kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳

کوتاه اقتصادی



* عملیات کابل برگردان با هدف توسعه شبکه کابل در مراکز مخابرات کوثر(کلاک)، شهید قندی، شهید سلیمانی حسن‌آباد، شهید کلانتری، امیرکبیر از تاریخ 12 بهمن ماه آغاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه تهران، با اجرای عملیات مذکور ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات کوثر(کلاک) با پیش شماره‌های 3231، 3230 در محدوده کلاک پایین، پل فردیس، پل کلاک، رضاقلی، خاقانی، یاس و در مرکز مخابرات شهید قندی با پیش شماره‌های 5515، 5516، 5557 الی 5559، 5560 الی 5563، 5569، 5580، 5581، 5589، 5598 در محدوده سه راه بازار آهنگرها، کوچه‌های حاج خلیل، کلانتری و در مرکز مخابرات شهید سلیمانی حسن آباد با پیش شماره‌های 5622 در محدوده بلوار امام خمینی، خیابان‌های هویزه، بسیج، امام حسین ، شهید رجایی به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است. براساس همین گزارش با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین در مرکز مخابرات امیرکبیر از ساعت 24 به مدت 6 ساعت و در مرکز مخابرات شهید کلانتری از ساعت 2 بامداد به مدت 4 ساعت دچار اختلال می‌شود.
* در پی التهابات هفته‌های اخیر بازار محصولات پتروشیمی، دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، دیروز طی نامه‌ای به مجتمع‌های پتروشیمی، ملغی شدن فروش خارج از بورس محصولات پتروشیمی در صورت 2 بار عرضه بدون معامله در بورس کالا را یادآوری کرد. به گزارش ایپنا در متن نامه دفتر توسعه صنایع پایین دستی به مجتمع‌های پتروشیمی آمده است: مفاد تبصره مصوبه شماره 85514/60 مورخ 93/4/12 وازرت صنعت، معدن و تجارت مبني بر مجوز فروش خارج بورس كالا پس از ٢ بار عرضه بدون معامله در بورس كالا بر اساس مصوبه جلسه دويست و چهل و يكم مركز ملي رقابت مورخ 91/11/26 ملغي گرديده است. و امكان استناد نخواهد داشت. لذا لازم است براي تدوين فهرست كالاهاي غير قابل فروش در بورس مجوز خاص براي فروش داخلي از اين شورا اخذ گردد.
* مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تاکسی‌رانی کشور از ارائه تسهیلات 12 میلیون تومانی برای جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای پایه گازسوز هیبریدی با مدت زمان 5 سال خبر داد و گفت: 116 هزار تاکسی فرسوده در کشور تردد می‌کنند. به گزارش فارس، محمدمهدی تیموری در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با خودروهای هیبریدی، اظهار داشت: 316 هزار تاکسی در کشور در حال تردد هستند که 116 هزار خودرو بالای 10 سال سن داشته و فرسوده‌اند. وی افزود: 70 درصد از این تعداد سوخت بنزین مصرف می‌کنند که نیازمند جایگزینی با خودروهای جدید هستند. تیموری با بیان اینکه تاکنون رانندگان از سه محل آورده نقدی، تسهیلات بانکی و ارزش لاشه خودرو اقدام به جایگزینی می‌کردند، افزود: هم اکنون کمک دولتی از محل بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز به این موضوع اضافه شده که در آینده مورد استقبال رانندگان خواهد بود. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تاکسی‌رانی کشور با اعلام این خبر که برای هر خودروی فرسوده 3875 دلار معادل 12 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته خواهد شد، گفت: این تسهیلات برای مدت 5 سال در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد.
* وزیر ارتباطات گفت: در شهریور امسال 10 میلیون سیم کارت با هویت ناقص در اپراتورهای موبایل وجود داشت که اکنون 2 میلیون و 900 هزار سیم کارت بی‌هویت باقی مانده و این سیم‌ کارت‌‌ها طبق قرار به زودی قطع دو طرف می‌شوند. به گزارش فارس‌، محمود واعظی در جمع خبرنگاران گفت:. این تعداد سیم‌کارت هم اکنون قطع یکطرفه شده و طبق قرار بزودی قطع دوطرفه می‌شود. وی یادآور شد: بیشترین سیم‌کارت‌ها از نوع اعتباری هستند اما سیم‌کارت دائمی نیز بین آنها وجود دارد. واعظی همچنین از شناسایی 2 میلیون و 600 هزار سیم کارت متخلف ارسال‌کننده پیامک انبوه خبر داد و گفت: ارسال پیامک انبوه توسط سیم کارت شخصی تخلف است و با اپراتورهایی که این تخلف در شبکه آنها انجام می‌شود، برخورد خواهیم کرد. وزیر ارتباطات افزود: در این باره 2 میلیون و 600 هزار سیم کارت متخلف شناسایی و به آنها اخطار داده شد که بخشی از آنها مراجعه کردند و برای عدم تکرار این تخلف تعهد دادند که درنهایت 2 میلیون و 600 هزار سیم کارت ارسال‌کننده پیامک شخصی سلب امتیاز شدند.
* رئیس‌سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه بانک‌ها نباید تسهیلات رایگان به سازندگان فاقد صلاحیت پرداخت کنند، گفت: سالانه ۴000 میلیارد تومان ثروت کشور به دلیل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها از بین می‌رود. به گزارش فارس، حسن قربان‌خانی با اشاره به اینکه عمر مفید ساختمان در ایران نهایتاً 30 سال است، گفت: اگر عمر مفید ساختمان‌های کشور 30 سال باشد به ازای هر سال افزایش عمر ساختمان‌ها 4 هزار میلیارد تومان می‌توانستیم صرفه‌جویی کنیم، اما متأسفانه ورود سازندگان غیرحرفه‌ای و غیر واجد شرایط باعث شده تا عمر مفید ساختمان در ایران کاهش یابد و ثروت کشور از بین برود.