kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۵۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
از این پس همه بازی‌ها بدون مشکل قضاوت می‌شود!

کامرانی‌فر: از داوران خارجی استفاده نمی‌کنیم


رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در نشست خبری راجع به عملکرد داوران به خبرنگاران توضیح داد. نشست خبری حسن کامرانی‌فر رئیس دپارتمان داوری دیروز برگزار شد.در این نشست کامرانی‌فر ضمن پاسخ به سؤالات خبرنگاران، مواردی را در رابطه با عملکرد داوران در فصل جاری روی تصاویر مختلف توضیح داد که گزیده‌ای از صحبت‌های وی در ادامه می‌آید:
*شرایط نشان داده با توجه به سطح آموزش و آمادگی جسمانی داوران، آن‌ها در سطح بالایی قرار دارند. مشکلات پدیده آمده مربوط به بعد فنی، جسمانی و مسائل مربوط به دپارتمان نیست و اشتباهات داوران از مسائل روحی روانی نشات می‌گیرد.
* درباره اتفاقاتی که در بازی فولاد و سیاه جامگان رخ داد و داور بعد از اعلام پنالتی نظرش را عوض کرد. باید بگویم طبق قانون وقتی بازی متوقف می‌شود تا زمانی که بازی دوباره شروع نشده، داور می‌تواند تصمیمش را عوض کند. در یکی از بازی‌های اسپانیا، داور صحنه مشکوک پنالتی را رد کرد و رای به ادامه بازی داد اما داور چهارم به او اعلام کرد که پنالتی رخ داده، داور بازی را متوقف کرد و پنالتی را اعلام کرد. اتفاقی هم نیفتاد. طبق قوانین بازی، مسئولیت تصمیم‌های داوری با تمام ۴ عضو تیم داوری است. در ماجرای اهواز هم نمی‌توانیم مطالب مطرح شده را ملاک قرار دهیم بلکه نظر داور و ناظر بازی مهم است که با توجه به آن‌ها مشخص می‌شود که داور پنالتی اعلام کرده اما داور چهارم در اقدامی خوب، اعلام کرده که پنالتی نبوده و داور هم نظرش را برگردانده است. تصمیم‌های گرفته شده مطابق قوانین فیفا بوده است. البته باید این را قبول کرد که داور وسط باید تمرکز بیشتر و جاگیری بهتری می‌داشت تا بتواند سریع‌تر و بهتر تصمیم درست را بگیرد و این تصمیم نه نشات گرفته از تصمیم سرمربی بوده که می‌خواسته تیم خود را بیرون زمین بکشد و نه نشات گرفته از تصمیم مربی‌ای که به بازیکنش گفته پنالتی را به بیرون بزند. در آن صحنه داور فقط بعد از مشورت با داور چهارم نظر خود را تغییر داد و تصمیم گرفت بازی را ادامه دهد.
*به هیچ عنوان از داوران خارجی در مسابقه‌های مهم لیگ و جام حذفی استفاده نمی‌کنیم زیرا این کار اصلا درست نیست. استفاده  از داوران ایرانی در تمام مسابقه‌های داخلی باعث شده است که فیفا و AFC داوران ایرانی را مورد آنالیز قرار دهند. فیفا و AFC در بعضی از کشورها مانند قطر که در برخی از دیدارها از داوران خارجی استفاده می‌کردند، نظارت کردند و به علت استفاده از این داوران خارجی، از داوران آن‌ها در مسابقه‌های بین‌المللی استفاده نکردند.
*آماری که از سوی تیم‌ها اعلام می‌شود درست نیست. در هفته نوزدهم فقط در بازی پدیده و سایپا اشتباه داور تاثیرگذار بود و پنالتی که برای سایپا گرفته شد، صحیح نبود. در اهواز هم اگر داور تصمیمش را برنمی‌گرداند و پنالتی را اعلام می‌کرد اشتباه کرده بود.
*از مربیان بزرگ تیم‌ها درخواست می‌کنم که اعتراض‌هایشان را کاهش دهند. برخی از این مربیان رفتار مسئولانه‌ای دارند. داوران ما توانمند و با انصاف هستند و آنچه را می‌بینند قضاوت می‌کنند. داوران ما پاک هستند.
*برای داور دیدارهای پرسپولیس - تراکتورسازی و پرسپولیس - استقلال ۶-۷ داور آماده داریم که برای مهیا کردن شرایط آن‌ها سعی کردیم در هفته‌های اخیر از آن‌ها کمتر استفاده کنیم. مطمئن باشید داوران خوبی داریم که از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به تمام تیم‌ها و تماشاگران این اعتماد را می‌دهیم که از این به بعد دیدارها بدون هیچ مشکلی قضاوت خواهد شد. به داوران نیز می‌گویم گذشته را فراموش کنند و با جدیت و توانمندی بیشتر به کار خود ادامه دهند.