kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
یک اقتصاددان:

وزیر راه با امتیاز دادن به نمایندگان به دنبال لغو استیضاح خود است

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: وزیر راه و شهرسازی با امتیاز دادن به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال لغو استیضاح خود است.



یعقوب محمودیان در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین» با اشاره به ماجرای تصادف دو قطار در سمنان اظهار کرد: در ماجرای تصادف دو قطار و جان باختن تعدادی از هموطنانمان در این حادثه، حداقل انتظار مردم و افکار عمومی این بود که وزیر راه و شهرسازی ضمن عذرخواهی از مردم از سمت خود استعفا دهد.
وی افزود: این خواست همانند یک مطالبه عمومی در سطح جامعه مطرح و اجماعی عمومی نیز بر سر آن وجود داشت. به نظر می‌رسد یکی از نکات جالبی که بعدها با تغییر دولت مشخص خواهد شد این است که وزیر راه و شهرسازی بعد از این ماجرا و قوت یافتن احتمال استیضاح وی از سوی نمایندگان مجلس، با تک‌تک این نمایندگان جلسات خصوصی برگزار کرده است.
این اقتصاددان تصریح کرد: اینجا باید نمایندگان مجلس پاسخگو باشند که چه اتفاقی در این جلسات رخ داده که باعث شده است نمایندگان مجلس از استیضاح وزیر راه و شهرسازی منصرف شده یا دیگر آن اصرار و اهتمام قبلی را نداشته و حتی امضای خود را پس بگیرند؟
محمودیان گفت: نکته جالب این است که در این میان هیچ کس به نمایندگان مجلس نگفت شما که استیضاح وزیر مربوطه را امضا کردید حالا چه اتفاقی افتاده است که از این استیضاح منصرف شدید؟ البته باید اذعان داشت که متاسفانه این یک شیوه مرسوم برای امتیازگیری از وزارتخانه‌ها است که در ابتدا برای استیضاح یک وزیر تلاش‌هایی صورت گرفته و بعد با امتیازاتی که احیانا آقای وزیر و وزارتخانه تحت مدیریت وی به نمایندگان مجلس می‌دهد این امضاها پس گرفته می‌شود!
وی بیان کرد: به هر حال آقای آخوندی یکی از مهره‌های شاخص دولت است که تغییر آن می‌توانست هزینه‌های زیادی را برای جناح اصلاح‌طلب و طیفی از دولت یازدهم داشته باشد، چرا که وی را می‌توان شاخص‌ترین عضو کابینه که نزدیکی‌های قابل توجهی با احزاب منحله‌ای همچون حزب مشارکت دارد دانست. لذا وزارت راه در این راستا سنگ تمام گذاشته و با پرداخت امتیازهایی به برخی از افراد به نوعی این موضوع را فیصله دادند که این هم از خاصیت‌های عالم سیاست است!
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این در حالی است که این موضوع نیز مربوط به بحث به‌روز نبودن سیستم‌های فنی در نظام ریلی ما است. اگرچه در ماه‌های گذشته همین آقایان درباره سیستم‌های موجود در نظام ریلی کشور مدعی بودند در سیستم جدید حتی اگر لوکوموتیوران به خواب رفته یا فوت کند نیز خطری امنیت مسافران را تهدید نکرده و این سیستم جدید به راه خود ادامه خواهد داد.
محمودیان افزود: به هر حال وقتی وزارتخانه یا سازمان‌های مربوطه چنین ادعایی دارند اما در واقعیت حتی با زنده بودن لوکوموتیوران و تماس با مرکز باز این اتفاق رخ می‌دهد نشان‌دهنده وجود یک ضعف ساختاری است.