kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۶۲۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱

همایش ۵۱۵ سال روابط تاریخی ایران و روسیه برگزار شد

همایش 515 سال روابط تاریخی ایران و روسیه با حضور مقامات سیاسی و فرهنگی دو کشور از جمله لوران جاگاریان سفیر روسیه و مهدی سنایی سفیر ایران و قرائت پیام وزرای خارجه دو کشور در مرکز مطالعات وزارت خارجه برگزار شد.


«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به این همایش با بیان اینکه مناسبات کم نظیر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراسیون روسیه در طول 5 قرن فراز و فرودهای خود را داشته و با خاطرات تلخ و شیرینی همراه بوده است، یادآور شد: ورای این خاطرات درس بزرگ این روابط کهن و پرلایه آن است که ایران و روسیه به عنوان دو همسایه باید روابط گسترده‌ای داشته باشند.
به گزارش فارس وزیر خارجه در این پیام خاطرنشان کرد: گسترش این رابطه نه فقط به نفع همه جانبه دو کشور بوده، بلکه عامل مهمی در امنیت، ثبات و توسعه مناطقی چون آسیای مرکزی و خاورمیانه است. امیدوارم روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و روسیه که در سه دهه گذشته در حال گسترش بوده و در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است در سایه اراده مسئولان دو کشور و تجربه ٥ قرن مناسبات تاریخی در تمامی عرصه‌ها رشد و گسترش یابد.
همچنین «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در پیام خود به این همایش که توسط لوران جاگاریان سفیر این کشور در ایران قرائت شد، ایران را همسایه مهربان و شریک دیرین روسیه خواند و عنوان کرد: ویژگی سازنده روابط روسیه و ایران را که بر اصول برابری حقوق، احترام متقابل دوستی و اعتماد متکی است ارج می‌نهیم.
وزیر خارجه روسیه در این پیام افزود: توسعه پیش‌رونده همکاری دوجانبه در همه حوزه‌ها از سیاست خارجی، دفاعی و اقتصاد و فرهنگ را با خرسندی تأیید می‌کنیم.
لاوروف در ادامه این پیام خاطرنشان کرد: طبق توافق‌های حاصل شده رهبران دولت‌های ما، قصد ادامه فعالیت مشترک در جهت تکامل آتی همکاری‌های دو‌جانبه، جستجوی پاسخ‌های موثر به مشکلات مبرم دستورکار جهانی و ‌منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم بین‌المللی و افراطی‌گری، حل و فصل سیاسی دیپلماتیک وضعیت سوریه داریم.
«مهدی سنایی» سفیر کشورمان در روسیه نیز در سخنانی در این همایش به دوره معاصر تاریخ روابط ایران و روسیه اشاره کرد و یادآور شد: به گفته مقامات و تحلیلگران هم از نظر کمی و هم کیفی و در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی، امنیتی و... دوران بی‌سابقه‌ای است و برخی از عرصه‌ها مانند همکاری‌های منطقه‌ای شاید برجسته‌تر باشد.
سفیر ایران در روسیه با بیان این نکته که تصمیمات اتخاذ شده و اعتماد بین مسئولان دو کشور در تاریخ بی‌سابقه است، خاطرنشان کرد: مبادلات تجاری و اقتصادی آهنگ رشد خود را آغاز کرده به طوری که این مبادلات در سال 2015، هشتاد درصد رشد داشته که امیدواریم این میزان حفظ شود.
سنایی با تاکید بر این که روابط ایران و روسیه از جنبه‌های راهبردی مختلفی برخوردار است، اظهار داشت: اگر مقامات دو کشور در سطح رئیس‌جمهوری، وزیر خارجه و ... بی‌وقفه در حال رایزنی هستند و اگر در این فضا اعتماد بین دو کشور وجود دارد و سامانه اس‌-300 به ایران تحویل داده می‌شود، این نقاط مثبت نگاه راهبردی را بین دو کشور تقویت می‌کند. وی همچنین از برنامه‌ریزی جهت سفر روحانی رئیس‌جمهور ایران به روسیه خبر داد.