با مجوز وزارت صنعت صورت گرفت
واردات هزاران خودرو لوکس به بهانه بازارسنجی!
بررسیها نشان میدهد برخی شرکتهای خودروساز با همراهی وزارت صنعت، به جای تمرکز توان خود بر طراحی و تولید داخل به واردات خودروی ساخته شده به بهانه بازارسنجی روی آوردهاند.
به گزارش فارس، در شرایطی که مسئولان دولتی بر افزایش داخلی سازی در تولید خودرو و لزوم جذب سرمایهگذاری خارجی تأکید دارند، برخی شرکتهای خودروساز به جای تمرکز توان خود بر طراحی و تولید داخل به واردات خودروی ساخته شده روی آوردهاند و در این میان، وزارت صنعت با مجوزهایی که برای این واردات صادر میکند، راه را برای جایگزینی تجارت به جای تولید در شرکتهای خودروساز هموارتر میکند.
کپچر از جمله خودروهایی است که طی دو سه سال اخیر بحثهای زیادی در خصوص تولید آن در کشور مطرح شد و قرار بود توسط ایرانخودرو به تولید برسد.
طبق روال معمول، برای داخلیسازی یک محصول خارجی در ابتدا تعدادی از خودروی مورد نظر به صورت ساخته شده یا CBU برای بازارسنجی به کشور وارد میشود و در صورتی که بازار روی خوشی به آن محصول نشان داد، برای تولیدش در داخل اقدام میشود.
از همین رو برای واردات کپچر برنامهریزی شد اما با وجود اینکه ارزیابی بازار باید از طریق واردات تعداد محدودی از محصول صورت گیرد، تا سال گذشته بیش از 2 هزار دستگاه کپچر به کشور وارد شد و در سال جاری نیز 1300 دستگاه از این خودرو وارد شد. علاوه بر این، در حال حاضر نیز واردات تعداد زیادی کپچر از طریق گمرکات مختلف در حال انجام است.
نکته قابل توجه واردات این حجم کپچر توسط شرکت ایساکو کیش است. معمولاً برای ارزیابی بازار، واردات خودرو به تعداد محدود و مستقیماً توسط شرکت خودروساز صورت میگیرد، نمونه این مسئله را در واردات 200 دستگاه کیزاشی توسط ایران خودرو شاهد بودیم. به طور کلی برای بازارسنجی یک خودرو معمولاً بیشتر از 500 تا 600 دستگاه خودرو به صورت CBU وارد نمیشود، اما در مورد کپچر میبینیم که واردات حجم زیادی از این خودرو توسط یک شرکت اقماری صورت گرفته است.
به این ترتیب به نظر نمیرسد این میزان واردات کپچر فقط برای تست بازار انجام شده باشد و ظاهراً با هدف تجارت و بازرگانی صورت میگیرد.
تناقض داخلی سازی
با واردات گسترده
ایران خودرو در حالی به واردات گسترده یک خودروی فرانسوی روی آورده که هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو مهرماه 93 در واکنش به بحثهای مطرح شده مبنی بر برنامه ایران خودرو برای واردات خودروهای کپچر و کلیو 4 به صورت CBU گفته بود: من شخصاً با واردات خودرو به صورت CBU مخالفم زیرا واردات هر کالا برخلاف منافع ملی است و فقط برای کشورهای دیگر انتفاع ایجاد میکند.
وی گفته بود: ما به دنبال واردات خودرو نیستیم و فقط تعداد محدودی برای شناخت بازار، واردات انجام خواهیم داد تا بعد از گذشت حدود یک سال، خط تولید دو محصول جدید رنو در ایران ایجاد شود.
مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه مذاکره برای تولید کلیو و کپچر در ایران در حال انجام است، گفته بود: اگر شرکتی برای تولید خودرو به صورت CKD و با سرمایهگذاری مشترک در ایران موافق نباشد، واردات آن را انجام نخواهیم داد.
این در حالی است که هم اکنون واردات کپچر از طریق گمرکات مختلف در حال انجام است و نمونه بارنامههای موجود نیز تأییدی بر این مسئله است.
به گفته رضایی رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، هم اکنون واردات کپچر از طریق گمرکات مختلف در حال انجام است و این خودروها در نهایت به گمرک شهریار منتقل شده و از آنجا به انبارهای ایران خودرو منتقل میشود.
در عین حال نوع پوشش خودروهای وارداتی نیز قابل توجه است. معمولاً خودروهای وارداتی دارای پوششی بر روی کاپوت خودرو هستند تا از آسیب ناشی از آفتاب محفوظ بمانند، اما کپچرهای وارداتی دارای پوشش کامل هستند.
همراهی دولت با واردات خودرو
ایران خودرو به عنوان یک شرکت خودروساز در حالی سرگرم واردات خودروهای فرانسوی است که رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو معتقد است: دولت در جریان برنامههای جدیدش برای همکاری با خودروسازان خارجی مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است.
میثم رضایی در گفتوگو با فارس با اشاره به قراردادهای اخیر مشارکتی خودروسازان ایرانی با شرکتهای خارجی، گفت: بر اساس اطلاعات ما هم اکنون ایران خودرو توسط یکی از شرکتهای اقماری خود که از زیرمجموعههای ایساکو است و اعضای هیئت مدیره آن نیز از مدیران ایران خودرو هستند، نسبت به واردات فول سیکیدی (خودروی ساخته شده) کپچر از محصولات شرکت رنو فرانسه اقدام کرده است، محصولی که پیش از این اعلام شده بود قرار است در قالب همکاری مشترک با رنو در ایران تولید شود، اما هم اکنون به بهانه بازار سنجی در حجم قابل توجهی به کشور وارد و پیش فروش شده است.
رضایی ادامه داد: باید از مسئولان وزارت صنعت و ایران خودرو پرسید که آیا این اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید ملی است؟ چطور ممکن است دولت و بزرگترین خودروساز خاورمیانه با کنار گذاشتن شرکتهای بزرگ واردکننده، رأساً برای واردات اقدام کنند و در ظاهر ادعای پیاده سازی تولید مشترک و توانمندسازی صنعت خودرو داشته باشند؟
وی تأکید کرد: همانطور که در گذشته هشدار دادیم، به نظر میرسد دولت در پی این است که در گام اول با حذف شرکتهای غیررسمی واردکننده خودرو و سپس دستچین کردن واردکنندگان رسمی، به مذاکره مستقیم با خودروسازان خارجی برای تولید در داخل بپردازد، سناریویی که در آن، صنعت خودرو ایران به خارجیها واگذار شده و محصولات بیکیفیت بدون هیچگونه انتقال دانش فنی و تکنولوژی، جایگزین خودروهای وارداتی خواهد شد.