یک فعال حمل و نقل بینالمللی اعلام کرد
کاهش 35 درصدی حجم ترانزیت در سال جاری
دبیر کانون سراسری انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی از کاهش 35 درصدی حجم ترانزیت کالا در سال جاری خبر داد.
غلامحسین امیری در گفتوگو با خبرگزاری مهر، گفت: با پیگیریهای صورت گرفته برای اصلاح قانون امور گمرکی، اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اعمال تغییرات در قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین افزایش زمان فعالیت مرزها به 24 ساعت، شاهد افزایش حجم ترانزیت گمرکی و بهبود تعامل با کشورهای همسایه خواهیم بود.
وی ادامه داد: حجم ترانزیت کالا از سال 73 تا 92 سیر صعودی داشت؛ اما پس از آن، روندی نزولی را طی کرد که مهمترین دلیل کاهش حجم ترانزیت هم، اعمال قوانین و تشریفات گمرکی سختگیرانه از سوی کشورهای همسایه است.
دبیر کانون سراسری انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی اظهار داشت: علاوه بر سختگیری کشورهای همسایه در زمینه ترانزیت کالا از ایران، ارگانهای دولتی مستقر در مرزها هم، همکاری مناسبی با اعضای انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی ندارند.
به گفته امیری بیشترین موانع و محدودیتها برای ترانزیت کالا از سوی دو کشور ترکیه و ترکمنستان انجام میشود. وی با اشاره به حجم بالای ترانزیت کالا به آسیای میانه (قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان) از طریق ترکمنستان، اضافه کرد: سختگیریهای گمرک ترکمنستان در مرز مشترک با ایران، ضرر مالی بسیاری برای ترانزیتکنندگان به همراه داشته است؛ زیرا ترانزیت کننده باید روزانه 250 هزار تومان بابت حمل بار به صاحب کامیون بدهد؛ این در حالی است که اگر بار به جای محفظه باری کامیون، در کانتینر باشد، باید دو هزینه (کامیون و کانتینر) پرداخت کند. ساعتکاری در تمام مرزهای جادهای ایران هم محدود است؛ اما از وزارت راه و شهرسازی درخواست کردهایم که زمان فعالیت مرزها 24 ساعته شود.
دبیر کانون سراسری انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی با اشاره به فعالیت تمام وقت گمرک در سایر کشورها، افزود: در کشورهای اروپایی، کامیونها توقف چندانی در مرز ندارند؛ زیرا گمرک در این کشورها تمام وقت فعالیت میکند. در کشورهای همسایه ایران هم، فعالیت گمرکی 24 ساعته است؛ اما همین کشورها در مرز مشترک با ایران، ساعت زمانی محدودی دارند که حل این مشکل باید، با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی ایران با مسئولان دولتی این کشورها انجام شود تا شاهد افزایش حجم ترانزیت جادهای باشیم.
وی ادامه داد: حجم ترانزیت کالا از سال 73 تا 92 سیر صعودی داشت؛ اما پس از آن، روندی نزولی را طی کرد که مهمترین دلیل کاهش حجم ترانزیت هم، اعمال قوانین و تشریفات گمرکی سختگیرانه از سوی کشورهای همسایه است.
دبیر کانون سراسری انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی اظهار داشت: علاوه بر سختگیری کشورهای همسایه در زمینه ترانزیت کالا از ایران، ارگانهای دولتی مستقر در مرزها هم، همکاری مناسبی با اعضای انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی ندارند.
به گفته امیری بیشترین موانع و محدودیتها برای ترانزیت کالا از سوی دو کشور ترکیه و ترکمنستان انجام میشود. وی با اشاره به حجم بالای ترانزیت کالا به آسیای میانه (قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان) از طریق ترکمنستان، اضافه کرد: سختگیریهای گمرک ترکمنستان در مرز مشترک با ایران، ضرر مالی بسیاری برای ترانزیتکنندگان به همراه داشته است؛ زیرا ترانزیت کننده باید روزانه 250 هزار تومان بابت حمل بار به صاحب کامیون بدهد؛ این در حالی است که اگر بار به جای محفظه باری کامیون، در کانتینر باشد، باید دو هزینه (کامیون و کانتینر) پرداخت کند. ساعتکاری در تمام مرزهای جادهای ایران هم محدود است؛ اما از وزارت راه و شهرسازی درخواست کردهایم که زمان فعالیت مرزها 24 ساعته شود.
دبیر کانون سراسری انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی با اشاره به فعالیت تمام وقت گمرک در سایر کشورها، افزود: در کشورهای اروپایی، کامیونها توقف چندانی در مرز ندارند؛ زیرا گمرک در این کشورها تمام وقت فعالیت میکند. در کشورهای همسایه ایران هم، فعالیت گمرکی 24 ساعته است؛ اما همین کشورها در مرز مشترک با ایران، ساعت زمانی محدودی دارند که حل این مشکل باید، با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی ایران با مسئولان دولتی این کشورها انجام شود تا شاهد افزایش حجم ترانزیت جادهای باشیم.