kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۱۹۵
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
نگاهی به دیروز‌نامه‌های زنجیره‌ای

حجاریان؛ دولت نهنگ‌های بزرگ رو کند تا مردم فیش‌های نجومی را گم کنند!

روزنامه آفتاب یزد دیروز در مصاحبه با فردی به نام «قاسم محبعلی»: «برجام یک معاهده یا یک قرارداد نیست. بلکه برنامه‌ای مشترک است که قدرت‌های بزرگ و ایران با هم تفاهم کردند تا بحرانی را از طریق گفتگو و همکاری به پایان برسانند، بنابراین نه برای ما و نه برای آنها بازگشت منفعتی ندارد».



سرویس سیاسی-

در بخش دیگری از مصاحبه فوق آمده است: «برجام از نظر ما راه بازگشتی ندارد، باید از ابزار مختلف استفاده و برجام را حفظ کرد.»
تاکید مدعیان اصلاحات بر حفظ برجام علیرغم خسارت‌های محضی که از سوی آن متوجه منافع ملی شده است، در حالی است که در ماه‌های اخیر، دولتمردان یکی پس از دیگری چراغ داوری درباره بدعهدی‌ آمریکا و بی‌سرانجامی و بی‌دستاوردی برجام را روشن کرده‌اند. از رئیس‌بانک مرکزی بگیرید که گفت «عایدی ما از برجام تقریبا هیچ است» تا ظریف که گفت «به خاطر تهدید و ارعاب‌های آمریکا، 8 ماه پس از برجام، هیچ بانک بزرگ اروپایی با ایران کار نمی‌کند».
 گل به خودی؛دولتمردان از عملکرد دولت دفاع نمی‌کنند
همچنین روزنامه آفتاب یزد در گزارش اصلی روز شنبه نوشت: «ششمین گل به خودی، توسط بیژن زنگنه و محمدرضا نعمت زاده وارد دروازه دولت شد و وزیر نفت از طریق تریبون مجلس، وزیر صنعت را زیر تیغ انتقاد برد و با بیان اینکه بنده مسئول بخش پتروشیمی هستم و وزیر صنایع قانوناً مسئولیتی در این حوزه ندارد، اظهار داشت که نعمت‌زاده در حوزه‌ای که در آن تخصصی ندارد، دخالت نکند...
در ادامه گزارش آمده است: «از رئیس‌جمهور گرفته تا سایر دولتمردان تا به‌حال سازنده 6 دو قطبی، درون پاستور بوده‌اند... ترکان - آخوندی،زنگنه- نعمت‌زاده، صالحی - روحانی، ترکان - نعمت زاده، ربیعی -‌ قاضی زاده ها‌شمی و دوباره زنگنه - نعمت زاده».
آفتاب یزد در ادامه این گزارش به نقل از «عبدالله رمضان زاده» سخنگوی دولت اصلاحات آورده است: «آقای روحانی درون دولت خود حامی کمتری دارد... در دولت آقای روحانی کسی را نمی‌بینیم که از عملکرد مجموعه دولت دفاع کند».
دولت با نهنگ‌های بزرگ به جنگ فیش‌های نجومی برود!
آرمان نیز در گزارشی با عنوان «دولت نهنگ‌های‌اقتصادی بزرگ را روکند» از قول سعید حجاریان آورده است:«باید بپذیریم که دولت از ماجرای فیش‌های حقوقی نامتعارف صدمه خورده است، هر چند باید قبل از اینها درباره این موضوع به فکر می‌افتاد. من تعجب می‌کنم از دولت که این‌قدر دیر عمل کرد، ما سال گذشته فهمیدیم که این اتفاق درباره برخی حقوق‌ها و دریافت‌ها افتاده است، پس این دیر عمل کردن اصلا معنایی ندارد... عده‌ای می‌خواهند از این مسئله ماهی بگیرند، اما نهنگ‌های گنده‌ای که در موضوعات اقتصادی پیش از این شاهد آن بوده‌ایم را ندیده و نمی‌بینند و آن را فراموش کرده‌اند. مردم باید این نهنگ‌های اقتصادی بزرگ را بشناسند و دولت باید آنها را رو کند و بگوید، در این صورت مسئله فیش‌ها گم می‌شود».
توصیه حجاریان به دولت برای رو کردن نهنگ‌های بزرگ اقتصادی (مفسدان بزرگ) در حالی است که پای برخی از دولتمردان یازدهم در فسادهای کلانی مانند 12000 میلیارد تومان در صندوق ذخیره فرهنگیان و کرسنت (با خسارت چند‌ده‌میلیارد دلاری) گیر است و نهنگ‌های واقعی همین‌ها هستند.
 توصیه به پرهیز از نگاه ابزاری
 توسط  مبدعان تز «رحم اجاره‌ای»
همچنین دیروز، «محمد رضا تاجیک» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای شرق گفت: « چیزی که بیشتر باعث شد جریان اصلاح‌طلبی و اعتدال به هم وصل شوند، وجود یک «دگر» مشترک بود. یک دگری که هر دو به شکلی نافی آن بودند و نمی‌خواستند مجالی فراهم شود که آن دگر بر سریر قدرت بنشیند... فردای پس از انتخابات و استقرار دولت]یازدهم[.. به اقتضای قدرت و سیاست فاصله در برخی جاها نسبت به جریان اصلاحات زیادتر شد... این مسئله باز ممکن است که در انتخابات آتی اصلاح‌طلبان را به جریان اعتدالی گره بزند... باید تلاش کرد که با یک نوع دیالوگ گفتمانی به هم نزدیک‌تر بشویم. نباید به یکدیگر ابزاری نگاه کنیم. این خطرناک است که برخی فکر کنند بسیار باهوش هستند و در مقاطعی که نیازمند رأی مردم هستند، یک جریان را در پس خود قرار دهند و فردای پیروزی از مردم فاصله بگیرند. توصیه من به دوستان کارگزار این است که از این نگاه فاصله بگیرند. »
اینکه یک مدعی اصلاحات، به پرهیز از نگاه ابزاری در سیاست توصیه می‌کند، بیشتر به طنز شبیه است. این در حالی است که اصلاح‌طلبان ید طولایی در استفاده ابزاری از شرایط دارند. چندی پیش «ابراهیم اصغرزاده» در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای قانون در پاسخ این سؤال که «ادعا می‌شود اصلاح‌طلبان چون می‌دانستند در انتخابات 92، آقای عارف نمی‌تواند رای بیاورد، او را کنار می‌گذارند و از روحانی حمایت می‌کنند. این در شرایطی انجام شده است که سیاست‌های روحانی مورد پسند اصلاح‌طلبان هم نبود. آیا این ادعا صحت دارد؟» گفته بود: «تصور می‌کنم حرف مهمی است و چندان هم غلط نیست. چند وقت پیش به دوستانی به شوخی گفتم این رحم اجاره‌ای برای پرورش یک نطفه است». «عبدالله ناصری» عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و بنیاد باران نیز در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان همین خط را ادامه داده و گفته بود:« اگر رحم اجاره‌ای دولت جنین را خوب محافظت کند، اصلاح‌طلبان آن را دوباره اجاره خواهند کرد».
در مجموع می‌توان گفت که دولت و مدعیان اصلاحات نگاهی ابزاری به یکدیگر دارند.
 دولت تاوان مبارزه با فساد را می‌دهد!
روزنامه دولتی ایران در گزارش اصلی با عنوان «تخریب دولت، تاوان مبارزه با فساد» نوشت: «رئیس‌جمهوری از همان اوایل شروع به کار با پیگیری مطالبات عمومی و منافع ملی برای مبارزه با فسادگران در نخستین روزهای کاری پرونده‌های متعددی را در حوزه‌های بانکی و پولی و همچنین پرونده‌های تعدی به اموال بیت‌المال به قوه قضائیه ارسال کرد».
این ادعای روزنامه ایران درباره اینکه دولت تاوان مبارزه با فساد را می‌دهد، تنها با نگاهی به نوع برخورد دولت با موضوع حقوق‌های نجومی و فساد صندوق ذخیره فرهنگیان قابل راستی‌آزمایی است. مدیران نجومی و حرامخوار، ذخیره نظام معرفی شدند و 12000 هزار میلیارد تومان اختلاس از سوی دولت  معوقه بانکی خوانده شد!
این گزارش همچنین با ادعای بهبود وضعیت اقتصادی کشور در دولت یازدهم، مدعی شد: «با این حال مبارزه با فساد، پیشرفت اقتصادی و تورم تک رقمی، رشد مثبت 7 اقتصادی، رفع تحریم‌ها با حصول برجام، احیای سرمایه‌گذاری خارجی که همه کارنامه قابل قبول عملکرد دولت را نشان می‌دهند، با تخریب گسترده مخالفان روبه‌رو شده است. روحانی تاوان مبارزه با فساد را می‌دهد. تاوان بهبود اقتصادی سه سال و نیم اخیر».
اما ادعای بهبود اقتصادی درحالی است که رکود بی‌سابقه، افزایش نرخ بیکاری، کاهش قدرت خرید مردم، تعطیلی شمار زیادی از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و غیر فعال بودن 60 درصد از ظرفیت تولید کشور حتی واکنش اقتصاد دانان اصلاح‌طلب را نیز در پی داشته است.
 شفافیت خوب است، اما نه برای فیش‌های نجومی
روزنامه اعتماد در سرمقاله روز یکشنبه با اشاره به موضوع حقوق‌های نجومی نوشت:«چگونه مي‌توانيم مانع از تكرار اين مسائل شويم؟...پاسخ یک کلمه است،شفافیت...مردم باید از حقوق‌های دریافتی مدیران و کارگزاران خود مطلع باشند و این مشمول حوزه خصوصی فرد نمی‌شود.»
ادعای شفافیت از سوی رسانه‌های حامی مدیران نجومی در حالی است که هفته گذشته، روزنامه‌های زنجیره‌ای در تقابل با مصوبه مجلس در مورد «انتشار حقوق مدیران دولتی در یک سامانه با هدف شفاف سازی برای عموم مردم» با حمله به آن، این مصوبه را احساسی خواندند!
 دوقطبی سازی خوب، دوقطبی سازی بد
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری روزنامه‌های زنجیره‌ای به تخریب جریان رقیب شدت بخشیده و به عنوان نمونه روزنامه قانون در گزارشی با فتنه خواندن فعالیت‌های « جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی » مدعی شد این جریان به دنبال دو قطبی سازی در جامعه است.قانون در گزارش خود آورده است : «اين جريان زماني دو قطبي فتنه و ضدفتنه را به راه انداخت ...اين دوقطبي نيز به پايان رسيد.حال زمان آن بود كه اين جماعت به دنبال كليد‌واژه‌هاي ديگري باشند تا بتوانند خود را مقدس و طرف خود را مقابل مقدسات قرار دهند و چه ترفندي بهتر از دوقطبي انقلابي و غير انقلابي؟!»
ادعای روزنامه قانون درباره دوقطبی‌سازی جبهه مردمی را می‌توان نعل وارونه روزنامه قانون دانست چرا که این جبهه هدف و شعار خود را حول 3 محور اصلی «خیزش عمومی برای نجات اقتصاد»، «مبارزه با فساد و تبعیض» و «بازگرداندن مردم به عرصه کشور» عنوان کرده و القای چنین دوقطبی‌هایی از سوی مدعیان اصلاحات جز سرپوشی برای ناکامی‌های دولت مورد حمایت آنها نیست.