kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۶۹
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
نامه وارده

بازهم درختان قربانی ساخت و ساز در شمال تهران می‌شوند؟


 
 صدور جواز شماره 10057885 مورخ 25/8/95 مربوط به باغ 4000 متری سرسبز واقع در خیابان دکتر حسابی، مقابل کوچه اربابی، پلاک 33 مربوط به منطقه یک شهرداری تهران ناحیه هفت، برای ساخت ساختمانی 11 طبقه نگرانی اهالی محل را در پی داشته است.
اهالی این محل و ساکنان مجاور این باغ نسبت به موضوعات ذیل اعتراض دارند:
1-با توجه به جانمایی و محل استقرار ساختمان مزبور کلیه ساختمان‌های شمال باغ مذکور دچار عدم تابش مستقیم نور آفتاب می‌شوند و ساکنین 30 واحد از حق طبیعی خود درخصوص بهره‌مندی از نور وتابش مستقیم آفتاب که از اهم ضروریات زندگی و حقوق انسانی همه افراد جامعه است محروم می‌شوند و از طرفی برخلاف قانون مدنی مبتنی بر لاضرر بودن ساخت ‌و ساز برای همسایگان، کلیه صاحبان املاک و مستغلات شمال باغ مزبور دچار خسران و ضرر و زیان از لحاظ ارزش مالی ملک خواهند شد. موجبات تضرر همسایگان با صدور جواز از سوی شهرداری منطقه یک برخلاف اصول 20 و 40 قانون اساسی و موازین شرعی و نیز ماده 132 قانون مدنی فراهم شده است که این موضوع از طریق کارشناسی قابل اثبات و قابل طرح در مراجع قانونی همچون دیوان عدالت اداری خواهد بود.
2- فاصله قسمت جنوبی ساختمان‌های موجود در ضلع شمالی باغ تا دیوار شمالی باغ حداکثر 11 متر بوده که با توجه به ارتفاع ساختمان درجواز صادر شده از سوی شهرداری مغایر با اصل مشرفیت می‌باشد و متاسفانه الزام رعایت ضوابط مربوط به حریم اشراف بناها و مسائل مشرفیت در مورد کلیه بناهایی که در مجاورت یک قطعه مالکیت احداث می‌شوند از سوی شهرسازی منطقه یک لحاظ نشده است.
3-کلیه فضای سبز موجود در حیاط املاک و مستغلات ضلع شمال باغ به علت جلوگیری و عدم تابش نور مستقیم ناشی از احداث بنای مزبور، دچار آسیب و حتی خشک شدن قرار خواهند گرفت که این خود جای بسی تعجب است که چگونه این عیب و ایراد اساسی در صدور جواز برای حفظ فضای سبز موجود که محوطه‌ای با مساحت تقریبی 600 متر مربع می‌باشد مد‌نظر قرار نگرفته است؟!
4- در پی نوشت پروانه ساختمان آمده که در محل احداث بنایی که قرار ساخته شود هیچ درختی وجود ندارد در صورتیکه حداقل ۵۰ اصله درخت باید قطع شود! اطلاعات مربوط به پی‌نوشت جواز در خصوص عدم درخت در محل احداث بنا کاملا غلط مي‌باشد و استشهاد اهالي محل، عكس و فيلم به همراه تامين دليل از طريق شورای حل اختلاف دربند نشان از وجود درخت در محل احداث مي‌باشد. از سوی دیگر متاسفانه عوامل مستقر در باغ در زیر درختان آتش روشن می‌کنند تا علاوه بر اینکه باعث خشک شدن درخت مربوطه شوند درختان دیگری را که نیز قطع کرده‌اند را با آن آتش بسوزانند، در این راستا شهرداری هم هیچ اقدام موثری انجام نمی‌دهد.
5- در این روزها که آلودگی هوا نفس مردم تهران را به شمارش انداخته و درحالیکه از مسئولین محترم شهرداری انتظار می‌رود اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا انجام دهند، برعکس شاهد توسعه آلودگی هوا با قطع درختان هستیم که خود جای بسی تعجب دارد!
6-متاسفانه علی رغم تماس تلفنی اهالی با سامانه 137 در چندین ماه گذشته شاهد خشک کردن درختان و قطع آنها بوده‌ایم و با کمال تعجب بدون برخورد قانونی با افراد خاطی شاهد صدور مجوز قطع تعداد زیاد دیگری از درختان سرسبز این باغ از سوی فضای سبز می‌باشیم، لذا درخواست رسیدگی مجدد و کنترل توافقات انجام شده را از طریق مراجع بالاتر داریم.
  اهالی خیابان دکترحسابی