kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲

ترامپ: با رئیس‌جمهور تایوان دیدار می‌کنم /چین: اجازه نمی‌‌دهیم

تنش در روابط چین و آمریکا بر سر موضوع تایوان هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود، ترامپ گفته ممکن است با رئیس‌جمهور تایوان دیدار کند و چین نیز اعلام کرده موضوع تایوان خط قرمز این کشور محسوب می‌شود.


سرویس خارجی-

«مرشایمر» نظریه‌پرداز شناخته شده روابط بین‌الملل معتقد است دشمن واقعی آمریکا روسیه نیست بلکه دولت چین است.
به گفته وی چین با رسیدن به جایگاه قدرت برتر اقتصادی جهان این قدرت را به توان نظامی تبدیل کرده و قدرت آمریکا را به چالش خواهد کشید. تحولات ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد مهر تائیدی بر نظریه مرشایمر زده است
آمریکا و چین بر سر مالکیت دریای چین جنوبی به شدت دچار اختلاف هستند. در همین فضای تنش‌آلود چین اولین ناوهواپیمابر خود را آزمایش کرد و بودجه نظامی خود را نیز به شدت افزایش داد. آمریکا اما برای کنترل رفتار چین به شرق آسیا بازگشت، اما پس از اینکه چین زیردریایی آمریکا را توقیف کرد، موضوع «تایوان» و گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رهبر این کشور به تنش جدیدی بین دو طرف تبدیل شد.
ترامپ پس از تماس تلفنی با رئیس‌جمهور تایوان که به شدت اعتراض چینی‌ها را برانگیخت حالا  اعلام کرده که در صورتی که رئیس‌جمهوری تایوان پس از آغاز دوران ریاست جمهوری او در بیستم ژانویه (۱ بهمن) به این کشور سفر کند، احتمال دیدار آنها با یکدیگر منتفی نخواهد بود. وی پس از آنکه با فشار خبرنگاران برای پاسخ به اینکه آیا در این کشور با رئیس‌جمهور تایوان دیدار خواهد کرد روبه‌رو شد، گفت: «من تا پیش از بیستم ژانویه با سران خارجی دیدار نمی‌کنم؛ زیرا بر خلاف پروتکل است. اما باید دید پس از آن چه اتفاقی رخ خواهد داد.»
اما «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در سخنرانی سال نوی میلادی خود در واکنش به این اظهارات تاکید کرد پکن به هیچ کس اجاره نمی‌دهد درباره حاکمیت ارضی و حقوق دریایی‌اش جنجال به‌پا کند. وی گفت قاطعانه با کسانی که حاکمیت ارضی چین را تهدید کنند برخورد خواهد کرد.
از سوی دیگر در پی گرم شدن روابط جزیرۀ تایوان با دولت جدید آمریکا، مقامات ارشد ارتش چین به تایوان دربارۀ هرگونه تلاش برای اعلام استقلال هشدار دادند. یکی از مقامات ارشد ارتش چین که نخواست نامش فاش شود، روز شنبه گفت موضوع تایوان در هفته‌های اخیر به موضوعی داغ در رده‌های بالای ارتش خلق چین تبدیل‌شده است. این مقامات گفتند یکی از اقدامات احتمالی چین برگزاری رزمایش‌های نظامی نزدیک جزیرۀ تایوان و دیگری اعمال اقدامات سخت‌گیرانه علیه این جزیره است. در همین حال یکی از منابع مطلع در چین گفت: «درصورتی‌که ترامپ پس از به قدرت رسیدن چین واحد را به چالش بکشد، این موضوع عبور از خط قرمز ما محسوب می‌شود.» همچنین یکی از مقامات وزارت دفاع چین که او هم نخواست نامش فاش شود، گفت بر اساس قانون ضد تجزیۀ پکن مصوب سال 2005، درصورتی‌که تایوان به‌طور رسمی اقدام به جدایی از چین کند، پکن اجازه خواهد داشت از قدرت نظامی علیه این منطقه استفاده کند!