kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷

کوتاه از سراسر جهان


عربستان
خبرگزاری فرانسه: آمارهای رسمی که از سوی دولت عربستان اعلام شده‌ نشان می‌دهد 153 نفر در سال 2016 در این کشور اعدام شده‌اند. در عربستان افرادی که جرائمی همچون قتل، قاچاق مواد مخدر، دزدی مسلحانه، تجاوز به عنف و ارتداد را مرتکب می‌شوند، مجازاتشان مرگ است. اما به گفته ناظران بین‌المللی، دولت عربستان مخالفان سیاسی خود را نیز اعدام می‌کند. اعدام در عربستان غالبا به شکل بریدن سر صورت می‌گیرد!
ترکیه
ترکیش مینوت:  به دنبال ترور سفیر روسیه در آنکارا، وزارت داخلی ترکیه گفته فرایند بررسی و بازجویی 55 هزار افسر پلیس را در دستور کار خود قرار داده است. این درحالی است که بسیاری از نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه پیش از این نیز به بهانه ارتباط با جنبش «فتح‌الله گولن»، بعد از کودتای نافرجام علیه دولت اردوغان، پاکسازی شده و از کار برکنار شدند. گفته شده تیم حفاظت اردوغان نیز به طور کامل تغییر کرده است.
بحرین
مرآهًْ البحرین: رسانه‌های بحرین گزارش داده‌اند که در حمله مسلحانه به زندان «جو» یکی از نگهبانان زندان به قتل رسیده و تعدادی از زندانیان نیز از زندان فرار کرده‌اند. وزارت کشور بحرین می‌گوید که یک گروه «تروریستی» به این زندان حمله کرده که باعث قتل یک نیروی پلیس و فرار تعدادی از زندانیان مرتبط با پرونده‌های تروریستی شده است.
تونس
ایسنا: «قائد السبسی» رئیس‌جمهور تونس در پاسخ به کسانی که در این کشور خواستار عدم پذیرش تونسی‌های پیوسته به گروه‌های تروریستی و یا لغو تابعیت آنها هستند، گفته: «با هیچ تونسی که قصد بازگشت به کشور را دارد، مخالفت نمی شود، این حق قانونی و تضمین شده تمامی شهروندان تونسی است، اما با این تروریست‌ها طبق قانون مبارزه با تروریسم برخورد خواهد شد.»
بروندی
رویترز: پلیس بروندی می‌گوید «امانوئل نیونکورو» وزیر محیط زیست این کشور آفریقایی در حمله یک فرد مسلح کشته شده است. وی در «بوجومبورا» پایتخت این کشور هدف تیراندازی افراد مسلح قرار گرفت. هنوز جزئیات بیشتری درباره ترور این وزیر دولت بروندی و عامل آن مخابره نشده است. اما سخنگوی پلیس اعلام کرد که یک زن در ارتباط با این ترور دستگیر شده است.
کره‌شمالی
اسکای‌نیوز: «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی در نطق سال نو میلادی خود گفته این کشور آخرین مراحل آزمایش یک موشک بالستیک قاره‌پیما را پشت سر می‌گذارد و پیونگ‌یانگ در سال 2016 تبدیل به یک قدرت هسته‌ای شده است. پیونگ‌یانگ با توسعه موشک‌های قاره‌پیما قصد دارد تهدیدهای خود را از مرزهای شبه‌جزیره کره‌جنوبی فراتر کند.