kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۲۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
گزارش خبری

مدعیان اصلاحات به دنبال حذف منتقدین از شبکه‌های اجتماعی

در حالی که مدعیان اصلاحات و حامیان دولت فضای مجازی را به عنوان فضایی برای سازماندهی رای می‌دانند و حضور بدون ضابطه و قانون در این فضا را تجویز می‌کنند از سوی دیگر حضور منتقدین سیاست‌های دولت را نیز در شبکه‌های اجتماعی بر نمی‌تابند.


سرویس سیاسی-

به طور کلی در موضوع فضای مجازی که امروزه طیف وسیعی از اطلاعات را بدون هیچ‌گونه محدودیتی و فراتر از مرزهای جغرافیایی در سراسر جهان منتشر کرده و با تکیه بر ویژگی سهولت انتشار مطالب زمینه سوءاستفاده‌های مختلف را هم فراهم آورده است، دو نگرش کلی وجود دارد . نگرش امنیتی با نگاه منفی یا به تعبیر دقیق‌تر، نگاهی رئالیستی و نگرش زیر بنایی اطلاعاتی و ارتباطی با نگاه لیبرالیستی.
 در مقایسه با دیدگاه رهبر معظم انقلاب در موضوع فضای مجازی هر دوی این نگرش‌ها نگرشهایی تقلیل‌گرایانه است که با غفلت از ابعاد دیگر، تنها یک ساحت را مورد توجه قرار داده است.بر اساس همین نگاه رهبری نگرش سومی درباره فضای مجازی پدیدار می‌شود که درآن، این فضا نه لزوماً فضایی امنیتی و نه لزوماً فضایی اجتماعی است؛ بلکه بسته به نوع نگاه و به تبع بهره‌مندی از این فضا می‌توان هر دو ماهیت را بر آن سوار کرد.
بر همین اساس ایشان در 13 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور با اشاره به گستردگی فضای مجازی و ارتباط مستمر جوانان با فضای مجازی خاطرنشان کردند: کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه‌ای که لغزش‌گاه است باید زمینه استفاده‌ صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی به‌صورت رها و غیر قابل کنترل باشد.
رهبر معظم انقلاب همچنین با گلایه از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفتند: کسی به‌دنبال بستن فضای مجازی نیست؛ زیرا این کار عاقلانه نیست اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوب‌هایی قرار می‌دهند، ما فضای مجازی را رها کرده‌ایم؟
آسیب‌ناپذیری در گرو نظارت و ضابطه‌مندی
بر اساس این تاکیدات و دغدغه‌های فراوان ایشان در حوزه فضای مجازی که برای آن اهمیتی به اندازه انقلاب اسلامی قائل شده‌اند، قطعا بدون نظارت و ضابطه‌مندی نمی‌توان انتظار عدم آسیب داشت و متاسفانه اکنون که در سایه غفلت مسئولان این فضا به قتلگاهی برای جوانان ما تبدیل شده و باید با حضور و هجوم به این فضا دشمن را از آن بیرون راند.
در چنین شرایطی، اواسط هفته گذشته بود که یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات در تیتر یک خود با عنوان «شما را چه به توئیتر» به فعالیت شماری از چهره‌ها و شخصیتهای اصولگرای معتقد به حضور ضابطه‌مند در فضای مجازی حمله کرده و حضور آنها در توئیتر را از مصادیق تناقض و پاردوکس موجود در میان این جریان ، در موضوع «فیلترینگ» عنوان کرد.
 این روزنامه زنجیره‌ای در حالی چهرها و شخصیت‌های نامبرده در گزارش خود را طرفداران پر و پا قرص نگرش امنیتی منفی به فضای مجازی معرفی و «اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها را در در نقطه مقابل آنها گذاشت» که با نگاهی کلی به دیدگاه چهره‌ها و شخصیتهای مورد هجمه این روزنامه که عمدتا از منتقدین به سیاست‌های ناکارآمد دولت در حوزهای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم به شمار می‌روند اساسا هیچ نمونه از نفی استفاده از فضای مجازی یافت نمی‌شود بلکه در موارد متعددی بسیاری از آنها با درک درست دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های این پدیده‌ عظیم و بی‌نظیر و حضور فعال در این عرصه با هدف تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه تاکید داشته‌اند.
از سوی دیگر با نگاهی به فعالیت اکانت‌های توئیتری ، کانال‌ها و گروه‌های پرشمار وابسته به رسانه‌های حامی سیاست‌های دولت یازدهم بویژه در موضوع هسته‌ای که تا دیروز با همه توان به تصدیق برجام و اسطوره‌سازی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و عملیات روانی علیه مردم برای دستاورد تقریبا هیچ برجام درهوای غبار آلود فضای مجازی مشغول بودند، پشت پرده اتخاذ چنین رویکردی از سوی اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها نسبت به فضای مجازی به خوبی نمایان می‌شود.
سازماندهی رای در فضای مجازی
اذعان سعید حجاریان از تئوریسین‌های مدعی اصلاحات به نقش مهم و حساس فضای مجازی در پیروزی حسن روحانی در انتخابات 92 و لزوم ایجاد «سازمان رای» در فضای مجازی برای موفقیت در انتخابات 96 و همچنین حمله رسانه‌های اصلاح‌طلب به چهره‌ها و شخصیت‌های حامی استفاده ضابطه‌مند و تحت نظارت از فضای مجازی هم از یک سو برملا‌کننده سیاست دولتی‌ها درنگاه لیبرالی به فضایی است که حتی اعتراض علما و مراجع عظام تقلید را هم در پی داشته است و از سوی دیگر نشان می‌دهد که روزنامه‌های زنجیره‌ای بیشتر بدنبال حذف منتقدین دولت از شبکه‌های مجازی هستند نه حق آزادی!
و در پایان باید از جریانی که حفظ منافع فردی و باندی خود با ژست روشنفکری و دموکراسی‌خواهی را در فضای مجازی بدون ضابطه و نظارت که به قربانگاه ارزشهای انسانی و اجتماعی تبدیل شده است جست‌وجو می‌کند، پرسید که شما را چه به فضای مجازی؟