kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
در دیدار ولایتی و ولید معلم مطرح شد

هماهنگی ایران، روسیه و سوریه، اثربخشی خود را در جهت از بین بردن تروریسم نشان داد

رئیس‌مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر خارجه سوریه در دیداری مشترک بر اثربخشی هماهنگی ایران، روسیه و سوریه درجهت از بین بردن تروریسم تاکید کردند.



ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه با علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
دو طرف در این دیدار، درباره آخرین تحولات سوریه به ویژه آتش بس سراسری میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح را که از روز جمعه در حال اجراست، مورد بحث و بررسی قرار دادند.
به گزارش فارس، قرار است یک ماه پس از اجرای این توافق، مذاکرات برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران سوریه آغاز شود، البته داعش و النصره از این آتش‌بس مستثنی شده‌اند.
 استمرار روابط استراتژیک
وزیر امور خارجه سوریه همچنین با علی اکبر ولایتی رئیس‌مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
ولایتی در این دیدار ضمن تبریک پیروزی حلب گفت: پیروزی حلب فتح الفتوح است. این مسئله، اقرار دوستان و دشمنان سوریه است. امیدواریم که ایران را مانند همیشه منزل دوم خود بدانید. میدانید که جمهوری اسلامی در گذشته با سوریه رابطه استراتژیک و طولانی مدت داشته که این از زمان آقای حافظ اسد بوده و ادامه خواهد داشت.
ولید معلم نیز در ادامه این دیدار با بیان اینکه آزادسازی حلب پیروزی مشترک برای سوریه و ایران بود گفت: همه تلاش‌های جبهه مقاومت دست به دست هم داد تا این پیروزی حاصل شود.
معلم در پایان گفت: ما از هماهنگی سه گانه میان ایران، روسیه و سوریه خرسندیم چرا که این هماهنگی اثربخشی خود را در جهت از بین بردن تروریسم نشان داده و نشان می‌دهد. درودها و قدردانی ما را به محضر امام خامنه‌ای که رهبری‌های خردمندانه ایشان در جهت مبارزه با تروریسم بودند، ابلاغ کنید.
 اهمیت مذاکرات آستانه
 برای حل بحران سوریه
ولایتی در حاشیه دیدار با ولید معلم در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات آستانه بدون دخالت هیچ کشور ثالثی برگزار خواهد شد و از اهمیت بالایی برای حل بحران سوریه برخوردار است.  وی افزود: همکاری و هماهنگی بین ایران و سوریه و همچنین ایران، سوریه و روسیه بعد از پیروزی که در حلب به دست آمد در حوزه سیاسی برای گفت‌وگوهای سیاسی بین دولت سوریه و معارضانی که پذیرفته شده‌اند از اهمیت بالایی برخوردار است البته النصره و داعش همچنان جزو تروریستها محسوب می‌شوند و به هیچ وجه به آنها اجازه حضور در مذاکرات سیاسی داده نخواهد شد. رئیس‌مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه این گفت‌وگوها بین دولت سوریه و معارضانی که حاضرند دست از سلاح و ترور بردارند، خواهد بود، اظهار کرد: در این گفت‌وگوها معارضینی که بخواهند جزو ملت بزرگ سوریه به حساب آیند و به تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت دولت قانونی در این کشور احترام بگذارند در آستانه قزاقستان بدون دخالت هیچ کشور ثالثی شکل خواهد گرفت. ولایتی با اشاره به سفر هیئت سوری به ایران، گفت: طبیعی است که دولت سوریه با شرکای استراتژیک خود مشورتهای لازم را درباره این گفت‌وگوها انجام دهد. وی با بیان اینکه ما در همه حالات با دولت سوریه تشریک مساعی داشته‌ایم، اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس سوریه در کنار ما بود و ما هم در دفاع از دولت و ملت سوریه در برابر تروریستها و حامیان آنها و دولتهای مرتجع منطقه، آمریکا و صهیونیستها در کنار آنها می‌مانیم و این ارتباط بین ایران و سوریه به ایجاد امنیت و آرامش و صلح پایدار در منطقه کمک می‌کند.