قالیباف: ساختمان پلاسکو کارگاه بود/ رسیدگی به حوادث ناشی از کار بر گردن وزارت کار است
شهردار تهران گفت: تعریف کارگاه سال 1369 در قانون به صراحت مشخص و بیان شده و برهمین اساس ساختمان پلاسکو کارگاه بوده است.
به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف روز یکشنبه در سیصد و بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با ذکر برخی مواد قانونی مرتبط با وظایف دستگاهها در رابطه با حادثه پلاسکو افزود: قانونگذار در بندهای «و» ، «د» و «ه» و تبصره 2 ماده 96 در مورد بازرسی و تعقیب متخلفان میگوید که بررسی و تحقیق بر عهده وزارت کار است و رسیدگی به حوادث ناشی از کار در کارگاههای مشمول نیز برعهده این وزارتخانه قرار دارد.
به گفته شهردار تهران، علاوه بر اخطار دادن پیگیری موضوع نیز برعهده وزارت کار است.
وی تصریح کرد: براساس ماده 101 قانون، گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت کار در موارد مربوطه به حدود و وظایف در حکم گزارش ضابطین دادگستری است.
وی با اشاره به این که بر اساس تبصره یک ماده 105، وزارت کار باید از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل دادسرا از دادگاه محل تقاضای صدور قرار تعطیل، لاک و مهر تمام یا قسمتی از کارگاه را تقاضا کند، خاطر نشان کرد: اینها را قانون مشخص کرده و در این زمینه خلأ قانونی نداریم.
قالیباف تصریح کرد: دادستان نیز باید بلافاصله نسبت به صدور این حکم اقدام کند واین وظیفه شهرداری نیست که کاسبان را از محل کسب بیرون و رفع خطر کند.
قالیباف با اشاره به این که ساختمان پلاسکو دارای مشکلات بالقوه از جمله مشکل طراحی پلههای فرار بود، اظهار کرد: آیا شهرداری در این زمینه باید در ساختمان را بسته، کسبه را بیرون و با احداث پله اضطراری و فرار، رفع خطر کند و سپس از کسبه پول بگیرد؟ من چنین برداشتی از این قانون برای شهرداری ندارم.
وی تصریح کرد: موضوع ماده 100 مربوط به تخلف ساختمانی میشود و نه بحث ایمنی، بنابراین شهرداری در خصوص آن تصمیم نمیگیرد، بلکه یک حکم قضایی است.
ماجراهای پیامکهای زیر آوار چه بود؟
شهردار تهران با بیان این که در جریان عملیات آواربرداری به هیچ عنوان مشکل جرثقیل نداشتیم، گفت: این در شرایطی بود که برخی افراد در آن جا به من اعلام میکردند که چرا از بالگرد استفاده نمیکنید، اما توضیح این که در محل حادثه چرثقیل 360 تنی وجود دارد و بالگرد در بهترین حالت میتواند تنها 20 تن را حمل کند کار بسیار دشواری بود.
وی تاکید کرد: قطعا بالگرد برای آتش نشانی لازم است و باید به سمت تامین بالگرد برای آتشنشانی حرکت کنیم. اما بیتردید این کار نباید توسط شهرداری انجام شود. باید این کار توسط نهادی به صورت تخصصی انجام شود چرا که استفاده از بالگرد به خلبانی نیاز دارد که حداقل 6000 ساعت پرواز کرده باشد تا بتواند در عملیاتهای آتش نشانی شرکت کند. به اعتقاد من بهترین نیرویی که میتواند این بالگردها را تامین کند هلال احمر است. البته باید بالگردها برای کاربریهای مختلف تجهیز شوند.
شهردار تهران با تاکید بر این که در حادثه پلاسکو به هیچ عنوان نیازمند بالگرد نبودیم، افزود: اگر مقرر بود که در این حادثه از بالگرد استفاده کنیم باید بالگردهای مجهز به واترگان میآمدند تا با هدف گیری آب را به نقطه مشخص میریختند، این در حالی بود که مامورین آتش نشانی با استفاده از شلنگ و بالابرها آب را مستقیم و به نقطه مورد نظر میرساندند.
وی ادامه داد: به محض رسیدن به محل حادثه در خلال بازدید میدانی به سرعت هر چند که کار به لحاظ ایمنی درست نبود، اما با گرفتن آهنهای داغ به داخل آوار رفتم تا اگر امکان نجات فردی از میان آوار وجود دارد در کمترین زمان ممکن این کار را انجام دهیم. اما با مشاهده درون آوار متوجه حرارت بسیار بالا در میان آوار شدم به طوری که در مرحله بعد نیز در آن جا ثبت درجه حرارت حدود 500 درجه را نیز داشتیم، در چنین شرایطی برخی اعلام کردند که افرادی در آن جا زنده هستند و به بیرون پیامک میدهند.
وی تاکید کرد: این اظهارنظرها به نیروهای امدادی و خانوادههای افراد گرفتار در زیر آوار فشار مضاعفی وارد میکرد، به طوری که برخی خانوادهها در محل حادثه از من درخواست امدادرسانی سریع تر میکردند. ولی اظهارنظرهایی که گفته میشد افراد از زیر آوار پیامک دادهاند که ما این زیر گرفتار شدیم و غذای کافی داریم لذا عجله نکنید، بسیار تلخ بود و فشار مضاعفی را وارد میکرد.
از مردم عذرخواهی کنید!
در ادامه این جلسه رئیسکمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با استناد به نحوه پرداخت بودجه شهرداری در دو بخش مدیریت بحران و آتش نشانی، خطاب به قالیباف گفت: شواهد نشان میدهد شما در انجام وظایف خود تعلل کردهاید و باید از مردم عذرخواهی کنید.
رحمت الله حافظی اظهار کرد: برخی دوستان میگویند، مگر میشود 1700 واحد غیراستاندارد در تهران را مدیریت کرد؟ در پاسخ باید گفت که چطور اقدام برای دریافت عوارض از دو میلیون واحد مسکونی، تجاری و اداری، امکانپذیر است، اما شناسایی، تذکر و ایمن سازی این ساختمانها امکانپذیر نیست!
رئیسکمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان این که در این جلسه استناد به قانون کار شد، گفت: سؤال این است که در این مجتمع 600 واحدی، چند واحد کارگاه وجود داشته است، آیا این ساختمان پایان کار داشته، کاربری آن چه بوده است؟ این سؤالات باید پاسخ داده شود.
حافظی با بیان این که در مجموع 22/1 میلیارد تومان اعتباری است که باید برای مدیریت بحران شهر تهران تخصیص داده میشد، ولی تا کنون تخصیص نیافته است، تاکید کرد: شهرداری فقط حقوق پرسنل را پرداخت کرده و کاری برای مدیریت بحران انجام نداده است.
وی گفت: از بودجه 35 میلیارد تومانی مصوب این سازمان در سال 93 تنها 9 میلیارد آن تخصیص یافت که 2 میلیارد برای انجام ماموریت اصلی و 7 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق بوده است.
گفتنی است، ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه (30 دی) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفا حریق، ساختمان به یکباره فروریخت.
پس از 9 روز تلاش امدادگران، پیکر 15 شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان خارج شد که با احتساب شهادت یک آتش نشان در بیمارستان شهید مطهری، 16 آتش نشان در حادثه پلاسکو به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
همچنین در این حادثه پنج شهروند(کسبه و خدمه مجتمع تجاری پلاسکو) جان خود را از دست دادند.