یک نماینده با اشاره به درخواست بخشش جریمه 3000 میلیاردی «الجی»:
گویا وزیر صنعت به کرهایها علاقهمند است!
نایب رئیس کمیسیون صنایع با انتقاد از بیتوجهی و عدم حمایت نعمتزاده از تولیدکنندگان داخلی، گفت: گویا وزیر صنعت به کرهایها علاقهمند است، چون در رابطه با آنها بسیار سخاوتمندانه و گرم برخورد میکند!
فریدون احمدی در گفتوگو با فارس، با اشاره به پیگیری وزیر صنعت برای لغو جریمه 3000 میلیاردی یک برند کرهای، اظهار داشت: گویا وزیر صنعت به کرهایها علاقهمند است، چون در رابطه با آنها بسیار سخاوتمندانه و گرم برخورد میکند که جای گلهمندی وجود دارد.
وی افزود: متأسفانه وزارت صنعت به مکاتبات قبلی در این رابطه پاسخ روشنی نداده است و ما در مجلس مجبور به طرح سوال از وزیر صنعت شدیم.
احمدی همچنین با اشاره به بازگشت مجدد شرکتهای خودرویی خارجی بدون توجه به سوابق آنها، تأکید کرد: همه آنهایی که در تجارتهای پرسود مانند خودروسازی از ظرفیت بازار بکر و پر سود ایران بهرهمند شده بودند و در سالهای اخیر با بیاخلاقی در راستای تحریمهای ظالمانه غرب به ما پشت کردند، اکنون با هر شیوه و شکلی که خودشان میپسندند، برمیگردند و وزارت صنعت برایشان فرش قرمز پهن میکند.
این نماینده مجلس ادامه داد: هنوز وزیر صنعت در مورد بازگشت و قرارداد شرکتهای پژو و سیتروئن فرانسه توضیح کاملی نداده و معلوم نیست این شرکتها که پس از بیش از دو دهه فعالیت در کشور گستاخانه کار را رها کرده و رفتند و دوباره برگشتند چه امتیاز یا غرامتی برای شرکتهای ایرانی طرف قرارداد خود در نظر میگیرند.
احمدی با اشاره به بازگشت شرکت هیوندای کره به ایران با تظاهر به تولید، گفت: متأسفانه چیزی که تحت عنوان تولید خودروهای هیوندای کره در ایران در بوق و کرنا شده است یک نمایش بیش نیست و این خودروها به صورت DKD وارد کشور میشوند که در عمل تفاوتی با CBU یا همان واردات ندارد و به لحاظ کیفی نیز معلوم نیست در کره تولید میشود یا در ترکیه و یا در هند؟
وی تصریح کرد: در این خودروها حتی یک درصد هم تولید صورت نمیگیرد و برای این کار به کارخانه هم نیاز ندارند، در صورتی که در این حالت از امتیاز ارز مبادلهای استفاده میکنند و الزامی هم برای از رده خارج کردن خودروی فرسوده ندارند که این موضوع یک رانت است و در مغایرت و حرکت در خلاف جهت با اقتصاد مقاومتی و آنچه که رهبر معظم انقلاب در خصوص اقدام و عمل واقعی در این حوزه فرمودند، است.
احمدی ادامه داد: اخیراً تبلیغاتی مبنی بر تولید و عرضه خودروی هیوندای I20 توسط کرمان موتور در سطح کشور دیده شده و شنیده میشود قصد پیشفروش این خودرو را به مردم دارند که با توجه به عدم صدور هرگونه مجوز قانونی و شمارهگذاری این خودرو، این اقدام خلاف قانون و بیاخلاقی و بیاحترامی به جامعه و حقوق مصرفکننده و مردم است و وزارت صنعت باید با این نوع مسائل برخورد کند.
قائم مقام وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر لزوم ورود نهاد سیاستگذار و توجه به حقوق تولیدکنندگان داخلی و احقاق حق آنها، گفت: شرکت هیوندای کره تولید و عرضه محصولات خود را در ایران با شرکت خودروسازان راین شروع کرده و با وضع تحریمهای ظالمانه ضمن همراهی غربیها به صورت یک طرفه همکاری خود را رها کرده و حال که بازگشته باید ابتدا تکلیف ضرر و زیان شریک اول او و سرمایهگذاری سنگین قبلی صورت گرفته، خط تولید احداث شده شرکت راین که با عدهای مهندس و کارگر رها شده روشن شود.