kayhan.ir

کد خبر: ۹۵۳۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰
با بیش از 2000 میلیارد تومان بدهی

ابر بدهکار بانکی دستگیر شد

در ادامه برخورد دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی، یکی از بدهکاران کلان بانکی که با تطمیع و پرداخت رشوه توانسته بود بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را از شبکه بانکی تحت عنوان طرح توسعه تولید دریافت نماید، دستگیر شد.




یک منبع آگاه اعلام کرد رسول دانیال‌زاده ابر بدهکار بانکی با تشکیل یک شبکه ارتشاء این تسهیلات را خارج از محل تولید و در سایر فعالیت های اقتصادی از قبیل برج سازی هزینه کرده است.
به گفته وی، اخلال در نظام اقتصادی و خرید و فروش بی ضابطه کالاهای استراتژیک یکی از جرائم این شخص  است.
برخی تحلیلگران حملات اخیر به قوه قضائیه را در راستای برخورد قاطع این قوه با بدهکاران کلان بانکی و دستگیری برخی از این مفسدان ارزیابی می کنند.
این  ابر بدهکار بانکی کیست؟
رسول دانیال زاده همان شخصی است که علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس پیش از این به شیوه رانت خواری وی اشاره کرده بود.
زاکانی که درباره اوج‌گیری فعالیت شبکه دلالی در فضای پسابرجام هشدار داده و برخی پرونده‌های فساد را نیز مطرح کرده بود، با بیان اینکه مالامیر [شبدوست مالامیری] و دانیال زاده [رسول] دو نفر بدهکار بانکی هستند و «ح.ف» پشت سر این‌هاست، گفته بود: به‌عنوان‌مثال بانک ملت 400 میلیون درهم با کارمزد صفر درصد به اینها داده و آنها این پول را به داخل کشور آورده‌اند و از طریق صرافی‌ها آن را تبدیل و مجدداً این پول را که با کارمزد صفر درصد از خود بانک ملت گرفته بودند در خود بانک ملت سرمایه‌گذاری کرده و سالانه 24 درصد سود گرفتند. حالا حساب کنید که چه مقدار پول جابه‌جاشده است.
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اینها توسط یکی از نزدیکان رئیس جمهور کارسازی می‌شود و این مستقیماً دست در بیت‌‌المال کردن است،  از وزیر اقتصاد  خواسته بود بیان کند که بانک‌های مختلف به این دو نفر چقدر تسهیلات داده‌اند و ارتباطشان با این فرد نزدیک به رئیس جمهور چیست؟
به گفته زاکانی، این تسهیلات در زمان مدیرعاملی رستگار [عضو بازداشت شده باند سرخه ای ها] در بانک ملت پرداخت شده و خود شخص مدیرعامل در اعطای آن نقش داشته است.
وی گفته بود:  این موضوع برای بانک‌های رفاه و ملی هم اتفاق افتاده و شاید بپرسید رئیس یک بانک را انتخاب کردن از چه نظر مهم است، از این نظر که 150 هزار میلیارد سپرده‌گذاری در بانک ملی و 120 هزار میلیارد سپرده‌گذاری در بانک ملت دست یک نفر خلافکار می‌افتد.
دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی بابیان اینکه پیوند بین قدرت و ثروت فرصتی را برای چنگ‌اندازی عده‌ای به منابع بیت‌المال فراهم می‌کند، گفته بود: اکنون نیز شیوه‌ای طراحی کرده‌اند که در آن ثروت‌های افسانه‌‌ای نامشروع کسب می‌کنند.
بدهکار بانکی شکایتش از زاکانی را پس گرفت
این اظهارات زاکانی شکایت  دانیال زاده را در پی داشت  اما در جلسه دادگاه این نماینده سابق مجلس که در دادگاه جرائم کارکنان دولت برگزار شد، دانیال‌زاده با مشاهده مستندات زاکانی، شکایت خود را پس گرفت.گفته می شود رسول دانیال زاده در تاریخ25/3/93  ملکی به قیمت 14 میلیارد تومان واقع در تجریش (از طریق همسر) به «ح.ف» داده است و اعمال نفوذ در نصب برخی مدیران بانکی که توسط متهمان به فساد اقتصادی به یکی از نزدیکان رئیس جمهور معرفی شده‌اند و اصرار به انتصاب یکی دیگر از مدیران بانکی با حقوق‌های نجومی، از جمله کمترین در خواست های دانیال زاده بوده است!