kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
با اشاره به افزایش گرایش زنان ترکیه به حجاب

اکونومیست: میراث آتاتورک در حال نابودی است

یک نشریه انگلیسی با ابراز نگرانی ازگسترش تمایل زنان ترکیه به حجاب اسلامی هشدار داده میراث آتاتورک در حال نابودی است.



نشریه انگلیسی «اکونومیست» از افزایش تمایل زنان به حجاب اسلامی در ترکیه ابراز نگرانی کرده است.
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این نشریه نوشته، «حجاب زنان در ترکیه در حال بازگشت و میراث آتاتورک (کشف حجاب) در حال از بین رفتن است. تمایل به حجاب اسلامی در اماکن عمومی‌، مدارس‌، مؤسسه‌ها، دانشگاه ها و حتی پارلمان  به وضوح دیده می‌شود.
این نشریه  همچنین نوشته : «در حالی که برخی کشورها برای ممنوعیت حجاب و جلوگیری از پوشاندن سر اقدام می کنند ترکیه در جهت مخالف در حرکت است»... زنان در ترکیه از سال 2011 میلادی در حجاب و پوشش اسلامی در دانشگاه ها و از سال 2013 میلادی در حجاب در پارلمان، آزاد شدند و به نیروهای پلیس زن نیز از ماه اوت گذشته(شهریور) اجازه داده شده سرهای خود را بپوشانند و از نوامبر گذشته(آذر) نیز زنان کارمند شاغل در نیروهای مسلح اجازه یافتند سر خود را بپوشانند.
براساس گزارش این نشریه انگلیسی تحرکات کنونی با اقدامات کمال آتاتورک در سال 1925 میلادی زمانی که به عنوان نخستین رئیس جمهور ترکیه که پوشش غربی را برای مردان و زنان رایج کرد و در سال 1934 میلادی به زنان اجازه شرکت در انتخابات داد و حجاب را در ترکیه ممنوع کرد، تناقض دارد.
اکونومیست در پایان نوشته «محدودیت‌ها بر پوشش اسلامی در دهه 1990 میلادی پیش از آنکه حزب عدالت و توسعه به قدرت برسد، تشدید شد و اکنون 21 نماینده در پارلمان ترکیه محجبه هستند».