kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶
رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد

کاهش 17 درصدی ارزش پول ملی در روزهای اخیر

افزایش سرسام آور نرخ ارز طی یک ماه اخیر، واکنش کارشناسان اقتصادی را برانگیخت و رئیس‌کمیسون اقتصادی مجلس از سقوط 17 درصدی ارزش پول ملی در روزهای اخیر خبر داد.



محمدرضا پور ابراهیمی، در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه طی روزهای اخیر، 17 درصد از ارزش پول ملی کاسته شده است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد دست‌هایی پنهان در بازار دخالت می‌کنند، تا فاصله نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد بیشتر شود تا در این میان به سود بیشتری برسند.
وی افزود: اگر سیاست‌های بانک مرکزی در زمینه نرخ ارز بازتعریف شود ظرفیت‌های خوبی برای تک نرخی شدن ارز در کشور وجود دارد.
به گزارش صداوسیما، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ادامه وضعیت دو نرخی مبادله‌ای و آزاد ارز در کشور غیرقابل قبول است و موجب رانت می‌شود، ادامه داد: ورود بانک مرکزی به بازار ملتهب ارز، مثبت و تأثیرگذار است.
پور ابراهیمی خاطرنشان کرد: در شش ماهه اول امسال گردش ارزی کشور 44 میلیارد دلار و در 9 ماهه 64 میلیارد دلار بود.
در همین برنامه، نماینده بانک مرکزی نیز بیان کرد: تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی افزایش تقاضا برای دلار تجارتی و مسافرتی، افزایش واردات و فعالیت‌های دلالان ارز ازجمله علت‌های نوسانات نرخ ارز در دو ماه اخیر است.
صمد کریمی افزود: بازار تجارت غیررسمی یا همان قاچاق، حجم بسیار بالایی در کشور دارد که با حجم تجارت رسمی برابری می‌کند و بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: در سال 94 با احتساب تجارت غیررسمی، حجم بخش غیرنفت در تأمین ارز کشور 64 درصد بود.
نماینده بانک مرکزی افزود: گسترش روابط کارگزاری بانکی، افزایش سرعت نقل و انتقالات وجوه و افزایش درجه نقدینگی در بانکها از جمله سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است که در دست اجراست.
گرانی دلار از قبل به گوش سودجویان رسیده بود
محمد مهدی راسخ، عضو اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با نسیم در خصوص دلایل افزایش قیمت ارز در یک ماه گذشته اظهار داشت: بانک مرکزی معمولا با عرضه زیاد یا کاهش شدید عرضه می‌تواند نرخ ارز را به شدت دچار نوسان کند و تغییر زیادی در نرخ ارز ایجاد کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر عبور دلار 4100 تومان به دلیل اقدامات بانک مرکزی است. طبق ادعایی که دولت، بانک مرکزی، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه، آقای رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان دارند، بسیاری از ذخایر ارزی ما که در دوران تحریم بلوکه شده بود، آزاد شده و همینطور فروش نفت ما هم افزایش پیدا کرده و به بیش از دو برابر رسیده است.
عضو اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: همچنین وجوه حاصل از فروش نفت 100 درصد به حسابهای کشور واریز می‌شود، چون در گذشته و در دوران تحریم حتی اگر می‌توانستیم نفتی را هم بفروشیم پول آن توسط کشورهای خریدار نفت ما بلوکه می‌شد.
راسخ گفت: در حال حاضر به ادعای دولتمردان همه این اتفاقات پایان یافته است بنابراین دلیلی برای اینکه بدون برنامه و به طور ناگهانی جهش زیادی در قیمت ارز ایجاد شود وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دولتمردان می‌خواهند با استفاده از گرانی ارز کسری بودجه خودشان را جبران کنند. البته فرضیه دیگری هم وجود دارد و آن سودجویی عده‌ای خاص است. کسانی که از گران شدن احتمالی دلار مطلع بودند، یقینا منافع بسیار زیادی را به جیب زدند. این واقعا جای تاسف دارد که دولتمردان به این شکل با قیمت ارز بازی کنند و برای فعالین اقتصادی نگرانی درست کنند.
عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سودجویی عده‌ای خاص از گران شدن دلار عنوان کرد: مطمئن باشید چیزی محرمانه باقی نمی‌ماند و وقتی مسئولان دولت و بانک مرکزی تصمیم گرفتند که دلار را گران کنند عده‌ای به راحتی در این خصوص اطلاعات کسب کردند و در واقع این اطلاعات در اختیارشان قرار گرفت. این مسئله باعث شد که هم افزایش قیمت ارز شدید‌تر شود و هم منافع بیشتری به جیب برخی از افراد برود.
راسخ با انتقاد از بانک مرکزی گفت: جالب اینجاست که بانک مرکزی هیچ عکس العملی در خصوص افزایش قیمت ارز نشان نمی‌دهد، چون اگر بانک مرکزی برنامه‌ای برای کنترل بازار ارز داشت اجازه نمی‌داد دلار در مدت زمان کوتاهی از 3600 تومان به 4150 تومان برسد. این در حالی که در 3/5 سال گذشته دولت آقای روحانی قیمت دلار را ثابت نگه داشته بود.
وی گفت: پیش‌بینی قیمت دلار در ماههای آینده به نظر آقای سیف بستگی دارد و ایشان باید بگویند که می‌خواهند چه بلایی بر سر بازار بیاورند. اگر نظر بانک مرکزی به گران کردن دلار تا 5000 و 6000 تومان باشد می‌تواند این کار را انجام دهد و اگر هم بخواهد آن را به 3600 تومان بازگرداند می‌تواند آن را عملیاتی کند.
راسخ بیان کرد: امیدوارم بانک مرکزی به وضعیت اسف بار فعلی سر و سامان دهد و دلار یک روز 150 تومان گران نشود. گرانی دلار حتما تورم را بالا می‌برد. متاسفانه در کشور ما رسم است که خبر گرانی دلار همه چیز را گران می‌کند و حتی مسائل بی‌ربط با قیمت ارز هم به راحتی با افزایش قیمت رو به رو می‌شوند.
همچنین سید‌‌رضی حاجی آقا‌‌میری، رئیس‌کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه افزایش قیمت دلار ناشی از عدم توانایی دولت در پاسخ دادن به نیاز متقاضیان ارز است، گفت: روند افزایش قیمت ارز مبین آن است که دولت قادر به تک نرخی کردن ارز نیست، زیرا اگر قادر به این کار بود، باید می‌توانست نیاز بازار را تأمین کند.