kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۷۲۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱

شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان در ۷ استان

رئیس‌سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حال حاضر هفت استان کشور با بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان درگیر شده است.


مهدی خلج افزود: کانون‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکنون در استان‌های مرکزی، قم، تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و مازندران مشاهده شده است.
وی ادامه داد: کانون این بیماری در استان قم به دلیل واکنش به موقع بازرسان دامپزشکی متوقف شده است ولی دربرخی استان‌ها از جمله استان مرکزی و مازندران به دلیل وجود زیستگاه‌های پرندگان مهاجر با امکان افزایش کانون‌ها مواجه بوده و نیاز است دستگاه‌ها و پرورش دهندگان طیور برای کنترل این بیماری همکاری لازم را با دامپزشکی داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع این بیماری در برخی از استان‌های کشور تا کنون مورد انسانی این بیماری در سطح کشور مشاهده نشده اما، در صورت رعایت نشدن مسائل بهداشتی احتمال انتقال آن به انسان وجود دارد.
رئیس‌سازمان دامپزشکی کشور، مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب‌های سطح کشور را عامل اصلی بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به کشور دانست و گفت: هم اکنون 50 کشور جهان از جمله آلمان، انگلیس، چین، روسیه و تمامی کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به سویه جدید ویروس فوق حاد پرندگان آلوده بوده و در برخی از کشور‌ها همانند کره جنوبی، ژاپن و مجارستان به وضعیت هشدار رسیده است.
خلج، برنامه‌ریزی، پایش و مراقبت قبل از شیوع بیماری‌های دام و طیور را یکی از اولویت‌های سازمان دامپزشکی عنوان کرد و افزود: با اقدام‌های پیشگیرانه، انجام نمونه برداری، قرنطینه و معدوم کردن به موقع هم اکنون از وضعیت مناسبی از نظر کنترل بیماری در کشور برخوردار هستیم.
رئیس‌ سازمان دامپزشکی کشور از تولید‌کنندگان خواست: تا محصول‌های خود را در برابر بیماری‌های واگیردار بیمه کنند تا در صورت بروز این بیماری و خسارت بتوانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: دولت 100 میلیارد ریال برای پرداخت خسارت و بدهی‌های سازمان دامپزشکی به تولیدکنندگان طیور برای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اختیار این سازمان قرار داده که در آینده نزدیک به واحدهای خسارت‌دیده پرداخت می‌شود.
رئیس‌سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: تا کنون 6 کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مناطق همجوار تالاب میقان اراک مشاهده شده است.
وی از مردم خواست: در صورت مشاهده طیور تلف شده از دست زدن به آنها خودداری کنند و مورد را با دامپزشکی استان یا شهرستان خود اطلاع رسانی کرده و مردم و تولیدکنندگان باید از جابه‌جایی طیور بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره گردها خودداری کنند.