kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
میهمانان ناخوانده با خانه و زندگی ما چه می‌کنند!؟ - قسمت اول

ماهواره‌؛ ابزاری برای استحاله فکری ملت‌ها


 احمدرضا هدایتی

 تابه‌حال با خود اندیشیده‌ایم که چرا در حالی‌که رژیم‌های استکباری از هر روشی برای اعمال فشار بر دولت و ملت ایران اسلامی استفاده می‌کنند و با به‌کار بردن هزاران توطئه‌های خُرد و کلان مانند؛ تحریم، تهدید،ترور، تفرقه و جنگ‌افروزی تلاش دارند تا راه پیشرفت و ادامه حیات ما را مسدود نمایند، حاضر می‌شوند با صرف میلیاردها دلار و ایجاد صدها کانال ماهواره‌ای و هزاران شبکه رادیو و تلویزیونی فارسی و غیرفارسی و راه‌اندازی صدها شبکه اجتماعی در اینترنت و تلفن‌های همراه و عرضه انواع ابزارهای فرهنگی، ارزان قیمت یا کاملاً رایگان،امکان به‌ظاهر شادی و نشاط مردم ما را فراهم نمایند؟
نکته قابل تأمل این است که این وضعیت در شرایطی رخ می‌دهد که در بسیاری از همین کشورها از جمله؛ آمریکا، انگلیس، آلمان،دانمارک، سوئد و یا حتی کشوری مانند ژاپن شهروندان باید برای استفاده از همه یا بخش عمده‌ا‌ی از شبکه‌های تلویزیونی کشور متبوع خویش، حق اشتراک بپردازند و از آنجا که در غرب نظام سرمایه‌داری حاکم است لذا دولت‌های این کشورها حتی حاضر نیستند، خوراک مسموم فرهنگی مورد نظرشان را به رایگان در اختیار افراد جامعه خود قرار دهند و طی یک روال عادی معمولاً نیمی از هزینه شبکه‌های تلویزیونی کشورهای مورد اشاره از طریق دریافت حق‌اشتراک و نیمی دیگر از طریق پخش آگهی و سایر روش‌های قانونی و غیرقانونی و یا حتی غیراخلاقی، تأمین می شود.
امروز کسانی که در رابطه با مردم خود این‌گونه عمل می‌کنند، با تمام توان می‌کوشند تا با استفاده از ابزار و روش‌های مختلف و به بهانه‌های متفاوت مانند؛ برگزاری برنامه‌های آموزشی، برگزاری سمینار، نمایشگاه، برگزاری تورهای گردشگری و امثال آن و استفاده از فن‌آوری‌های نوین مانند؛ اینترنت، ماهواره وشبکه‌های اجتماعی گوناگون و تولید و انتشار انواع آثار و محصولات غیراخلاقی مانند؛ فیلم، سریال و سی‌دی و کتاب‌های مبتذل و مستهجن، فرهنگ و اهداف سخیف خود را به مردم دیگر کشورها تحمیل نمایند.
در عین‌حال همین گروه در اقدامی کاملاً خصمانه و متضاد با اقدامات فوق، با قطع برنامه‌های ماهواره‌ای جمهوری اسلامی ایران، ذهن و فکر تشنه مردم جهان را از حق قضاوت و تشخیص و انتخاب مسیر درست از نادرست محروم می‌کنند و نشان می‌دهند که هرگز و تحت هیچ شرایطی، طاقت دیدن و شنیدن پیام انسانی و ندای حق طلبانه ملت‌ها و انقلاب‌های مردمی جهان، به‌ویژه انقلاب اسلامی ایران را  ندارند.
شدت سنگ‌اندازی‌های رسانه‌ای بیگانگان علیه ایران اسلامی در حدی است که رئیس سابق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در رابطه با فعالیت‌ شبکه‌های ماهواره‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌گوید؛ در سال‌های اخیر با فشار غرب و به‌خصوص آمریکا و با هزینه‌های سنگین برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان، تعداد ماهوارهای اجاره‌ای ایران از 29 مورد به یک مورد کاهش یافته است.
باتوجه به توضیحات فوق، در ادامه به علل این دشمنی و شگردهای دشمن در این رابطه و نیز نتایج تأسف‌بار آن بر جامعه پرداخته خواهد شد.
ماهواره، میهمان شیطان صفت
متأسفانه رشد آمار و ارقام ناهنجاری‌های مختلف اجتماعی از جمله؛ افزایش طلاق ناشی از زیاده‌خواهی و خیانت متقابل همسران به یکدیگر، تجمل‌گرایی و تغییر رفتار و برخی از ارزش‌های اجتماعی، بی‌تفاوتی نسبت به مشارکت در اداره امور کشور و مسائل اجتماعی محیط زندگی، ایجاد تردید در مبانی اعتقادی و فاصله گرفتن از معنویت و امثال آن در طی دو دهه اخیر گویای این واقعیت است، که این میهمان شیطان‌صفت از همان سال 1370 که وارد خانه‌های جامعه ایرانی شد، توانسته است، تغییرات قابل توجهی را در فکر و ذهن و سبک زندگی و حتی ذائقه تعداد قابل توجهی از مردم ما بر جای بگذارد.
برای درک بهتر اهمیت موضوع، خوب است که بدانیم؛ در حال حاضر در 159 مدار تلویزیونی موجود در کل جهان، بیش از 200 ماهواره تلویزیونی فعال است، از این تعداد،امواج حدود نیمی از آنها یعنی بیش از 100 ماهواره‌ در 80 مدار آن،در ایران قابل دریافت است، این تعداد ماهواره، امکان تماشای حدود 18هزار شبکه تلویزیونی را در ایران فراهم می‌سازد که حدود دوهزار تای آنها با رسیورها و دیش‌های معمولی دریافت می‌شوند.
از مجموع شبکه‌های تلویزیونی مذکور که اکثراً به شکل 24 ساعته برنامه پخش می‌کنند، حدود380 شبکه به رقص و آواز،120 شبکه به پخش انواع فیلم‌های مستهجن و غیراخلاقی،250 مورد آن به کودک و نوجوان و بقیه به سایر موضوعات مانند؛ مسائل سیاسی،ورزش یا فیلم‌های مستند اختصاص دارد، از این گروه 250 شبکه با استفاده از زبان فارسی یا زیرنویس فارسی، مخاطبان عمدتاً ایرانی را هدف قرار داده‌اند و از این تعداد نیز؛ حدود75 شبکه نمایش مد لباس و لوازم آرایش،59 شبکه نمایش فیلم و سریال و تعداد قابل توجهی نیز ارائه هدفمند برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان و مباحث سیاسی و اعتقادی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سال گذشته با انتشار گزارشی با اشاره به گذشت بیش‌از دو دهه از ورود این پدیده‌ خانمان برانداز یعنی «شبکه‌های ماهواره‌ای» به جامعه ایران نوشت؛ ماهواره در اوایل دهه۱۳۷۰ ابتدا به خانواده‌های مرفه و ثروتمند شهرهای بزرگ راه یافت، این گزارش می‌افزاید: «در سال ۱۳۷۰ قطر آنتن‌های دریافت امواج در مواردی به دو متر می‌رسید. به همین دلیل با توجه به اندازه بزرگ آنتن‌ها رشد استفاده از آن‌ها به کندی صورت می‌گرفت ولی تقریبا از ابتدای سال۱۳۷۲ با ورود آنتن‌های بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتیمتری استقبال مردم به‌گونه‌ای سیر صعودی یافت، که موج استقبال از این میهمان ناخوانده به محلات متوسط نشین شهر نیز سرایت کرد و موضوع از انحصار طبقه مرفه و ثروتمند خارج شد.»
موارد استفاده دشمن از ماهواره
دشمن که اینک به خوبی دریافته است که نمی‌تواند مقاومت مردم ایران را از طریق اقدامات سیاسی و یا حتی نظامی در هم شکسته و وفاداری مردم ایران نسبت به انقلاب و نظام اسلامی را کاهش دهد، از همان ابتدا به شکل کاملاً هدفمند و در عین حال تدریجی، از طریق اعمال فشارهای اقتصادی و به موازات آن و در مقیاس وسیع‌تر از طریق امواج ماهواره‌ای، اهداف خود در بخش‌ها و موضوعات مختلف را دنبال کرده است و به طرق مختلف از جمله مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، از این وسیله بهره برده است.
1- تلاش در جهت جدایی مردم از دین و معنویت، با توسل به روش‌های مزورانه و در عین‌حال مغرضانه تبلیغی و ترسیم چهره‌ای ناقص و غیرواقعی از چهره اسلام ناب محمدی(ص) با هدف  ایجاد تردید در مبانی اعتقادی و سست کردن پایه‌های مذهبی افراد جامعه.
2- ایجاد اغتشاش و آشوب در جامعه از طریق؛ شایعه‌سازی، دامن زدن به اختلاف نظرهای سیاسی مطرح بین مسئولین، بزرگ‌نمایی مشکلات و تلقین ناکارآمدی نظام اسلامی و در نتیجه ناامید ساختن مردم نسبت به کسب آینده بهتر.
3- سرگرم کردن مردم به مسائل حاشیه‌ای و بعضا سرگرم‌کننده با هدف جلوگیری از ترویج و نهادینه‌شدن فرهنگ کار و تلاش و کسب علم و دانش در جامعه.
4- تغییر سبک زندگی مردم و ترویج مصرف‌گرایی و مدگرایی در موضوعات مختلف از جمله؛ عادت‌های رفتاری، لباس و پوشاک، نوع آرایش و حتی خوراک و تغذیه.
5- ترویج فرهنگ بی‌بندوباری و فرو ریختن قبح روابط نامشروع بین زن و مرد در سطوح سنی مختلف، از کودک و نوجوان، تا جوان و میان‌سال و حتی بزرگسالان جامعه.
6- ریشه‌کن نمودن فریضه امربه معروف و نهی از منکر، به عنوان مهم‌ترین راهبرد بازدارنده در مقابله با ناهنجاریهای فردی، اجتماعی و اداری و نیز پیشبرنده در ابعاد مختلف.
آثار و پیامدهای استفاده از ماهواره در جامعه
اکنون استکبار از آن سوی مرزها با هزینه‌ای به مراتب کمتر، در عرصه نظامی از طریق جنگ‌های نیابتی، در عرصه اقتصادی با تحریم، در عرصه سیاسی با تهدید و وضع قوانین فراملی و در عرصه فرهنگی با استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه ماهواره، همان کاری را انجام می‌دهد که سال‌ها پیش با توپ و تانک و موشک و هواپیما انجام می‌داد.
گزارش‌های آماری مراکز ذی‌ربط از جمله گزارش سال گذشته‌ مجلس شورای اسلامی و نیز گزارش سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد که همزمان با ورود ماهواره به کشور، ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی با یک رشد فزاینده و جهشی مواجه بوده است‌ و به سرعت افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که سازمان ثبت احوال اعلام کرده که آمار رشد طلاق از ‌4/1‌٪ در سال 91 به ثبت طلاق در هر 18 ساعت یعنی 8/2‌٪در سال 93 رسیده و متقابلاً رشد منفی ازدواج طی همین مدت از 9/1 به 7/6 رسیده است.
با این تفسیر آثار و پیامدهای نامطلوب برنامه‌ها و فیلم‌های ماهواره را می‌توان در چند گروه دسته‌بندی کرد.
الف- پیامدهای جسمی
1- افزایــش آنتروپــی (Entropy) یعنــی میل به بی‌نظمی ذهنی؛ جوانی که مرتب این شبکه‌ها را می‌بیند، ذهنش به پرش دائمــی عادت می‌کند، بعد از یک مدت آنتروپی او افزایش می‌یابد و قدرت تمرکز نخواهد داشت و نمی‌تواند مسائل را حل کند.
2- ناتوان ســاختن افراد و جوانــان خصوصاً در مهار و کنترل کشش‌های جنسی.
3- ایجاد خستگی و ناتوانی جسمی ناشی از افراط و تفریط در دیدن ماهواره و انجام رفتارهای جنسی.
ب- پیامدهای روحی و روانی
1- ایجاد زمینه گناه و تسهیل گناه برای گناه‌کاران
2- گسترش زمینه‌های وسوسه‌انگیز برای اهل ایمان و انحراف آنها
3- افزایش نفرت، نگرانی و سوءظن بین افراد جامعه و اعضای خانواده‌ها
4- فزون‌خواهی جنسی در زنان و مردان و ترویج بی‌بندوباری جنسی
5- ایجاد تعارض ذهنی در افراد و ترغیب آنها به آشوبگری در محیط خانه و زندگی
ج- پیامدهای اجتماعی
1- از بین رفتن حریم بین محرم و نا محرم و عادی‌سازی روابط نامشروع و ترویج اباحه‌گری
2- سست شدن و تزلزل بنیان خانواده و بی‌توجهی به تأمین نیازهای عاطفی خانواده
3- خیانت همسران و افزایش سوء‌ ظن و نزاع و در نتیجه افزایش مراجعات حقوقی و طلاق
4- ایجاد زمینه سوءظن بین والدین و فرزندان و کاهش قدرت تربیت و کنترل آنها
5- بروز زمینه سوء استفاده و باج خواهی افراد شیاد و فرصت‌طلب از خانواده‌ها
6- بالا رفتن هزینه زندگی آرام، پاک و بی‌دغذغه در جامعه برای دولت و افراد جامعه
7- افزایش فاصله بین نسل‌ها و در نتیجه گسترش معضل فرار دختران، اعتیاد و امثال آن
8- سست شدن پایه‌های اعتقادی و تبدیل هنجارها و ارزش‌های دینی و اجتماعی به ضد ارزش
9- تغییر سبک زندگی در ابعاد مختلف و افزایش تجمل‌گرایی، مدگرایی و مصرف‌گرایی
10- کاهش توان کار و تلاش و کسب علم و دانش و نیز تولید در سطوح مختلف جامعه
11- هویت زدایی ناشی از تقلید کورکورانه و از دست دادن ارزش‌های فرهنگی اجتماعی بومی
12- حذف الگوهای بومی و جایگزینی چهره‌های کاذب بیگانه به جای نخبگان وطنی
به این ترتیب امروز با ماهواره می‌شود رفتار و خُلق و خُوی مردم را تغییر داد و افکارشان را عوض کرد. با دادن اطلاعات غلط، اعتقاداتشان را خدشه‌دار‌ ساخت و فکر و ذهن آنها نسبت به یک موضوع را دچار تردید کرد. می‌توان چهره‌های محبوب و مردمی را ضد مردمی و چهره‌های منفور و ضد انقلابی را ملی و محبوب نشان داد. می‌شود سطح توقعات مردم یک کشور را بالا برد و آنها را اسیر مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی ساخت، می‌شود مردم یک جامعه را ناامید ساخت و اعتماد به نفس را از آنها گرفت،  می‌شود بدون آنکه دیده شوی از مرز کشورها عبور کنی و در سرزمین دیگران آشوب به پا کنی، می‌توان حکومت‌های متزلزل را ترساند و از آنها باج گرفت و یا حتی آنها را تغییر داد.
البته همه این‌ها وقتی ممکن است که ملتی باورهای اعتقادی و اصول و ارزش‌های اجتماعی خود را از دست داده و نفاق و دورویی و بی‌تفاوتی نسبت به مسائل کشور در متن و بطن آن نهادینه شده باشد و مردم و مسئولین آن منفعلانه عمل نموده و توکل به خدا و خودباوری و اهمیت اتکاء به امکانات و نیروهای درونزا را به فراموشی سپرده باشد.