مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت:
قیمت بنزین با سیاست فعلی دولت به لیتری3000 تومان خواهد رسید
مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت با بیان اینکه بعد از تکنرخی شدن بنزین تقاضای بنزین در شهرهای مرزی افزایش داشته است، گفت: با ادامه این روند، قیمت بنزین به لیتری3000 تومان خواهد رسید.
سید محسن روحانی، در گفتوگو با فارس، با بیان اینکه با توجه به قیمت جهانی فعلی نفت خام یعنی 51 یا 52 دلار، نرخ واقعی و تمام شده بنزین برای دولت بیش از 2700 تومان است، تصریح کرد: در واقع، با نرخ آزاد 1000 تومانیِ بنزین مردم را به اشتباه می اندازیم که به اسم نرخ آزاد هر کس مجاز است هر اندازه که میخواهد مصرف کند. اگر میخواهیم مردم گمراه نشوند، آنها باید بدانند که روی قیمت فعلی بنزین، دولت نزدیک به 1500 تومان یارانه میدهد.
وی راه حل کنترل مصرف با این محدوده قیمت نفت خام را اینگونه تشریح کرد: سه راه بیشتر نداریم. اولین راه، راهکار صرفاً قیمتی؛ یعنی مردم باید نان را به نرخ روز بخورند و اگر بنزین 3000 تومان برای دولت تمام شد، مردم نیز باید 3000 تومان بپردازند. راه دوم راهکار غیرقیمتی است و این راهکار یعنی بنزین را 1000 تومان عرضه کنیم ولی در سهمیهبندی آن سختگیر باشیم. راه سوم، راهکار تلفیقی است که سامانه هوشمند سوخت در اختیار مسئولان و سیاستگذاران قرار میدهد؛ اینکه به صورت کنترل شده، میزان مشخصی بنزین یارانهای در اختیار مردم قرار دهید و مازاد بر آن را پرمصرفها، هزینه واقعی مصرفشان یعنی قیمت تمام شده بنزین را بپردازند.
وی با بیان اینکه بنزین در حال حاضر با نرخ به ظاهر آزاد 1000 تومان عرضه میشود، گفت: در چنین شرایطی و با وجود آزادسازی نرخ بنزین گفته میشود که دیگر کارتهای سوخت بلااستفاده است و نیازی به کنترل مصرف بنزین نیست و سیاست قیمتی خود کنترلکننده مصرف خواهد بود. بنده معتقدم امکان کنترل مصرف با این شیوه قیمتگذاری و عرضه بنزین وجود ندارد و در ادامه این روند، قیمت بنزین تمام شده به 3000 تومان خواهد رسید.
مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به موضوع قاچاق سوخت و اجرای موفق طرح پیمایش بر بستر این سامانه، عنوان کرد: اگر بنزین را رها کنیم، قاچاقچی بیکار نمینشیند و از قاچاق نفتگاز به سمت بنزین شیفت میکند.
روحانی با بیان اینکه بعد از تک نرخی شدن عرضه بنزین پس از خردادماه 94، تقاضای بنزین در برخی شهرهای مرزی خیلی بیشتر از میانگین ملی افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: وقتی با افزایش 2 تا 3 درصدی تقاضای ملی بنزین روبهرو هستیم ولی در یک نقطه حساس مرزی تقاضای بنزین رشد 41 درصدی دارد، این وضعیت طبیعی نیست.
وی در ادامه گفت: در تمام این سالهایی که با سیاست صرفاً قیمتی تصمیم به جلوگیری از رشد مصرف سوخت داشتیم یعنی از سال 55، به این نکته توجه نشد که اقتصاد، با نرخ جدید خودش را فوراً وفق میدهد؛ کما اینکه در همین مدت از خرداد 94 تا به امروز با عرضه بنزین 1000 تومانی رشد مصرف این فرآورده نفتی، افزایش پیدا کرده است. روحانی اضافه کرد: در سه ماه اول تک نرخی شدن، در حقیقت قیمت بنزین از 700 تومان به 1000 تومان رسیده و لذا با کاهش مصرف روبهرو شدیم. اما مردم پس از مدتی خود را با این قیمت مطابقت دادند.
وی با بیان اینکه اکنون مردم احساس میکنند باید بنزین 1000 تومانی را مصرف کنند و هیچ خود کنترلی هم در کار نیست، بیان کرد: قیمت غلط، فرهنگ غلط به همراه خواهد داشت. ما به عنوان سیاستگذار، باید با قیمتگذاری صحیح به مردم آدرس صحیح بدهیم درحالی که با قیمت غلط، مردم گمراه خواهند شد.
مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت به این پرسش که آیا هزینه نگهداری سامانه هوشمند سوخت خیلی زیاد است، اینگونه پاسخ داد: وقتی زیاد یا کم به عددی اطلاق میشود که مشخص شود که آن عدد با چه چیزی مقایسه شده است. باید «هزینه نگهداری سامانه» را با نبود آن مقایسه کنید و اگر این موضوع با چیزی غیر از «نبود سامانه» مقایسه شود، مقایسه غیرقابل قبولی انجام گرفته است.