kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶

کوتاه از سراسر جهان


مراکش
خبرگزاری فرانسه: یک دیپلمات برجسته مراکشی گفته این کشور «تایید غیرمشروط» 42 کشور از 54 کشور اتحادیه آفریقا برای بازگشت کشورش به این اتحادیه را کسب کرده است. مراکش 33 سال پیش در اعتراض به تصمیم این اتحادیه در پذیرش «منطقه صحرا» به عضویت اتحادیه آفریقا، از این اتحادیه که بزرگ‌ترین سازمان سیاسی آفریقاست خارج شده بود.
فیلیپین
ایسنا: «رودریگو دوترته»، رئیس‌جمهور فیلیپین با هشدار درباره پیامدهای سیاست‌های کنونی «آمریکا اعلام کرده آمریکا توافقنامه نظامی دو جانبه را نقض کرده است.» وی در عین حال تهدید کرده که با لغو توافقنامه نظامی میان دو کشور به این مسئله واکنش نشان می‌دهد. رئیس‌جمهور فیلیپین گفته «من حتی نمی‌دانم که آیا این تسلیحات شامل سلاح اتمی می‌شود که در کشور ما تخلیه می‌شود. آنها در حال حاضر در حال تخلیه کردن سلاح در فیلیپین هستند.»
روسیه
ایرنا: «میخائیل گورباچف» آخرین رهبر شوروی سابق با هشدار نسبت به آغاز یک «جنگ هولناک» در اروپا اعلام کرده «نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه که پیش از این دور از هم بودند، اکنون در مسافت قابل تیراندازی رویارو شده‌اند.» گورباچف خطرناک‌ترین وضعیت را برای اروپا متصور شده چرا که به گفته وی  «واحدهای نظامی بیشتری در آن مستقر شده‌اند و همچنان ‌تانک‌ها و نفربرهای زرهی آمریکایی از دیگر مناطق جهان به کشورهای نزدیک یا هم مرز روسیه منتقل می‌شوند.»
آمریکا
نیویورک تایمز: ناشران حاضرند به اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای نوشتن کتاب خاطرات دوران ریاست‌جمهوری‌اش بیش از ۲۰ میلیون دلار پیشنهاد دهند. «اوباما» بعد از هشت سال کاخ سفید را ترک کرده و پیش از این هم اعلام کرده بود قصد دارد کتابی را درباره خاطرات این دوره از زندگی خود به نگارش دربیاورد.
سوریه
تسنیم: منابع سوری با اعلام خروج اولین گروه از تروریست‌ها از منطقه «وادی‌بردی» در حومه دمشق از کشف و خنثی‌سازی یک تن مواد منفجره در چشمه‌های «الفیجه» خبر دادند! فرماندهی ارتش سوریه هم در بیانیه‌ای اعلام کرده نیروهای مسلح با همکاری گروه‌های دفاع مردمی و نیروهای پشتیبان ماموریت خود در بازگرداندن امنیت و ثبات به شهرک‌ها و روستاهای «وادی بردی» در حومه غربی دمشق را موفقیت‌آمیز انجام دادند. با آزادی این منطقه بزرگترین بحران آبی دمشق حل شد.
کره شمالی
مینجو جوسون: رسانه‌های کره شمالی رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در منطقه شبه جزیره کره را «وحشیانه» توصیف کرده و نسبت به پیامدهای آن به شدت هشدار داده‌اند. این تمرینات مشترک با حضور صدها نظامی آمریکایی و کره‌ای و از هفته گذشته در منطقه‌ای کوهستانی در ۱۸۰ کیلومتری شرق سئول پایتخت کره جنوبی آغاز شده است و تا روز سوم فوریه (15 بهمن) ادامه خواهد یافت.