kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران:

96 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود

رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران،‌ گفت: 96 درصد زعفران دنیا در کشور ما ایران تولید می‌شود.



علی شریعتی مقدم در گفت‌وگو با فارس افزود: سالانه رقمی بین 300 تا 350 تن زعفران در کشور ما تولید می‌شود به‌گونه‌ای که رتبه اول در دنیا را داریم.
وی اضافه کرد: هم‌‌اکنون 80 درصد زعفران کشور در استان خراسان رضوی، 16 درصد در خراسان جنوبی و 3 درصد در سایر نقاط کشور تولید می‌شود.
رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: برای افزایش کیفیت و بهداشت زعفران نیاز به ورود تکنولوژی از جمله دستگاهی برای جداسازی کلاله از گل داریم که به صورت پایلوت در داخل کشور ساخته شده اما به تولید انبوه نرسیده است.
وی ضعف در بسته‌بندی زعفران ایرانی را رد کرد و گفت: طی دو سال اخیر بسته‌بندی ما به روز و بسیار مطابق با استانداردهای دنیا شده است اما مشکل این است که فضای کسب و کار ما با موانعی روبرو است که نرخ بالای سود بانکی یکی از آنها است که قیمت تمام شده را بالا می‌برد.
وی تصریح کرد: هزینه تولید زعفران در کشور ما بالا است چرا که 170 هزار دانه گل زعفران به وزن 100 کیلوگرم تبدیل به یک کیلو زعفران خشک می‌شود که جداسازی دانه زعفران از کلاله مشقت خاص خود را دارد.
شریعتی مقدم خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 کشور دنیا حتی هلند، کشورهایی از آمریکای‌جنوبی و مراکش به تولید زعفران روی آورده‌اند و ما باید از هم‌‌اکنون به فکر کیفیت، قیمت تمام شده و حفظ بازارهای صادراتی خود باشیم.
رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران افزود: طی سال‌های اخیر آمریکا از کشت پیاز زعفران در افغانستان به روش‌های نوین بسیار حمایت کرده و کشورهایی همچون هند و چین به دلیل عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی تعرفه پایین‌تری را برای واردات زعفران از افغانستان در مقابل ایران اعمال می‌کنند.