kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲
ده‌ها عضو حزب حاکم کره استعفا کردند

کره‌جنوبی در برزخ بحران‌های سیاسی و اقتصادی

بعد از افشای فساد سیاسی و اقتصادی رئیس‌جمهور کره جنوبی، رای پارلمان برای استیضاح وی و در حالی که خیابان‌های این کشور به صحنه اعتراض‌های خیابانی تبدیل شده خبر می‌رسد 29 نفر از اعضای حزب حاکم این کشور، آن را ترک کرده و حزب حاکم محافظه‌کار عملاً با انشعاب روبه‌رو شده است.

 

یک گروه 29 نفره از نمایندگان حزب حاکم با این استدلال که «رهبران حزب به ‌رغم بحران استیضاح رئیس‌جمهور زیر بار اصلاحات نمی‌روند» این حزب را ترک کردند. این اقدام تعداد کرسی‌های حزب حاکم را در پارلمان به عدد 99 کاهش داده و حزب لیبرال‌دموکرات را در جایگاه نخست کرسی‌های پارلمان قرار می‌دهد. پارلمان کره‌جنوبی 300 کرسی دارد. اقدام آنها‌ همچنین می‌تواند موقعیت حزب حاکم را در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری که احتمالاً اسفند امسال برگزار می‌شود، تهدید کند. این نمایندگان پس از جدایی از حزب‌ حاکم در بیانیه‌ای، حزب حاکم را به حمایت از «پارک گون هائه» متهم کردند، فردی که به باور آنها «بدترین» ناقض حاکمیت قانون اساسی است. بیش از 60 نماینده پارلمان از حزب حاکم «سایه‌نوری» برای استیضاح رئیس‌جمهور، خطوط حزبی را زیر پا گذاشته و به احزاب مخالف ملحق شده‌اند. دادگاه قانون اساسی کره‌جنوبی هم‌اکنون در حال بررسی این پرونده است و برای صدور حکم در خصوص صحت طرح استیضاح، تا 180 روز فرصت دارد. اتهامات گسترده‌ای علیه «پارک» مطرح شده و مخالفان، وی را به رشوه‌خواری و سوءاستفاده از قدرت متهم می‌کنند. در چنین شرایط بحرانی، هفته‌هاست که هزاران نفر از مردم این کشور با آمدن به خیابان‌ها، شبانه‌روز علیه وضعیت حاکم بر کشورشان شعار می‌دهند.
انتخابات ریاست جمهوری کره‌جنوبی برای دسامبر سال آینده (آذر 96) برنامه‌ریزی شده است، اما اگر قضات دادگاه قانون اساسی صحت استیضاح را تأیید کنند، «پارک» از قدرت خلع می‌شود و انتخابات باید تا 60 روز (احتمالاً در اسفندماه) برگزار شود. گروهی از اعضای سابق حزب حاکم قصد دارند حزبی به رهبری «بان کی‌مون»، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد تشکیل دهند. در عین حال تیم ویژه دادستانی نیز برای بررسی مسئله فساد رئیس‌جمهور، به خانه مشاور ارشد وی یورش برده و چند سند را برای بررسی پرونده رئیس‌جمهور ضبط کردند. دادستانی کره‌جنوبی پیش از این هشدار داده بود، به دلیل عدم همکاری متهمین، مجبور است به کاخ ریاست‌جمهوری یورش برده و متهمان را به دادگاه بکشاند.
این اقدام دادستانی بخشی از برنامه انجام تحقیقات در رابطه با فساد مربوط به خانم رئیس‌جمهور است که اخیرا افشا شد. خانم «پارک» به یکی از دوستان نزدیک خود که در دولت نقشی نداشت اجازه مداخله و اعمال نفوذ در امور حکومتی و مسایل اقتصادی را داده بود. بعد از افشای این فساد، اعتراضات مردمی گسترده‌ای علیه رئیس‌جمهور به جریان افتاد و پارلمان کره جنوبی تصمیم به استیضاح وی گرفت. کره‌جنوبی ماه‌هاست که روی آرامش را چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اقتصادی و اجتماعی ندیده است.