kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
مفتح:

جلسات ستاد تنظیم بازار در دولت یازدهم هیچ‌ کارایی ندارد

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جلسات ستاد تنظیم بازار در دولت یازدهم هیچ کارایی ندارد.



محمدصادق مفتح جلسات ستاد تنظیم بازار در نهاد ریاست‌جمهوری را بی‌فایده ارزیابی و به «نسیم آنلاین» خاطرنشان کرد: مشخص نیست جلسات ستاد تنظیم بازار در نهاد ریاست‌جمهوری به چه ترتیب و در چه سطحی برگزار می‌شود اما حداقل می‌توان گفت اگر این جلسات در سطح بالایی هم برگزار می‌شود هیچ کارآیی ندارد. هرچند که ورود معاونت اجرایی رئیس‌جمهور به موضوع تنظیم بازار مشکلات را چند برابر کرد، الان دو نهاد برای تنظیم بازار تبدیل به سه نهاد شده است.
وی با اشاره به ساز و کار تنظیم بازار در دولت گذشته گفت: در دولت قبل ستاد تنظیم بازار در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌شد. یعنی حتی اختیارات معاونت اجرایی رئیس‌جمهور هم به وزارت صنعت، معدن و تجارت تنفیذ شده بود. آن زمان برای تنظیم بازار کشور در یک نقطه تصمیم‌گیری می‌شد، اما الان سه متولی کاملاً متفاوت با یکدیگر تنظیم بازار را برعهده دارند.
معاون سابق وزیر صنعت افزود: در حال حاضر دولت یازدهم هم می‌تواند مسئولیت تنظیم بازار را مانند دولت قبل از طریق معاون اول رئیس‌جمهور به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کند. در حال حاضر دولت یک بازوی قدرتمند و توانمند به نام اصناف را به طور کامل‌ رها کرده است. اصناف در تنظیم بازار کاملاً منفعلند و هیچ نقشی را برای خود نمی‌بینند.
مفتح با شکست خورده دانستن برنامه‌های دولت تدبیر و امید در تنظیم بازار تصریح کرد: دولتمردان حتی اگر مدعی برگزاری جلسات تنظیم بازار هستند باید بدانند که بازار با برگزاری چند جلسه تنظیم نمی‌شود. خروجی این جلسات نشان می‌دهد که تقسیم کار و سازماندهی تنظیم بازار در این دولت شکست خورده است.
مفتح تصریح کرد: تنظیم بازار مقوله‌ای است که در ظاهر آسان به نظر می‌رسد ولی کاری بسیار تخصصی و فنی بوده و نیازمند تجربه است. این تخصص و تجربه اصلاً در وزارت جهاد کشاورزی نیست. دغدغه وزارت جهاد کشاورزی این است که با بالا نگه داشتن قیمت محصولات کشاورزی در کشاورزان انگیزه تولید ایجاد کند. آنها نه دیدگاهی درباره تنظیم بازار دارند و نه اعتقاد و ابزار این کار را.
وی گفت: وقتی مسئولیت تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، ابزارهای این کار در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی ماند و آقای حجتی و مدیرانش مسئولیت تنظیم بازار را بدون ابزار پذیرفتند. سؤال ما از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این است که وقتی متوجه شدید ابزار تنظیم بازار ندارید، چرا مسئولیت این کار را پذیرفتید؟ چرا اجازه ندادید، دستگاه تخصصی تنظیم بازار این کار را برعهده بگیرند؟
معاون سابق وزیر صنعت بیان کرد: از قبل انقلاب مسئولیت تنظیم بازار بر عهده وزارت بازرگانی بوده است. الان این وزارتخانه تبدیل به وزارت صنعت معدن و تجارت شده‌اند. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اگر راست می‌گویند چرا مسئولیت تنظیم بازار را به وزارت صنعت، معدن و تجارت برنمی‌گردانند؟ مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به دنبال بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت هستند، بنابراین می‌گویند ما ابزار نداریم.