kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۴۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸

47 روستای لرستان از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند

وزیر نیرو گفت: تا 2 سال آینده هیچ روستایی در کشور بی‌بهره از آب آشامیدنی مطلوب باقی نخواهد ماند.



حمید چیت‌چیان در حاشیه بهره‌برداری از مجتمع آبرسانی کهمان در جمع خبرنگاران افزود: همزمان و همراه با مجتمع آبرسانی کهمان تعداد 13 مجتمع دیگر به بهره‌برداری رسید که در مجموع 47 روستای لرستان از آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند.
وی گفت: در آستانه دهه فجر سه طرح در لرستان بهره‌برداری و عملیات احداث یک طرح عظیم صنعتی و نیروگاه آغاز می‌شود.
وزیر نیرو گفت: در این استان چندین سد از جمله سد مروک، سد ایوشان و سد حوزیان در دولت جدید به بهره‌برداری رسیده و سد رودبار نیز آبگیری شده است.
چیت‌چیان یادآور شد: سدهای دیگری نیز در لرستان در دست احداث است به این صورت که سد کمندان با پیشرفت فیزیکی 77 درصد تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: سد شهید بروجردی 9 درصد، سد آبسرده حدود 28 درصد و سد بختیاری با سرمایه‌گذاری عظیم افزون بر 65 هزار میلیارد ریال با حدود 19 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث می‌باشند.
وزیر نیرو گفت: سد معشوره یکی دیگر از سدهای مهم لرستان به عنوان یکی از خواسته‌های مهم مردم لرستان مورد توجه دولت قرار گرفته است و مراحل انجام آن به سرعت ادامه دارد.
وی یادآور شد: علاوه بر این تعداد 11 طرح آبیاری و زهکشی در لرستان در جریان است و همچنین آبرسانی شهری، کانال‌های مهندسی و در مجموع تعداد 38 طرح زودبازده در دست انجام است و تعداد 15 طرح کوچک دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.چیت‌چیان گفت: همچنین در 9 شهر استان لرستان همزمان ایجاد تاسیسات فاضلاب اجرا و نیروگاهی با ظرفیت هزار مگاوات نیز به زودی شروع می‌شود.
در سفر وزیر نیرو به خرم‌آباد طرح انتقال آب رودخانه کاکارضا به خرم‌آباد به بهره‌برداری رسید. اعتبار هزینه شده در این طرح یک هزار و 200 میلیارد ریال بوده که با 35 کیلومتر طول توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اجرا شده است. همچنین فاز نخست مجتمع آبرسانی کوثر کهمان سلسله افتتاح شد و 42 روستای این شهرستان زیر پوشش مجتمع آبرسانی قرار گرفت که در آینده به 126 روستا افزایش می‌یابد. 40 هزار نفر از اهالی روستاهای سلسله از آب این مجتمع بهره‌مند شدند. تاکنون 52 میلیارد و 800 میلیون ریال برای این مجتمع آبرسانی هزینه شده است و تکمیل آن به 150 میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.
همچنین با حضور معاون وزیر نیرو عملیات اجرایی واحد سوم نیروگاه گازی دورود آغاز شد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور در آیین آغاز عملیات اجرایی واحد سوم نیروگاه گازی دورود گفت: تمهیداتی فراهم شده تا در فصل پیک که مصرف برق شدت پیدا می‌کند یکی از واحدهای گازی موجود را در نیروگاه گازی دورود نصب و به بهره‌برداری برسانیم.
محسن طرزطلب با بیان اینکه این واحد تا اوایل خرداد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: برای واحد سوم نیروگاه گازی دورود اعتباری افزون بر 50 میلیارد ریال هزینه شده است.وی بیان داشت: هم اکنون ظرفیت نیروگاه گازی دورود 50 مگاوات است که با بهره‌برداری از واحد سوم نیروگاه این مقدار به 75 مگاوات افزایش پیدا خواهد کرد.
طرزطلب با بیان اینکه در کوتاه‌مدت باید تمهیداتی برای تأمین برق منطقه صورت گیرد، افزود: با برنامه‌ریزی و مطالعات لازم و در صورت مهیا شدن شرایط به دنبال نصب واحدهای دیگر در این نیروگاه در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.تولید سالانه نیروگاه گازی دورود 90 میلیون کیلو ولت در سال پیش‌بینی شده که این مقدار گاه به 120 میلیون کیلو ولت در سال نیز می‌رسد.