kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
موسسه تحقیقاتی کاتو منتشر کرد

نام تمام کشورهایی که اقدام به ترور شهروندان آمریکایی کرده‌اند

یک اندیشکده معروف آمریکایی نوشته 7 کشوری که در لیست فرمان اجرایی ترامپ قرار دارند، حتی یک حمله تروریستی علیه شهروندان آمریکایی انجام نداده‌اند اما در مقابل کشورهایی مثل عربستان هزاران شهروند آمریکایی را کشته‌اند.



«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه با امضاء فرمان اجرایی امنیت داخلی و سازمان اطلاعات موجی از خشم و ناراحتی را دربین مردم جهان راه انداخت. مردم آمریکا با برگزاری تظاهرات در ایالت‌های مختلف از این تصمیم ترامپ اعلام انزجار کردند و آن را «نژادپرستانه» خواندند. آنها در حمایت از مسلمانان، دست نوشته‌هایی حمل می‌کردند با این مضمون که: «ما همگی مسلمان هستیم» و یا پیرمردی خسته که فریاد می‌زد: « من زندگی‌ام را مدیون یک پزشک ایرانی هستم. » موج اعتراضات تنها به داخل آمریکا محدود نشد و دولتمردان و زنانی که رابطه صمیمی و گرمی با آمریکا دارند، لب به اعتراض گشودند. ترامپ این فرمان را به بهانه مبارزه با تروریسم امضاء کرده است.
نام ایران، سوریه، عراق (کشورهای پیشتاز در مبارزه با داعش) به همراه لیبی، سودان و سومالی در این لیست قرار دارند.
اما نکته قابل توجه در رابطه با این تصمیم آنکه، طبق گزارشی که اندیشکده معروف «کاتو» مستقر در واشنگتن آن‌را به چاپ رسانده، هیچ یک از شهروندان کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن در طول 40 سال گذشته هیچ شهروندی آمریکایی را به قتل نرسانیده‌اند و اما برعکس نام کشور‌هایی در این لیست آمده که شهروندان آنان تعدادی از آمریکایی‌ها را کشته‌اند ولی در فرمان اجرایی ترامپ نام این کشورها دیده نمی‌شود. طبق جدولی که این اندیشکده به چاپ رسانده و آن را مشاهد می‌کنید، عربستان بیشترین دفعات قتل آمریکایی‌ها را به خود اختصاص داده است. شهروندان سعودی در 40 سال گذشته تعداد 2 هزار و 369 آمریکایی را به قتل رسانده‌اند و به تنهایی موجب کشته شدن 80 درصد از آمریکایی‌های غیرنظامی بوده‌اند.