جوابیه وزارت راه و پاسخ کیهان
پیرو انتشار ۲ گزارش در روزنامه با عنوانهای «گزارش خبری تحلیلی کیهان؛ آلزایمر سیاسی! دولت راستگویان فراموشکار از آب درآمد» و گزارش مستندی از واگذاری کترینگ راهآهن به یک شرکت اتریشی وزارت راه و شهرسازی جوابیهای ارسال داشته که همراه با پاسخ کیهان میخوانید.
جناب آقای شریعتمداری
مدیر مسئول محترم روزنامه کیهان
سلام علیکم
پیرو انتشار دو مطلب در صفحه نخست آن روزنامه با عنوانهای«گزارش خبری تحلیلی کیهان؛ آلزایمر سیاسی! دولت راستگویان فراموشکار از آب درآمد» و «5 ماه پس از افتتاح توسط آخوندی؛ وزارت راه واگذاری کترینگ راهآهن به شرکت اتریشی را تکذیب کرد!» خواهشمند است دستور فرمایید جوابیه زیر در صفحه نخست آن روزنامه با همان اندازه و نوع قلم درج شود.
در عین حال براساس تبصره 4 ماده 23 قانون مطبوعات، وزارت راه و شهرسازی حق پیگرد قضایی درباره مطالب آن روزنامه را برای خود محفوظ میداند.
روز دوشنبه 13 دی ماه در روزنامه کیهان مطلب «واردات قاچاق باعث میشود که کارگاههای صنعتی تعطیل و اشتغال ضربه ببیند در حالی که شما نیاز به اشتغال دارید حتی کترینگ قطارهای مسافری به یک شرکت اتریشی واگذار میشود و یا ساخت بزرگراه تهران- شمال به شرکت خارجی داده میشود» به نقل از جناب آقای حسین شریعتمداری مدیر مسئول این روزنامه منتشر شده است که اظهارات ذکر شده نادرست و توضیحات زیر برای شفاف شدن موضوع و اطلاع مخاطبان گرامی ارائه میشود.
در موضوع عملکرد وزارت راه و شهرسازی در احداث آزاد راه تهران- شمال نکتههای زیر به استحضار ملت عزیز میرسد:
1. در دولتهای پیشین قرارداد احداث قطعه یک آزاد راه تهران- شمال با شرکتی چینی منعقد شده بود. خوشبختانه در دولت کنونی اساساً قرارداد با پیمانکار چینی فسخ و انجام کار به پیمانکار پایه یک ایرانی سپرده شده است؛
2. آزاد راه تهران- شمال به دلیل نقش بسزای گردشگری و تأثیر قابل توجه آن در بهبود معیشت و رفاه مردم عزیز مورد توجه ویژه دولت است. از همین رو وزارت راه و شهرسازی با همکاری سرمایهگذار و مجری اصلی یعنی بنیاد محترم مستضعفان، با مدد گرفتن از 20 پیمانکار داخلی سرعت کار در این پروژه عظیم ملی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. تنها کافی است به این نکته اشاره شود که پروژه آزادراه تهران- شمال، با فعالیت شبانهروزی مهندسان و کارگران کشورمان در قالب 130 کارگاه، در طول یکسال گذشته معادل 20 سال قبل پیشرفت فیزیکی داشته است؛
3. طبق برنامهریزی صورت گرفته، قطعه نخست این آزادراه سال آینده زیربار ترافیک خواهد رفت؛
4. خوشبختانه، و برخلاف ادعای روزنامه کیهان، قطعه دوم پروژه آزادراه تهران- شمال نیز به چهار پیمانکار پایه یک داخلی واگذار شده است. جالب است بدانیم که احداث قطعه دوم، براساس تفاهمنامه دولت پیشین به پیمانکار چینی سپرده شده بود و دولت کنونی تفاهمنامه با چین را لغو کرده است.
اما در خصوص ادعای واگذاری کترینگ قطارهای مسافری به یک شرکت اتریشی نیز توجه به چند نکته زیر میتواند روشنگر و راهگشا باشد:
1. وزارت راه و شهرسازی و به طور مشخص شرکت راهآهن، هرگز هیچگونه قراردادی با هیچ کترینگ اتریشی منعقد نکرده است.
2. گروه صنعتی ریلپرداز نوآفرین (قطارهای فدک، که زیرمجموعه وزارت راه نبوده و نیست) طی قراردادی کترینگ قطارهای خود را به شرکت ایرانی- اتریشی دونا سپرده است.
3. بنابر توضیحات مسئولان کترینگ ایرانی- اتریشی دونا، 120 مدیر، سرآشپز، آشپز و کارگر ایرانی و 2 نفر ناظر فنی اتریشی در این کترینگ مشغول به کار هستند. شرکت «دون هازر» اتریش که در سال 1392 به عنوان بهترین کترینگ صنعت ریلی اروپا انتخاب شد، شریک تجاری این پروژه است.
4. درباره شرکت ایرانی ریلپرداز نوآفرین نیز گفتنی است که این شرکت به عنوان مالک و بهرهبردار قطارهای پنج ستاره فدک، با بهرهگیری از بدنه مدیریتی و کارشناسان متخصص و توانمند کشورمان موفق به اخذ گواهینامههای نظام مدیریت یکپارچه، مدیریت کیفیت برای مشتریمداری، مدیریت کیفیت در آموزش نیروی انسانی و استقرار تعالی سازمانی در حوزه حمل و نقل ریلی شده است.
در پایان وزارت راه و شهرسازی تعجب فراوان خود را از نادیده گرفتن این واقعیتهای بدیهی از سوی روزنامه کیهان بیان میکند؛ واقعیتهایی که به آسانی قابل دسترسی هستند. پیشنهاد ما به مسئولان روزنامه کیهان این است که به جای بیاعتبار کردن آسان تیترهای نخست خود و مهمتر روزنامهای پرسابقه، قدری از واقعیتها مدد بگیرند.
کیهان: درباره جوابیه وزارت محترم راه گفتنی است؛
الف) واگذاری کترینگ قطارهای مسافری:
برخلاف آنچه در جوابیه آمده، واگذاری کترینگ به شرکت اتریشی قابل انکار نیست. وزیر محترم راه در تاریخ 24 مرداد 1395(یعنی تنها 141 روز قبل) همراه مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی و سفیر کشور اتریش، در خانیآباد تهران حاضر شدند و وزیر محترم با افتخار، روبان سالن کترینگ شرکت اتریشی «دونا» را برید و بعد از چشیدن غذاهای دونا و ابراز رضایت از طعم و کیفیت آنها، سخنانی گفت که شاید تصور نمیکرد به همین زودی نیازمند تکذیب آن باشد!
همان روز، رسانههای داخلی و از جمله روزنامه دنیای اقتصاد که حامی مهم دولت در حوزه اقتصاد است در اینباره نوشت: «فاز نخست این کترینگ با قابلیت تولید 4٠ هزار سرویس پذیرایی در انواع مختلف ایرانی و فرنگی در طول شبانه روز به بهرهبرداری رسید. این کترینگ قادر به تامین همه نیازمندیهای راهآهن جمهوری اسلامی و شرکتهای وابسته تا ١٠ سال آینده است.»
و بعد اظهارات آقای آخوندی را در حالی که زیر تابلو و لوگوی شرکت دونا ایستاده بود را آورده و به نقل از ایشان نوشت:« از ابتدای آغاز بهکار دولت یازدهم، پیگیر ارتقای جایگاه صنعت حملونقل ریلی کشور بودیم که در آن علاوهبر توسعه زیرساختها، باید به بهبود کیفیت ارائه خدمات از جمله امنیت، سرعت، دقت و قدرت رقابت قیمتی پرداخت... ایران نیازمند تغییر چهره حملونقل ریلی خود است بهگونهای که آحاد مردم به آن در حد و اندازه صنعت حملونقل هواپیمایی اعتماد کرده و لذت ببرند... یکی از مباحث مهم در صنعت حملونقل ریلی، چگونگی پذیرایی از مسافران در طول سفر است که باید با کیفیت بالا و در سطح استانداردهای بینالمللی انجام شود».
آقای آخوندی با اشاره به افتتاح کترینگ «دونا» خاطرنشان کرد: این هدف مهم امروز محقق شد که با یک سرمایهگذاری مشترک ایرانی - اتریشی به انجام رسیده است.»
آیا این سخنان و ابراز افتخار برای واگذاری آشپزی به اتریشیها، قابل انکار است!؟ همانگونه که ملاحظه میفرمایید تاکید بر هویت اتریشی شرکت دونا اذعان خود جناب وزیر است و نه ساخته و پرداخته کیهان! آیا مراسم افتتاح و آغاز به کار شرکت اتریشی دونا که با حضور وزیر راه و مدیر عامل راهآهن و سفیر کشور اتریش صورت پذیرفته و تصاویر متعدد این مراسم نیز موجود است تعدادی از آنها در کیهان منتشر شده و... قابل انکار و تکذیب است؟!
از آن هنگام زمان زیادی نگذشته است و آقای وزیر نباید فراموش کرده باشد که تا مدتها این سند افتخار(!) به حساب گشایشهای پسابرجام و سند برد دیپلماسی دولت یازدهم گذاشته میشد و آقایان هم از آن خوشحال میشدند! و گزارش خبری و تصویری آن نیز در تمام بخشهای خبری سیمای جمهوری اسلامی به عنوان اقدام راهآهن جمهوری اسلامی پخش شد! بنابراین چه شد که ناگهان احساس تکلیف میفرمایند که این خبر و گزارشهای آن را تکذیب کنند؟!
آنچه مدیر مسئول کیهان در آن برنامه گفت دقیقا این واژه بود «...حتی کترینگ قطارهای مسافری به یک شرکت اتریشی واگذار میشود...» و آیا واقعا چنین نیست!؟ آیا لازم است اسناد شرکت مذکور و شریک ایرانیاش با شماره پاسپورت طرف ایتالیایی نیز منتشر شود تا...؟!
ب) واگذاری معماری آزادراه تهران – شمال
5/7/95 یعنی تنها 70 روز قبل بود که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت:«ایتالیاییها با ارائه نخستین طرح معماری و زیباسازی آزادراه تهران - شمال، کار خود را در قطعه یک این آزادراه آغاز کردند.»!
آیا عجیب نیست که برای پوشاندن این خبر صریح که زمان زیادی از آن نگذشته و توسط یک مقام ارشد وزارت راه هم بیان شده، این همه مطلب خلاف واقع و کذب محض به عنوان جوابیه ارسال شود!؟
انتشار این خبر در همان زمان اعتراض جمعی از دلسوزان فرهنگ و هنر کشور را برانگیخت. از آن جمله، پدر معماری اسلامی ایران، دکتر عبدالحمید نقرهکار بود که با انتقاد از واگذاری معماری آزادراه تهران - شمال به شرکت طراح ایتالیایی و ادعای اجرای معماری اسلامی توسط این شرکت خارجی، گفت: « انسان از این نوع رویکردها وحشت میکند، آرایههای مناسب اسلامی که انسان را به دنیای معنا میبرد در این رویکردها فراموش شده است». پدر علم معماری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه واگذاری چنین پروژههایی به خارجیها در واقع نماد کامل مخالفت با اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: با وجود آنکه افرادی نظیر وزیر راه و شهرسازی با مصادیق اسلامی در خصوص طراحی آشنا نیستند، مشاوران آنها هم اجازه نمیدهند این افراد با این حوزه بیشتر آشنا شوند تا از کارشناسان و متخصصان داخلی استفاده کنیم...دانشکدههای بزرگ هنر پس از انقلاب در کشور تشکیل شد و فارغالتحصیلان هنرمند زیادی در این حوزه داریم، آرایههای بزرگ معماری دوره اسلامی را تجربه کردهایم، حال در این شرایط چرا باید معماری اسلامی خود را به اروپاییهایی واگذار کنیم که هزاران نقد به آنها داریم. مدیر قطب علمی معماری اسلامی کشور با تأکید بر اینکه باید از تجربیات جهانی استفاده کرد و منفعل نبود، افزود: این رویکرد وزارت راه و شهرسازی در واگذاری طراحی آزادراه تهران-شمال به شرکت ایتالیایی به هیچ وجه با معماری اسلامی و ایرانی هماهنگ نیست.»
آیا مسئولان وزارت راه در آن زمان یادشان نبود که خبر به این واضحی و اعتراضات دلسوزانه و درست منتقدان را تکذیب کنند!؟
میتوان اسناد کامل این قرارداد را منتشر کرد تا معلوم شود آنچه تکذیب میشود، هم اکنون در حال اجراست! آن هم درست در هنگامی که بهترین فرزندان تحصیلکرده ایرانی و بهترین معماران اسلامی، بیکار و در انتظار پروژهای به این بزرگی هستند.