kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۷۴۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲

آغاز اولین جلسه محاکمه متهمان کودتای نافرجام در ترکیه

نخستین جلسه دادگاه محاکمه متهمان کودتای نافرجام ترکیه از روز گذشته با محاکمه 30 پلیس در اسلامبول آغاز شده است.



به گزارش ایسنا، درپی کودتای نافرجام 25 تیر سال جاری علیه اردوغان، تاکنون علیه بیش از ۱۲۰۰ تن در اسلامبول اعلام جرم شده و قرار است دادگاه‌هایی برگزار شود که دادگاه دیروز اسلامبول اولین مورد از آنها است. پنج ماه پس از کودتا، در دیگر نقاط ترکیه دادگاه‌هایی با مقیاس کوچک برای رسیدگی به پرونده متهمان این کودتا برگزار شده است و روز دوشنبه نیز ۶۰ تن در شهر دنیزلی پای میز محاکمه رفتند.اما دادگاه اسلامبول بسیار مهم است از این جهت که اسلامبول یکی از شهرهای مهم و کلیدی در ترکیه محسوب می‌شود. این جلسه در بزرگترین سالن ترکیه و در ساختمانی مقابل زندان نزدیک اسلامبول برگزار شد. مظنونان که به تلاش برای براندازی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه متهم هستند از اعضای جریان گولنیست متعلق به فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه هستند. از ۳۰ افسر پلیسی که دیروز پای میز محاکمه رفتند، ۲۴ تن در بازداشت، یک تن تحت پیگرد و بقیه با قرار وثیقه آزاد هستند. درصورتیکه این افراد گناهکار شناخته شوند، ۲۱ تن از آنها هرکدام با سه حکم حبس ابد و بقیه با هفت سال و نیم تا ۱۵ سال حبس روبه‌رو خواهند بود.
روزنامه صباح در این باره نوشت: «زمان آن رسیده تا خائن‌ها پای میز محاکمه بیایند. این افراد به دلیل سرپیچی از دستور حفاظت از محل سکونت رئیس‌جمهور در اسلامبول در شب کودتا قرار است محاکمه شوند.» از زمان کودتا، مقام‌های ترکیه‌ای در سراسر این کشور
 ۱۰۱ هزار و ۸۰۰ تن را تحت بازجویی قرار داده و ۴۱ هزار تن را نیز بازداشت کرده‌اند. دیروز همچنین در پی ادامه روند بازداشت‌ها در ترکیه پس از کودتای نافرجام، آنکارا ۴۲۶ نفر دیگر از مظنونان ارتباط با گروه فتح‌الله گولن را دستگیر کرد.