kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۵۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
در واکنش به قطعنامه کم‌سابقه شورای امنیت

غده سرطانی سفرای 15 کشور را احضار کرد

نخست‌وزیر خشمگین رژیم صهیونیستی، در اعتراض به اقدام کشورهای عضو شورای امنیت در تصویب قطعنامه ضدصهیونیستی، سفرای تمام کشورهایی را که به محکومیت شهرک‌سازی صهیونیست‌ها رای مثبت داده‌اند احضار کرد!



در پی تصویب قطعنامه ضد صهیونیستی در سازمان ملل که اسرائیل را از هرگونه شهرک‌سازی و توسعه‌طلبی نسبت به اراضی فلسطینیان منع می‌کند، نخست‌وزیر خشمگین رژیم صهیونیستی سفرای کشورهای عضو شورای امنیت در تل‌آویو را احضار کرد. بنیامین نتانیاهو که نسبت به تصویب قطعنامه بسیار خشمگین شده، به مسئولان وزارت خارجه این رژیم دستور داد، سفرای  ۱۵ کشور از جمله کشورهای آمریکا،چین، فرانسه، انگلیس، مصر، ژاپن، نیوزیلند، اوکراین و اوروگوئه را که از قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه شهرک‌سازی‌ها حمایت کرده بودند، احضار کنند.
نتانیاهو اما به این هم اکتفا نکرد و دستور توقف حمایت مالی از ۵ نهاد سازمان ملل (در حدود 8 میلیون دلار) را به خاطر حمایت آنها از قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی در شورای امنیت صادر کرد!
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نتانیاهو اعلام کرد که «این طرف‌ها علیه ما فعالیت می‌کنند و هر کس علیه اسرائیل فعالیت کند باید تاوان اقتصادی آن‌را بپردازد.» نتانیاهو از باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم به خاطر حمایت نکردن از این رژیم به شدت انتقاد کرد و گفت: «اسرائیل قطعنامه شورای امنیت را کاملا رد می‌کند و این قطعنامه در نهایت لغو خواهد شد.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جهت انتقام‌گیری از کشورهایی که به این قطعنامه رای مثبت داده بودند، سفر همتای اوکراینی خود به اراضی اشغالی را  نیز لغو کرد و سفرای اسرائیل در نیوزیلند و سنگال به دلیل حمایت این کشورها از این قطعنامه را فراخواند.
 رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرده به تلافی تصویب قطعنامه علیه شهرک‌سازی در شورای امنیت، طی دو هفته آینده طرح ساخت بیش از 5000 واحد صهیونیست‌نشین دیگر در قدس اشغالی را تصویب می‌کند!
بر اساس گزارش روزنامه «اسرائیل هیوم»، کمیته محلی برنامه‌ریزی و ساخت و ساز شهرداری بیت‌المقدس چهارشنبه هفته جاری ساخت 2600 واحد صهیونیست‌نشین را در شهرک «غیلو»، ساخت 2600 واحد صهیونیست‌نشین دیگر در شهرک «گفعات همتوس» در نزدیکی «بیت‌صفافا» و نیز ساخت 400 واحد صهیونیست‌نشین در شهرک « رمات شلومو» در شمال قدس اشغالی را تصویب کرده و مجموع این واحدها به 5600 عدد می‌رسد.
 شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه توقف شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را با 14 رای موافق و تنها رای ممتنع آمریکا به تصویب رساند که این مسئله (به ویژه رای ممتنع آمریکا) در 36 سال گذشته بی‌سابقه بود.
 برخی کارشناسان اما معتقدند، «‌این اقدام اوباما  به نوعی یک نمایش تبلیغاتی است چرا که اولا رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه به هیچ یک از این قطعنامه‌ها پایبند نبوده، ثانیا ترامپ به شدت از این رژیم حمایت می‌کند.»
منزوی شدیم!
 «تزیپی لیونی» وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به این اقدام، با بیان اینکه «نتانیاهو مسئول قطعنامه شورای امنیت در مورد توقف شهرک‌سازی‌ها است و اقدامات وی باعث انزوای تل آویو در عرصه بین‌المللی شده است،» از وی خواست از قدرت کنار برود. «جان بولتون»، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل نیز در واکنش به قطعنامه ضدصهیونیستی در این نهاد بین‌المللی گفت: «این اقدام به منزله خنجر زدن از پشت به اسرائیلی‌ها بود.» با این وجود «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور منتخب آمریکا در اظهاراتی گفت: «اقدام شورای امنیت سازمان ملل موجب دشوارتر شدن مذاکرات برای برقراری صلح در خاورمیانه خواهد شد.» آلمان، اتحادیه عرب، بلژیک و ایران نیز از این قطعنامه استقبال کردند وجنبش حماس خواستار اقدامات عملی شورای امنیت برای توقف شهرک‌سازی شد.
زخمی شدن ۳۴ فلسطینی
منابع فلسطینی اما  از زخمی شدن ۳۴ فلسطینی و ۴ نظامی صهیونیست در درگیری‌های شدید روز شنبه درکرانه باختری خبر دادند. این نظامیان صهیونیستی در اثر پرتاب سنگ و بطری‌های خالی و آتش‌زا زخمی شد‌ند. منابع پزشکی فلسطین اعلام کردند که 34 شهروند فلسطینی در جریان تشییع جنازه دو شهید به نام‌های «مصطفی برادعیه» و «احمد اخلیل» در شهرک «بیت امر» زخمی شدند.