kayhan.ir

کد خبر: ۹۴۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
یادداشت خبرنگار

نگرانی از قطع گاز تا کی؟!


  کشورمان با ذخیره 34 تریلیون مترمکعب گاز رتبه نخست دنیا را داراست. علی‌رغم اینکه آمار و ارقام حکایت از منابع غنی و سرشار گاز در کشورمان دارد پرسش این است پس چرا سال‌هاست که با کمترین سرمای چند روزه، هموطنان شمالی به ویژه مازندران - که در خط انتقال پایانی قرار گرفته - باید دچار مشکلات قطعی و یا افت فشار گاز شوند و یا بسیاری از خانواده‌ها با سرمای استخوان‌سوز زمستان را سپری کنند.
نگرانی و دغدغه مشکل گاز در استان‌های شمالی همه ساله در فصل پاییز کلید می‌خورد و مسئولان تنها راه چاره را در قطع گاز واحدهای پرمصرف صنعتی، نیروگاه، کارخانه سیمان، ادارات و بعضا تعطیلی مدارس یافته‌اند و همچنان از دستیابی به راه‌های اصولی عاجز و لاینحل مانده‌اند. از سال 86 تاکنون عذاب روحی با افت فشار گاز، گریبانگیر مردم شمال به ویژه مازندران شده است.
بعد از بحران قطع گاز ترکمنستان در زمستان 86 مسئولان وقت به منظور تقویت و پشتیبانی و خودکفایی در تامین گاز مورد نیاز استان‌های شمالی عملیات اجرایی خط انتقال لوله 42 اینچ از دامغان به کیاسر، ساری و نکا را به طول 170 کیلومتر آغاز کردند که تاکنون به بهره‌برداری نرسیده و بنا به اظهارات مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه شرکت ملی گاز ایران در مردادماه سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد. اما قرائن و شواهد و مسایل زیست‌محیطی خلاف این گفته را نشان می‌دهد، اما امید است با عزم ملی و با جدیت و پشتکار و مدیریت جهادی و با تسریع در اجرای عملیات خط انتقال گاز دامغان به نکا در فصل سرما، شاهد تکرار تهدید همسایه شمالی به قطع گاز نباشیم.
امیدواریم سال آینده سالی باشد که مشکلات کمبود و قطع گاز در استان‌های شمالی پایان یابد.
قربان نوروزی