار پای کار انقلاب ایستادند اکنون نیز برای حفظ، تقویت و استمرار این نظام و آرمانها و ارزشهای الهی آن با تمام وجود و با عقلانیت مبتنی بر توکل بر خدا در برابر تمام توطئهها و تهدیدها ایستادگی میکنند. «تحول علوم انسانی، فرصتها، حصارها و مانعتراشیها» عنوان گفتوگوی اختصاصی کیهان فرهنگی با حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه است که با اشاره به مانع تراشیها در حوزه تحول علوم انسانی گفته است: در تحول علوم انسانی هم کار دفاعی باید صورت گیرد و هم کار ایجابی؛ کار ایجابی یعنی تولید علوم انسانی بومی و اسلامی و کار دفاعی یعنی نقد شبهات روشنفکران غربگرا و سنتیهای بیتوجه به علوم انسانی. ماهر قدمی که بر میداریم با هجمهای از سوی این دو جریان مواجهیم. دکتر خسروپناه در بخش دیگر این گفتوگو تأکید کرده است: ما از یک افت علمی رنج میبریم که نشأت گرفته از سنتیهای بیتوجه و روشنفکران غرب زده است که همواره به دنبال ترجمه هستند و یا در حال نق زدن و اجازه نمیدهند حرکت رو به جلو داشته باشیم؛ به عبارتی همواره روحیه مقلدانهای دارند.
«قرارگاه، مهندسی و پیوست فرهنگی» عنوان دیگر مصاحبه اختصاصی کیهان فرهنگی با دکتر مهدی ناظمی اردکانی است که در بخشی از آن گفته است: شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه فرهنگی کشور است. این قرارگاه خط مقدم دارد؛ قوای مجریه، مقننه و قضائیه و نهادهای عمومی غیردولتی خط مقدم این قرارگاه هستند. «قرارگاه» واژهای است که در حوزههای نظامی کاربرد بسیاری دارد و حضرت آقا آن را در حوزه فرهنگ هم بجا و دقیق به کار گرفتهاند. چرا؟ چون در جنگ فرهنگی با دشمنانمان هستیم و هرکجا جنگ باشد قرارگاه هم باید باشد.
]چالشهای حقوقی «چارچوب عمل ملی» آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران[ عنوان یکی از مطالب این مجله است که در بخشی از آن میخوانید: معلوم نیست چرا دولت که باید از سال 1392 اقدام به تدوین «الگوی توسعه اسلامی- ایرانی پیشرفت» میکرد و آن را مبنای برنامه ششم قرار میداد به این حکم قانونی تکلیفی- و نه اختیاری- عمل نکرده است و ضمن کنار گذاشتن طرح مصوب «تحول بنیادین آموزش و پرورش» به توصیههای بینالمللی عمل کرده است و سندی را که مفاد آن توسط یونسکو تنظیم شده بدون پالایش مبتنی بر نظام حقوقی کشور به ویژه اصل (4) و (71) قانون اساسی و سایر بایستههای قانونی پذیرفته است. در ادامه، مفاد این سند صراحتاً موجب نقض استقلال قوا، موضوع اصل (57) قانون اساسی شده است. چنان که راهبرد اساسی این سند،وضع قوانین و سیاستها و تدابیر قضایی که هیچ کدام از اختیارات قوه مجریه نیست را در زمره تعهدات دولت در اجرای سند برشمرده است.
«ناسازگاری دو چهرهگی با انقلابیگری» عنوان مطلب دیگری است که در بخشی از آن چنین آمده است: به راستی چرا برخی وادادههای سیاسی به خودشان اجازه میدهند که براساس تفاسیر و اجتهاد شخصی تعریف نویی از انقلاب ارائه دهند در حالی که امام راحل محکمات انقلاب اسلامی را برای عصر حاضر و آینده به درستی تبیین کردهاند و قابل تفسیر شخصی نیست؟ باید آن چه امام راحل به عنوان راهبرد انقلاب اسلامی ترسیم کردهاند به درستی بفهمیم و اجرا کنیم در آن صورت حوادثی از قبیل فتنههای 78 و 88 تکرار نخواهد شد. زمانی این مصائب به کشور تحمیل میشود که اجتهاد شخصی را بر آرمانهای امام و خلف صالحش ترجیح میدهیم و اگر میخواهیم یک انقلابی واقعی باقی بمانیم باید طی طریق در گفتمان امام داشته باشیم و از آن فاصله نگیریم.
همچنین در این شماره میخوانیم: «نقش امدادهای الهی در هدایت و موفقیت مؤمنان» گفتاری از آیتالله مصباح یزدی، «شاخصههای دهگانه حوزه انقلابی» از آیتالله محمود رجبی، «وارداتی بودن علوم انسانی در ایران» از دکتر عبدالحسین کلانتری و حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی سبحانی، «عبرتها و پندهای تاریخ ما» از حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید حمید روحانی، «چالشهای حقوقی» چارچوب عمل ملی» آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران» به قلم دکتر سید محمد مهدی غمامی، «ناسازگاری دو چهرگی با انقلابیگری» از قاسم غلامرضایی، قیام «سید لاری» در دو جبهه؛ مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی نوشته عبدالحسین توکلی طرقی «در سایه خاطرات مرضیه حدیدچی(دباغ)» از رمضانعلی ابراهیم زاده گرجی و...