kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۵۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
رئیس ‌سازمان بازرسی خبر داد

ابطال قرارداد واگذاری ۲۴۰ هکتار زمین در کیش به ارزش 20 هزار میلیارد تومان

رئیس ‌سازمان بازرسی کشور از ابطال قرارداد واگذاری۲۴۰ هکتار زمین به ارزش20 هزار میلیارد تومان درکیش خبر داد.



قاضی سراج در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی خود و همچنین حاشیه این نشست در تشریح جزئیات ابطال قرارداد واگذاری ۲۴۰ هکتار زمین در گل شرق کیش، گفت: این قرارداد در سال 81 در کیش امضا شد و یک فرد ایرانی که تابعیت بعضی از کشورها را داشت این تفاهم نامه را امضا کرده بود با این اختیار که هرچه توانستند دریا را خشک کنند و رو به جلو پیشروی داشته باشند.
به گزارش میزان، وی تصریح کرد: متاسفانه این قرارداد مشکلات جدی برای کشور ایجاد کرده بود و متممی برای آن قرار داده بودند که بر اساس آن زمین تقریبا مجانی شد، همچنین در این قرارداد ذکر شده بود که نیروهای انتظامی و نظامی حق ندارند وارد این ملک شوند.
رئیس ‌سازمان بازرسی کشور افزود: قرار بود فرد سرمایه‌گذار دو میلیارد یورو را وارد کشور و سرمایه‌گذاری کند که بعد از سال‌ها به غیر از مقدار اندک این سرمایه‌گذاری محقق نشد.
وی افزود: متاسفانه زمین و ملک را به یکی از کشورهای خارجی واگذار می‌کنند و یک متمم هم به قرارداد اضافه شد که اگر مشکل پیش آمد ICC در فرانسه حل کند، در همان زمان در دیوان عدالت اداری شکایت شد و دیوان این داوری را ابطال می‌کند.
سراج تاکید کرد: قرار بود زمین را خریداران جدید که تبعه خارجی هستند تصرف کنند، اما از آنجا که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران واگذاری ملک غیرمنقول به کشورهای خارجی ممنوع است با پیگیری‌های صورت گرفته در ماه گذشته این قرارداد و متمم آن نیز ابطال شد و 240 هکتار زمین به عنوان گل شرق کیش به کشورمان بازگشت.
رئیس ‌سازمان بازرسی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک اجرای احکام، این اراضی را به منطقه آزاد کیش تحویل خواهد داد که ارزش آن 20 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. وی تصریح کرد: برای افرادی که ملک را واگذار کردند در دادگاه‌های تهران حکم صادر و در مرحله بدوی است و در تجدید نظر دیوان عالی کشور است که هنوز منتج به نتیجه نهایی نشده است.
در حادثه قطار هم خطای انسانی
 و هم ATC دخیل بود
سراج در حاشیه این نشست با اشاره به گزارش سازمان بازرسی درباره سانحه دو قطار مسافربری گفت: گزارش را ارائه کرده‌ایم و خوشبختانه رئیس‌جمهور دستور عالی و خوبی در این رابطه صادر کرده که نتیجه نهایی را در محکمه اعلام خواهیم کرد.
وی ادامه داد: طبق گزارش اولیه هم خطای انسانی و هم ATCدر این رابطه عامل بوده است.
رئیس‌ سازمان بازرسی در ارتباط با آخرین گزارش سازمان بازرسی از آلودگی هوا گفت: سه گزارش برای روسای قوا فرستادم و مشخص کردم و اخیرا گزارشی تهیه کردیم و مسئولیت همه افرادی که در این رابطه دخیل هستند و وظیفه قانونی خود را انجام نداده‌اند بیان کرده‌ایم.