kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۵۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
دبیرکل جنبش النجباء عراق:

اخراج آمریکا از پایگاه القیاره آزادسازی موصل را تسریع می‌کند

دبیرکل جنبش «النجباء» عراق اعلام کرد، اگر آمریکا از عملیات موصل کنار گذاشته شود و نیروهای بسیج مردمی در این عملیات شرکت کنند، موصل خیلی سریع‌تر آزاد می‌شود.

 

«اکرم الکعبی» ضمن ابراز نگرانی نسبت به سنگ‌اندازی‌های صورت گرفته در عملیات موصل «آمریکا» را علت طولانی شدن این عملیات دانست. الکعبی گفت: «نشانه‌ها و اوضاع نظامی خبر از طولانی شدن عملیات می‌دهند و حضور بسیج مردمی در متن این عملیات و بیرون راندن آمریکا از پایگاه «القیاره»، روند عملیات را سرعت می‌بخشد.»
عملیات آزادسازی موصل 26 مهر به دستور «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق آغاز شد و با پیشرفت خارق‌العاده‌ای پیش رفت اما چند روزی است از کند شدن سرعت این عملیات خبر می‌رسد. چند روز پس از آغاز عملیات، مشخص شد که بسیج مردمی عراق نمی‌تواند در ترکیب نیروهای عملیاتی موصل قرار گیرد. به همین دلیل، بسیج در خارج از موصل و شمال غرب استان «نینوا» دست به عملیات علیه داعش زده و فرودگاه «تل عفر» را از کنترل تکفیری‌ها خارج کرده است.
به گزارش فارس، الکعبی در این‌باره می‌گوید: «عملیات موصل هر چند با رعایت شدید مسائل انسانی همراه است، اما با نقش منفی آمریکا، مسیر عملیات با مشکل مواجه شده است.»
دبیرکل جنبش النجباء گفت: «طبق برنامه پیشین قرار بود تا پایان سال 2016 عملیات موصل پایان یابد، اما تسلط آمریکا بر آسمان موصل و اصرار آمریکا و ترکیه درمورد عدم مداخله نیروهای بسیج مردمی در عملیات آزادسازی موصل... باعث تأخیر و عقب ‌افتادن پیروزی نهایی شده است.»
در رابطه با کندی پیشروی نیروهای مسلح عراق در عملیات موصل، «فالح فیاض» مشاور امنیت ملی عراق و رئیس هیئت حشدالشعبی (بسیج مردمی) نیز گفته، «علت پیشروی آرام و کندی عملیات موصل، رنج غیرنظامیان است.» وی گفته: با این حال، شرایط به نفع نیروهای مسلح عراق است.»
سخنرانی سامانتا پاور علیه النجبا
«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل طی اظهاراتی، مدعی شد که نیروهای وابسته به «النجبا»، در جنایات وحشیانه در حلب نقش داشته‌اند. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که هنوز بحث بر سر رفتن نیروهای بسیج مردمی عراق (که النجبا هم بخشی از آن است) به سوریه وجود دارد. علاوه بر آن، شادمانی مردم حلب به خاطر رهایی از اشغال تروریست‌ها طی روزهای اخیر، خبر اول رسانه‌های جهانی و منطقه‌ای بوده است.
گزارش عبادی از عملیات
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق اما اعلام کرده که تاکنون دوسوم استان نینوا آزاد شده است. به گزارش تسنیم، عبادی گفته: «ما هم‌اکنون در موصل با تروریسم می‌جنگیم و هدف بزرگتر ما، آزادسازی استان است. ما دوسوم استان نینوا را آزاد کرده‌ایم و پیروزی نهایی به زودی تحقق می‌یابد.» به گفته عبادی در طول عملیات موصل تاکنون، وحدت مردم عراق بزرگترین ضربه را به داعش زده است و به همین خاطر، این گروه تروریستی درپی تفرقه بین قومیت‌های مختلف است.»
سایر رویدادها
* انفجار بمب در بازار شهر «رمادی» استان «الانبار» عراق، یک شهید و شش مجروح برجای گذاشت.
* «سیدعمار حکیم» رئیس ائتلاف ملی عراق، گفت، ریشه‌کنی تروریسم و داعش در منطقه نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.